Marknadsföring på Instagram

Med annonsering på Instagram kan företag öka sin synlighet och kännedom.

Kontakta oss

Instagram-annonsering

Instagram-annonsering är en form av digital marknadsföring där företag betalar för att visa annonser på plattformen. Vilken typ av annonser och hur stor budget bestämmer företagen själva. Annonserna kan visas som inlägg i användares flöden, i Instagram Stories eller som annonser i utforska-fliken. Företag kan välja att rikta sina annonserna mot en specifik målgrupp baserat på faktorer som demografi, intressen och beteenden för att på så sätt öka chansen att nå sin relevanta målgrupp. Detta möjliggör att företag kan skapa anpassade budskap som tilltalar sin specifika publik, öka chansen att kunder engagerar sig med annonsen, ökar kännedom för varumärket samt köper deras produkt eller tjänster.

Instagram är en plattform som låter företag kommunicera visuellt med sin målgrupp och öka varumärkes kännedom. Genom att välja mellan olika slags annonsformat och anpassa efter syfte och publik kan företag på ett mer effektivt sätt nå sin målgrupp.

Annonsformat

  • Bild – En bild i flödet med en tillhörande rubrik.
  • Video – Rörligt innehåll som även passar stories och reel. Skillnaden är olika format beroende på placering.
  • Karusell – Fler bilder eller video som mottagaren bläddrar mellan.
  • Instagram Stories – Bild, video eller karusell som försvinner efter 24 timmar.
  • Reels – Kort videoinlägg på max 15 sekunder där atmosfären ofta är lekfull och fokuset ligger på innehållet.

Målgrupper

Genom ett väl utvecklat rapporteringsverktyget och målgruppssanalyser, underlättas arbetet för företag att följa resultaten av sina annonser och optimera annonsstrategier för att maximalt nyttja sin annonsbudget. Instagram-annonsering ger företag möjligheten att rikta sina annonser mot nästan obegränsad målgrupp.

  • Vi tar fram målgrupper för att rätt personer ska se ert budskap
  • Vi skapar annonstexter och banners för dina annonskampanjer
  • Vi mäter, följer upp och utvärderar dina kampanjer

Kontakta oss för mer information

Är du intresserad av att få hjälp med instagram-annonsering för din webbplats så fyll i formuläret nedan eller kontakta via formuläret nedan eller via telefon på 021-3380040. Skriv gärna med vilken webbplats det gäller så kan vi göra en första kontroll innan vi kontaktar dig. Vi träffar dig gärna på vårt kontor i Västerås eller besöker dig för att berätta mer om annonsering på instagram och våra andra tjänster inom digital marknadsföring.

    Kunduppgifter




    Meddelande *

    * = Obligatorisk uppgift

    Frågor & svar

    • Vad är Instagram-annonsering?

      Instagram-annonsering är en form av digital annonsering som gör det möjligt för företag att visa sina annonser till sina användare på plattformen och på så sätt nå ut till sin målgrupp.

    • Vem kan annonsera på Instagram?

      Vem som helst kan annonsera på Instagram, inklusive företag, organisationer, enskilda entreprenörer och influencers. Det som behövs är en företagsprofil på plattformen och ansluta den till en Facebook-sida.

    • Varför ska jag annonsera på Instagram?

      Du kan annonserna på Instagram för att öka varumärkeskännedom, nå en större målgrupp, generera leads, öka försäljning och synlighet samt engagemang med kunder.

    • Hur gör jag en Instagram-annons?

      Instagram ägs av Meta, som är ett förvaltningsbolag som bland annat också äger Facebook. Det ger oss möjligheten att annonsera i samma verktyg, Meta ads manager. Verktyget gör det lätt att skapa annonser med mer detaljer och träffsäkra inställningar. På så sätt blir det enklare att redigera kampanjer medan de är igång, justera och se vad som fungerar bäst.

      För att skapa en annons öppnar du Meta ads manager och följer dessa 8 steg:

      1. Skapa
      2. Kampanjmål
      3. Konverteringsplats
      4. Budget och schema
      5. Målgrupp
      6. Placeringar
      7. Format och annonsinnehåll
      8. Destination och publicering

       

    • Vad är målgrupper på Instagram?

      Målgrupper på Instagram är en del av de användare du vill rikta din annons till baserat på olika faktorer som deras demografiska information,  beteenden och intressen.

       

    • Hur mycket pengar behöver jag för att börja annonsera på Instagram?

      Du bestämmer själv hur stor budget du vill lägga på dina annonser på Instagram. Välj en budget som passar ditt företag och dina affärsmål.

       

       

    • Vad är fördelarna med att annonser på Instagram?

      Fördelarna med att annonsera på Instagram är många. En av de största är nog de olika annonstyper som finns och att du kan anpassade de efter dina behov. Som till exempel bildannonser, videoannonser, karusellannonser och stories-annonser.

      Den andra stora fördelen med instagram-annonsering är stor räckvidd då plattformen har över en miljard aktiva användare, vilket i sin tur ger dig stor potentiell publik för dina annonser.