Äkthet och trovärdighet inom SEO
Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.
Publicerad: 25 november, 2024
N-E-E-A-T-T inom SEO
N-E-E-A-T-T (notabilitet, erfarenhet, expertis, auktoritet, trovärdighet och transparens) är ett samlingsnamn inom SEO för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den rankas i sökresultaten.
Publicerad: 21 november, 2024
Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.
Publicerad: 20 maj, 2024
Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg
Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.
Publicerad: 10 april, 2024
Alternativ till Google Analytics
Integritet och sekretess är centrala bekymmer för många användare, och Google Analytics samlar omfattande data om användarbeteenden. Vissa alternativa verktyg erbjuder en mer restriktiv hantering av användardata, vilket resulterar i förbättrat integritetsskydd.
Publicerad: 12 december, 2023
Google E-E-A-T
Är ett samlingsnamn för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den raknas i sökresultaten.
Publicerad:
Tredjepartscookies
Google har beslutat att fasa ut tredjepartscookies under år 2024. Detta kommer att påverka hur vi jobbar med marknadsföring idag. Upptäck hur dessa förändringar kommer att påverkar användare och webbplatsägare.
Publicerad: 23 november, 2023
Vad är Core Web Vitals?
Core Web Vitals är en uppsättning av viktiga prestandamått för webbplatser. Dessa mätvärden bedömer laddningstid, interaktivitet och visuell stabilitet på en webbsida. Optimering av Core Web Vitals hjälper webbplatser att skapa en bättre användarupplevelse och deras ranking i Google-sökresultaten.
Publicerad: 16 oktober, 2023
Google Performance Max
Google Performance Max är en avancerad kampanjtyp som använder artificiell intelligens och automatisering för att optimera dina annonser över flera av Googles plattformar och nå en bredare målgrupp samtidigt.
Publicerad: 13 oktober, 2023
Google Merchant Center
Kortfattat kan man beskriva Google Merchant Center som en samlingsplats där e-handlare kan organisera och hantera sin produktinformation innan de används i Google Shopping och andra digitala annonsformat. F
Publicerad: 6 oktober, 2023
Synas på Google
Att synas på Google är avgörande för att uppnå framgång i dagens digitala era. Google är den mest använda sökmotorn i världen och det är där människor går för att hitta information, produkter och tjänster online. Om ditt företag inte syns på Google riskerar du att förlora potentiella kunder och intäkter till dina konkurrenter som gör det. Att synas högt upp i sökresultaten på Google ökar din synlighet, trovärdighet och förtroende hos potentiella kunder.
Publicerad: 7 mars, 2023
Kontostruktur för sociala kanaler
Facebook, Twitter, Instagram, Google och LinkedIn är bara några av de kanaler som idag används för företagets digitala kommunikation och synlighet. Mycket energi och tid läggs på att skapa innehåll och en bra dialog med följarna. En sak som allt för ofta glöms bort är dock att den grundläggande strukturen gällande ägande och behörigheter är korrekt uppsatt.
Publicerad: 21 oktober, 2022
Google Analytics Version 4
Hösten 2020 lanserades version 4 av det populära webbanalysverktyget Google Analytics. Google har meddelat att den första juli 2023 kommer ingen ny data lagras i version 3 så vårt råd är att aktivera den nya versionen om du inte redan gjort det.
Publicerad: 12 maj, 2022
SEO hetare än någonsin
Sökmotoroptimering, eller SEO som det vanligtvis förkortats, är enkelt beskrivet det arbete som genomförs med kodförändringar, innehåll, struktur, länkar och laddtider på en webbplats för att ge den så bra förutsättningar som möjligt att visas högt i sökresultatet på Google.
Publicerad: 22 februari, 2022
SEO – hur gör man egentligen
Många kunder hör av sig till oss och vill ha hjälp med att få deras hemsida att ranka högt vid sökningar på Google. En vanlig fråga är, hur gör ni egentligen för att lyckas med det. Svaret är lika långt som komplext, det innebär ofta mycket jobb och envishet för att få en hemsida att ranka högt.
Publicerad: 18 januari, 2022
Pillar page
Pillar page är ett begrepp som används av sökmotoroptimerare och innefattar en samlingssida med rikligt med bred information och inspiration kring ett ämne. Som namnet antyder byggs innehållet på höjden via olika sektioner och block för att kunna presentera mycket text som ändå blir överskådligt för besökaren.
Publicerad: 25 november, 2021
Gratis SEO-verktyg
Vi listar bra gratis verktyg som hjälper ditt arbete med SEO för din webbplats. Övervaka placeringar, länkbyggen och annat som är viktigt för din sökmotoroptimering.
Publicerad: 21 november, 2021
Web stories
Web stories (tidigare känt som AMP Stories) är ett standardiserat webbformat för presentation av snabbladdade helskärmsupplevelser. Web Stories ger innehållsutgivare ett mobilfokuserat format för att leverera nyheter och information som visuella berättelser med engagerande animationer och användbara interaktioner.
