Google Analytics Version 4

Hösten 2020 lanserades version 4 av det populära webbanalysverktyget Google Analytics. Google har meddelat att den första juli 2023 kommer ingen ny data lagras i version 3 så vårt råd är att aktivera den nya versionen om du inte redan gjort det.

AI, integritetshantering och automatisk spårning

Det första man lägger märke till i version 4 är att en hel del rapporter fått nya namn och att de delvis grupperats annorlunda vilket känns lite förvirrande när man är van vid den gamla strukturen men dt är så klart bara en vanesak. Det finns stöd för att addera flera dataströmmar vilket möjliggör analys av användarnas beteende på flera olika plattformar. Extra användbart är detta om företaget till exempel både har en webbplats och en mobilapp. För att få tillgång till den nya versionen krävs en manuell aktivering via administrationen. Vår rekommendation är du skapar en egendom för version 4 parallellt med din nuvarande för att du fortsatt ska ha tillgång till dina historiska data. I samband med att du går igenom installationsguiden rekommenderar vi att du aktiverar funktionen förbättrad mätning, Den funktionen gör att det aktiveras automatisk spårning på händelser som sker på din webbplats. Händelserna kan till exempel vara nedladdning av filer, utgående länkklick, skrollning, webbplatssökningar och videovisningar.

Rapporterna i sig har fått ett lyft utseendemässigt och känns bättre och tydligare än tidigare. Det är som vi nämnde en del nya rapporter och några som är bekanta sedan tidigare men det är också en hel del rapporter som helt har försvunnit eller slagits ihop. Att det totala antalet har minskat kan nog vara ett försök att göra det enklare för nya användare att komma igång utan att skrämmas av det enorma utbudet av rapporter. Mer erfarna och intresserade användare har kompenserats med funktionen Analysis Hub där det att på egen hand går att skapa helt egna rapporter utifrån den enorma mängd data som samlas in. Rapporterna läggs i ett eget bibliotek för framtida användning samt går enkelt att dela med andra användare.

Vad händer framöver?

Hösten 2020 lanserades version 4 av det populära webbanalysverktyget Google Analytics. Google har meddelat att den första juli 2023 kommer ingen ny data lagras i version 3 så vårt råd är att aktivera den nya versionen om du inte redan gjort det. Du aktiverar den nya versionen under fliken egendomar i administrationsinställningarna för Google Analytics. Klicka på Konfigureringsassistent för Google Analytics 4 och följ sedan guiden.  Använder du den nyare versionen av spårningskod (gtag.js) kan du direkt aktivera V4 utan att ändra något på webbplatsen.

Kontakta oss

Vill du uppgradera till Google Analytics 4 men är osäker på hur du ska göra? Vi har konverterat ett antal webbplatser till Google 4 och kan i de flesta fall hitta en lösning. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för att lämna ett förslag. Skriv gärna med adressen till den aktuella webbplatsen och även en kort beskrivning om hur ni idag arbetar med mål, e-handelsspårning, behörigheter och automatiska rapporter i Google Analytics.

    Kunduppgifter




    Meddelande *

    * = Obligatorisk uppgift

    Ämnen: , , , , ,

    digital marknadsföring

    Marknadsföring

    Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO och googleannonsering.

    Nätverk i Västerås

    Nätverk

    Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

    Hemsidor i Västerås

    Hemsidor

    Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

    Nära, trygg, personlig

    Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

    Relaterade artiklar

    Annonsering på Facebook

    Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att Läs mer

    Grundkurs i sökmotoroptimering

    Lär dig grunderna inom sökmotoroptimering genom en handbok utgiven av Google. Handboken finns att ladda ner som en pdf.

    Hur ska jag utforma mina nyhetsbrev?

    Vad är nyttig information för din mottagare och hur ska den presenteras? Detta är viktiga frågor för dig. Med E-postmarknadsföring Läs mer

    Förhandsvisning på Google

    Google har lanserat Instant Previews i sökresultaten på googleGoogle har lanserat Instant Previews i sökresultaten på google.se. Det gör att Läs mer

    Årets marknadsförare?

    Vi är stolta över att tillsammans med Pingdom och Atrium Ljungberg blivit nominerade till Guldstänk som årets marknadsförare 2010.

    Facebook deals

    Facebook deals, eller erbjudanden som det kallas på den svenska versionen är nu på väg att lanseras i Sverige.