Gratis listning hos Google Shopping

Google har nu bekräftat att funktionen för gratis synlighet via Google Shopping lanseras i Sverige senast den sista oktober 2020. Google Shopping används i första hand av e-handlare och innebär att företagets produkter syns med bild, namn och pris direkt i sökresultatet. 

Efter att ha varit aktivt i USA sedan i april meddelade Google idag att kostnadsfri produktinformation kommer vara tillgänglig i hela världen före slutet av oktober 2020. Precis som att de inte debiterar webbplatser för att ingå på Google Sök kan produktannonser snart visas i resultat utan kostnad. Betalda annonser via Google Ads fortsätter att visas på annonsplatser och fungerar på samma sätt som Shopping-annonser gör i dag.

För att dina produkter ska synas på Google behöver du skicka in information om dina produkter. Detta gör du genom att skapa ett konto på Google Merchant Center och där ange företagets namn och webbadress. Nästa steg är att sedan att skapa ett så kallat produktflöde som innehåller data om dina produkter. Ditt produktflöde kan laddas upp manuellt men jag rekommenderar att det görs automatiskt via ett XML-flöde från e-butiken. En viktig anledning till att göra det med automatik är att pris och lagersaldo alltid ska stämma med det som står på din webbplats. Om Google märker att det är skillnad på priserna riskerar dina produkter att döljas. Använder du Woocommerce, Magento, Shopify eller liknande som e-handelsplattform finns det färdiga funktioner för att skapa produktflödet. Du får då en webbadress som du anger under flöden i Google Merchant Center. Under menyn inställningar för flödet ska Googles plattformar stå som mål på raden för Sverige för att dina produkter ska kunna synas i det obetalda resultatet.

I en krönika i april i Västerås Tidning Business skrev vi om att gratis synlighet via Google Shopping var på gång till Sverige och nu blir det alltså verklighet.

Ämnen: , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.

Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg

Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.

Fördelarna med digital analys och datadrivet arbete

Digital analys och datadrivet arbete har idag blivit avgörande för att organisationer och företag ska kunna utnyttja den ständigt växande mängden data effektivt. Genom att analysera data kan du fatta mer informerade beslut, optimera sina processer och skapa bättre resultat.

Alternativ till Google Analytics

Integritet och sekretess är centrala bekymmer för många användare, och Google Analytics samlar omfattande data om användarbeteenden. Vissa alternativa verktyg erbjuder en mer restriktiv hantering av användardata, vilket resulterar i förbättrat integritetsskydd.

Google E-E-A-T

Är ett samlingsnamn för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den raknas i sökresultaten.

Tredjepartscookies

Google har beslutat att fasa ut tredjepartscookies under år 2024. Detta kommer att påverka hur vi jobbar med marknadsföring idag. Upptäck hur dessa förändringar kommer att påverkar användare och webbplatsägare.

Vad är Core Web Vitals?

Core Web Vitals är en uppsättning av viktiga prestandamått för webbplatser. Dessa mätvärden bedömer laddningstid, interaktivitet och visuell stabilitet på en webbsida. Optimering av Core Web Vitals hjälper webbplatser att skapa en bättre användarupplevelse och deras ranking i Google-sökresultaten.

Google Performance Max
Google Performance Max

Google Performance Max är en avancerad kampanjtyp som använder artificiell intelligens och automatisering för att optimera dina annonser över flera av Googles plattformar och nå en bredare målgrupp samtidigt.