Publicerad: 9 augusti, 2021
Googles page experience update
Efter att ha skjutits upp några gånger ser det nu ut som Google under perioden juni till augusti successivt kommer rulla ut sin uppdatering av rankingsignalen sidupplevelse. En rankingsignal är en del av den algoritm Google använder för att presentera ett relevant resultat vid en sökning på sökmotorn.
Publicerad: 20 maj, 2021
Logotype i inkorgen hos Gmail
En steg-för-steg-guide som förbättrar synligheten för dina nyhetsbrev och mail till kunder som använder Gmail som e-postsystem. Detta genom att visa din logotype vid dina brev i Gmails inkorg istället för Googles standardbild som består av en färglagd ikon med första bokstaven i ditt bolagsnamn.
Publicerad: 6 april, 2021
Bevaka ditt varumärke
Dagligen publiceras det miljarder med nyhetsartiklar och inlägg på bloggar och sociala medier vilket gör det totalt omöjligt att manuellt hålla koll på vad som skrivs om ditt varumärke. För att underlätta detta arbete finns det ett antal bra verktyg som med automatik övervakar stora delar av den digitala världen och meddelar dig när något nytt skrivs om ditt varumärke.
Publicerad: 12 februari, 2021
5 bästa böckerna om sökmotoroptimering
Om du känt dig vilsen, frustrerad eller rentav överväldigad när du försökt skapa en SEO-strategi för ditt företag är du inte ensam. Det finns tusentals SEO-bloggar, artiklar, webbseminarier och videor som täcker alla aspekter av SEO, från den första nyckelordsforskningnen till mer högteknisk SEO-optimering; de gör dock sällan ett bra jobb med att presentera information på ett ordnat format som är lätt att följa.
Publicerad: 22 januari, 2021
Skapa bevakning med Google Alerts
Läs här om hur du enkelt och kostnadsfritt kommer igång med att via Google Alerts skapa en automatisk övervakning om vad som skrivs om dig och ditt varumärke. Tjänsten skickar sedan e-post till dig när någon skriver om ditt varumärke på webbsidor, bloggar och sociala medier.
Publicerad: 15 januari, 2021
Gratis listning hos Google Shopping
Google har nu bekräftat att funktionen för gratis synlighet via Google Shopping lanseras i Sverige senast den sista oktober 2020. Google Shopping används i första hand av e-handlare och innebär att företagets produkter syns med bild, namn och pris direkt i sökresultatet.
Publicerad: 1 oktober, 2020
Stöd för WebP i Safari
Apples webbläsare Safari får nu stöd för bildformatet WebP. Sedan tidigare finns stöd för WebP i webbläsarna Chrome, Firefox, Edge och Opera så det är en bra idé att använda formatet på din hemsida. Använder du wordpress är det enkelt genom att installera ett tillägg som automatiskt konverterar dina bilder från jpg, png och gif till WebP.
Publicerad: 25 juni, 2020
Helgdagar i Google Kalender
Allt fler använder Googles kalender i datorn, mobilen eller surfplattan. Som standard visas varken svenska helgdagar eller veckonummer men det går att aktivera.
Publicerad: 3 juni, 2020
Nyheter inom Sökmotoroptimering
SEO, eller Sökmotoroptimering, utvecklas ständigt. Google har över 200 algoritmer som håller reda på olika faktorer för hur de ska ranka din hemsida jämfört med dina konkurrenter. Dessa algoritmer justeras och finslipas ofta, allt för att se till att Google kan leverera så bra sökresultat som möjligt.
Publicerad: 3 oktober, 2019
Google Medic Update
Google gör flera gånger i veckan mindre justeringar på den beräkningsalgoritm som används för att räkna ut i vilken ordning webbplatserna ska presenteras i sökresultatet. Om det och en del annat som rör sökmotoroptimering och Google Medic Update har Tobias Barkskog från vår webbyrå skrivit om i en krönika i Västerås Tidning Business.
Publicerad: 28 september, 2018
Digitala trender
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt. Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året. i den här artikeln har
Publicerad: 2 april, 2017
Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna från Google shopping är betalda
Publicerad: 23 augusti, 2016
Företagen brister i den sociala dialogen
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles för många använder fler kanaler
Publicerad: 14 februari, 2016
Det stora genombrottet för mobila betalningar
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter överstiger 50%. Dessutom säger nästan
Publicerad: 8 april, 2015
Google Partner
Som certifierade i programmet Google Partner medverkar vi löpande på träffar och webbinarer gällande de senaste trenderna gällande annonsering på Google olika annonsplattformar.
Publicerad: 19 mars, 2015
Söktrender på Google 2014
I dag presenterar Google Sverige traditionsenligt topplistorna över årets svenska söktrender. Bland det som präglat 2014 hittar vi sökningar relaterade till supervalåret, fotbolls-VM och Ice Bucket Challenge.
Publicerad: 16 december, 2014
Fungerar din webbplats i mobilen?
Surfplattor och mobiler har förändrat vårt sätt att surfa. Det gör att din hemsida måste vara anpassad för datorn, surfplattan och mobilen för att du ska kunna fånga dina kunders intresse.
