Google Analytics Version 4

Hösten 2020 lanserades version 4 av det populära webbanalysverktyget Google Analytics. Google har meddelat att den första juli 2023 kommer ingen ny data lagras i version 3 så vårt råd är att aktivera den nya versionen om du inte redan gjort det.

AI, integritetshantering och automatisk spårning

Det första man lägger märke till i version 4 är att en hel del rapporter fått nya namn och att de delvis grupperats annorlunda vilket känns lite förvirrande när man är van vid den gamla strukturen men dt är så klart bara en vanesak. Det finns stöd för att addera flera dataströmmar vilket möjliggör analys av användarnas beteende på flera olika plattformar. Extra användbart är detta om företaget till exempel både har en webbplats och en mobilapp. För att få tillgång till den nya versionen krävs en manuell aktivering via administrationen. Vår rekommendation är du skapar en egendom för version 4 parallellt med din nuvarande för att du fortsatt ska ha tillgång till dina historiska data. I samband med att du går igenom installationsguiden rekommenderar vi att du aktiverar funktionen förbättrad mätning, Den funktionen gör att det aktiveras automatisk spårning på händelser som sker på din webbplats. Händelserna kan till exempel vara nedladdning av filer, utgående länkklick, skrollning, webbplatssökningar och videovisningar.

Rapporterna i sig har fått ett lyft utseendemässigt och känns bättre och tydligare än tidigare. Det är som vi nämnde en del nya rapporter och några som är bekanta sedan tidigare men det är också en hel del rapporter som helt har försvunnit eller slagits ihop. Att det totala antalet har minskat kan nog vara ett försök att göra det enklare för nya användare att komma igång utan att skrämmas av det enorma utbudet av rapporter. Mer erfarna och intresserade användare har kompenserats med funktionen Analysis Hub där det att på egen hand går att skapa helt egna rapporter utifrån den enorma mängd data som samlas in. Rapporterna läggs i ett eget bibliotek för framtida användning samt går enkelt att dela med andra användare.

Vad händer framöver?

Hösten 2020 lanserades version 4 av det populära webbanalysverktyget Google Analytics. Google har meddelat att den första juli 2023 kommer ingen ny data lagras i version 3 så vårt råd är att aktivera den nya versionen om du inte redan gjort det. Du aktiverar den nya versionen under fliken egendomar i administrationsinställningarna för Google Analytics. Klicka på Konfigureringsassistent för Google Analytics 4 och följ sedan guiden.  Använder du den nyare versionen av spårningskod (gtag.js) kan du direkt aktivera V4 utan att ändra något på webbplatsen.

Kontakta oss

Vill du uppgradera till Google Analytics 4 men är osäker på hur du ska göra? Vi har konverterat ett antal webbplatser till Google 4 och kan i de flesta fall hitta en lösning. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för att lämna ett förslag. Skriv gärna med adressen till den aktuella webbplatsen och även en kort beskrivning om hur ni idag arbetar med mål, e-handelsspårning, behörigheter och automatiska rapporter i Google Analytics.

    Kunduppgifter




    Meddelande *

    * = Obligatorisk uppgift

    Ämnen: , , , , ,

    digital marknadsföring

    Marknadsföring

    Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

    Nätverk i Västerås

    Nätverk

    Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

    Hemsidor i Västerås

    Hemsidor

    Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

    Nära, trygg, personlig

    Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

    Senaste inläggen

    Är er webbsida tillgänglighetsanpassad?

    Från och med den 28 juni 2025 kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv, som tidigare bara gällt offentlig sektor, även att gälla för privat sektor. Den nya lagen innebär att även privata företag nu måste säkerställa att deras webbplatser och appar är tillgängliga i enlighet med WCAG 2.2.  

    Äkthet och trovärdighet inom SEO

    Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

    N-E-E-A-T-T inom SEO

    N-E-E-A-T-T (notabilitet, erfarenhet, expertis, auktoritet, trovärdighet och transparens) är ett samlingsnamn inom SEO för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den rankas i sökresultaten.

    Skicka gratis nyhetsbrev

    Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

    Google Consent Mode v2

    Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.

    Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg

    Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.

    Poddar om digital analys

    Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, inspiration, tips och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. I det här inlägget delar vi med oss av lyssningsvärda poddtips om digital analys och data visualisering.

    Fördelarna med digital analys och datadrivet arbete

    Digital analys och datadrivet arbete har idag blivit avgörande för att organisationer och företag ska kunna utnyttja den ständigt växande mängden data effektivt. Genom att analysera data kan du fatta mer informerade beslut, optimera sina processer och skapa bättre resultat.