IP-Telefoni

Ring via IP-telefoni och slipp dyra månadskostnader.

IP-Telefoni

Med vår IP-telefoni ringer du och tar emot dina fasta samtal via ditt bredband och det fungerar oberoende av vilken operatör du har för bredbandet. Telefoniadaptern från oss ansluter du via en kabel till din bredbandsrouter och sedan kopplar du in din telefon i adaptern. Du kan givetvis behålla ditt gamla telefonnummer när du går över till IP-telefoni. Saknar du ett telefonnummer väljer du ett nytt i samband med din beställning.

Kundtjänst

Ring oss hellre en gång för mycket än en gång för lite. Vi har alltid tid att hjälpa till. Dessutom är det kul att få höra av dig.

021-338 00 00

Öppettider, manualer och hjälpsidor

Frågor & svar

  • Vad innebär IP telefoni?

    IP-telefoni innebär att du ringer och tar emot dina fasta samtal via ditt bredband, istället för Telias jack i väggen. Har du t.e.x. bara en trådlös telefon eller bordstelefon kopplar du telefonsladden till vår teleadapter, istället för telefonjacket. Telefoniadaptern kopplas i sin tur till ditt bredband.

  • Hur kopplar man in IP telefoni?

    Telefonboxen från oss kopplas in i antingen en router eller direkt i uttaget för internet. Till telefonboxen kopplar du sedan en vanlig telefon via ett vanligt uttag. Du kan antingen koppla i en trådlös telefon eller en med sladd.

  • Vad är IP-telefoni?

    IP-telefoni innebär att du ringer och tar emot dina fasta samtal via ditt bredband, istället för Telias jack i väggen. Har du t.e.x. bara en trådlös telefon eller bordstelefon kopplar du telefonsladden till vår teleadapter, istället för telefonjacket. Telefoniadaptern kopplas i sin tur till ditt bredband.

  • Kan jag behålla mitt gamla telefonnummer?

    Ja, du behålla ditt gamla telefonnummer när du går över till IP-telefoni.

  • Fungerar IP-telefoni med alla bredbandsleverantörer?

    Vår bredbandstelefoni fungerar med alla bredbandsleverantörer förutsatt att den bredbandstjänst du har uppfyller det som krävs för bredbandstelefoni.

  • Kan jag använda er IP-telefoni utomlands?

    Telefonboxen kräver el och en internetuppkoppling för att fungera. Så länge du har tillgång till det kan du ta med din bredbandstelefon om du bor delar av året utomlands. Du behåller då ett svenskt telefonnummer som dina vänner kan ringa till och själv ringa till svenska telefonnummer för vanligt minuttaxa.

  • Har jag ångerrätt när jag beställer IP telefoni?

    Privatpersoner har enligt lag 2 veckors ångerrätt. Telefoniboxen för tjänsten ska återsändas i originalförpackning och i “väsentligt oförändrat” skick.

  • Får jag ett svenskt hemnummer även om jag bor utomlands?

    Ja, vår bredbandstelefoni är alltid kopplad till ett svenskt hemnummer vilket gör att dina vänner kan ringa till ett svenskt nummer till vanlig samtalstaxa även om du och telefonboxen är i Thailand, USA, Spanien eller något annat håll i världen. Extra bra blir det för dig som bor längre perioder utanför EU.

  • Vad kostar IP-telefoni hos er?

    Kostnaden för bredbandstelefoni beror på hur mycket du ringer. Vi har tre olika abonnemangsformer som är tänkta att passa olika typer av konsumenter plus en abonnemangsform som är framtagen till för att passa företag.

  • Vad händer vid el- eller internetavbrott?

    Tjänsten upphör under elavbrott. Du som har en sladdlös telefon hemma har säkert redan erfarenhet av detta. Samma sak gäller givetvis vid avbrott i bredbandsuppkopplingen.

  • Hur lång garantitid är det på telefonboxen?

    Se vår sida beställning av telefonbox för information om garantitider och priser.

  • Hur är kvalitén på samtalen?

    Kvalitén är precis lika bra som vid vanlig telefoni, förutsatt att din bredbandstjänst uppfyller de krav som ställs.

  • Finns det något krav på bredbandet?

    IP-telefonin delar din Internetanslutning med din dator. Vi rekommenderar därför bredbandstelefoni bara om du har 0,5Mbit (512Kbps) eller större bandbredd i båda riktningarna. Försäkra dig om detta innan du beställer tjänsten.

  • Måste min dator vara påslagen hela tiden för att kunna ringa via IP-telefonin?

    Nej, endast teleboxen måste vara påslagen förutsatt att du inte har webbaserat inloggningsförfarande för din Internetanslutning.

  • Hur lång tid tar det innan jag kan ringa med bredbandstelefonin?

    Cirka en vecka från det att vi mottagit din beställning får du teleboxen hemskickad och därefter kan du börja ringa med oss.

  • Kommer mitt telefonnummer finnas med hos nummerupplysningen?

    Om du vill att ditt nummer ska vara synligt måste du meddela oss det. Det gör du genom att kontakta kundtjänst eller bocka i under beställningsprocessen.

  • Kan jag ändra prislista i efterhand?

    Ja, det är möjligt. Kontakta kundtjänst om du redan är kund och vill ändra till en annan prislista/abonnemangsform.

  • Finns det möjlighet att spärra betalsamtal?

    Ja