Publicerad: 1 december, 2014
Bannerstorlekar
På webben används det ett stort antal olika format för digitala banners. Vi visar här namnen samt storlekarna som används av Google på deras annonsnätverk.
Publicerad: 27 mars, 2014
Spåra e-handel i Google Analytics
Har du försäljning på din webbplats rekommenderar vi varmt att installera Google Analytics samt komplettera med spårningskoderna för e-handel. Du får då tillgång en hel del extra statistik för att analysera dina kunders väg till köpet.
Publicerad: 26 januari, 2014
Utbildning i e-postmarknadsföring i Stockholm
Den 11 mars arrangerar vi en kostnadsfri utbildningsdag i vårt verktyg för e-postmarknadsföring, event och undersökningar.
Publicerad: 8 januari, 2014
Utbildning i e-postmarknadsföring
Den 9 december arrangerar vi en utbildningsdag i vårt verktyg för e-postmarknadsföring, event och undersökningar.
Publicerad: 26 november, 2013
Webbfonter
Ibland vill man ha något snyggare och mer unikt typsnitt på sin webbplats och ett sätt är att lösa detta är använda en tjänst som tillhandahåller webbfonter.
Publicerad: 1 november, 2013
Video på Instagram
Instagram har nu öppnat möjligheten att även lägga upp video. För att få tillgång den nya videofunktionen måste du uppdatera till den senaste versionen som finns att ladda ner via Apple App Store och Google Play.
Publicerad: 20 juni, 2013
Få ut mer av Google Analytics, del 1
Många använder Google Analytics för att se statistik på sin webbplats. Mängden statistik du kan få ut är enorm men många tittar nästan enbart på diagrammet som visar antalet besökare. Det tycker vi är lite synd och kommer därför i ett antal artiklar ge tips på funktioner som gör att du får ännu mer nytta av verktyget.
Publicerad: 5 december, 2012
Google Hotellsök på svenska
Google har nu lanserat funktionen för hotellsök på svenska. Som vanligt då det gäller google så är sökfunktionen genomtänkt och tillsammans med kartöverblicken är det enkelt att hitta ett hotell i ett visst område.
Publicerad: 27 november, 2012
Hur ska vi tänka gällande mobil webb och native appar? – Patrik Järmens
Det är en fråga som ofta kommer upp idag. Vad ska vi ha och vad är skillnaden? För några år sedan pratades det bara om appar (native) men idag blir det mer och mer mobil webb som kommer på tal.
Publicerad: 8 oktober, 2012
Varför rankar din konkurrent bättre än dig? – Björn Trolin
Att rangera i Google är viktigt kanske viktigare än någonsin då vi går mer och mer mot digital försäljning. Säljer du inte online så kommer vi att söka information om din produkt eller tjänst innan vi bestämmer oss för vad och vem vi ska handla av, göra affärer med.
Publicerad: 4 oktober, 2012
Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson
Har du någonsin googlat ditt eget namn? Hur många träffar fick du och framförallt, vilka träffar fick du?
Publicerad: 3 oktober, 2012
6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist
Oavsett om det handlar om att boka flygbiljetter eller köpa hus så startar det allt som oftast med informationsinhämtning från Google, relevanta webbsidor eller genom rekommendationer via sociala nätverk. Men vilka konkreta metoder kan man då använda sig av för att påverka kundernas köpbeslut och öka sin försäljning online?
Publicerad: 1 oktober, 2012
Fria surfzoner i Västerås
Tillsammans med Mälarenergi upprepar vi det uppskattade initiativet från förra året och erbjuder även denna sommar fria surfzoner på flera platser i Västerås.
Publicerad: 5 juli, 2012
Google Analytics App för Android
Google har nu lanserat en android-app för webbanalysverktyget Google Analytics. Med Google Analytics App ser du mobilanpassade rapporter från ditt konto på Google Analytics.
Publicerad: 3 juli, 2012
Google Places blir Google+ Local
För ett tag sedan valde Google att flytta över alla Places-konton till något som de kallar för Google+ Local. Från att ha enbart funnits på Google Maps finns numera alla platser även på Google+.
Publicerad: 14 juni, 2012
Google är den helt dominerande sökmotorn på den svenska marknaden. Förutom själva sökmotorn har Google en massa digitala verktyg och tjänster som kan vara bra att känna till och använda.
Google Ads/Adwords, SEO och annat rörande Google
Artiklar om Google Ads/Adwords, SEO och annat rörande Google från QuickNet i Västerås. Google är den överlägset populäraste sökmotorn i Sverige. Vår webbyrå hjälper företag i främst Västerås och Eskilstuna med deras synlighet på Google via både Google Ads och SEO.
Vad är SEO?
SEO är en förkortning av den engelska begreppet Search Engine Optimization som på venska motsvaras av sökmotoroptimering. Dvs arbetet som görs för att få en webbplats att visas högst upp i sökresultaten på Google vid relevanta sökningar.
Vad är Google Ads?
Google Ads, hette tidigare Google Adwords, är Google annonseringsverktyg och det är den vägen det går att betala för att få synlighet i sökresultatet. Vi är certifierad partner till Google gällande Google Ads.