Google


Stöd för WebP i Safari

Apples webbläsare Safari får nu stöd för bildformatet WebP. Sedan tidigare finns stöd för WebP i webbläsarna Chrome, Firefox, Edge och Opera så det är en bra idé att använda formatet på din hemsida. Använder du wordpress är det enkelt genom att installera ett tillägg som automatiskt konverterar dina bilder från jpg, png och gif till WebP.

Publicerad: 25 juni, 2020

Helgdagar i Google Kalender

Allt fler använder Googles kalender i datorn, mobilen eller surfplattan. Som standard visas varken svenska helgdagar eller veckonummer men det går att aktivera.

Publicerad: 3 juni, 2020

Nyheter inom Sökmotoroptimering

SEO, eller Sökmotoroptimering, utvecklas ständigt. Google har över 200 algoritmer som håller reda på olika faktorer för hur de ska ranka din hemsida jämfört med dina konkurrenter. Dessa algoritmer justeras och finslipas ofta, allt för att se till att Google kan leverera så bra sökresultat som möjligt.

Publicerad: 3 oktober, 2019

Google Medic Update

Google gör flera gånger i veckan mindre justeringar på den beräkningsalgoritm som används för att räkna ut i vilken ordning webbplatserna ska presenteras i sökresultatet. Om det och en del annat som rör sökmotoroptimering och Google Medic Update har Tobias Barkskog från vår webbyrå skrivit om i en krönika i Västerås Tidning Business.

Publicerad: 28 september, 2018

Digitala trender

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt. Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året. i den här artikeln har

Publicerad: 2 april, 2017

Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna från Google shopping är betalda

Publicerad: 23 augusti, 2016

Företagen brister i den sociala dialogen

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles för många använder fler kanaler

Publicerad: 14 februari, 2016

Det stora genombrottet för mobila betalningar

Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter överstiger 50%. Dessutom säger nästan

Publicerad: 8 april, 2015

Google Partner

Som certifierade i programmet Google Partner medverkar vi löpande på träffar och webbinarer gällande de senaste trenderna gällande annonsering på Google olika annonsplattformar.

Publicerad: 19 mars, 2015

Söktrender på Google 2014

I dag presenterar Google Sverige traditionsenligt topplistorna över årets svenska söktrender. Bland det som präglat 2014 hittar vi sökningar relaterade till supervalåret, fotbolls-VM och Ice Bucket Challenge.

Publicerad: 16 december, 2014

Fungerar din webbplats i mobilen?

Surfplattor och mobiler har förändrat vårt sätt att surfa. Det gör att din hemsida måste vara anpassad för datorn, surfplattan och mobilen för att du ska kunna fånga dina kunders intresse.

Publicerad: 1 december, 2014

Bannerstorlekar

På webben används det ett stort antal olika format för digitala banners. Vi visar här namnen samt storlekarna som används av Google på deras annonsnätverk.

Publicerad: 27 mars, 2014

Spåra e-handel i Google Analytics

Har du försäljning på din webbplats rekommenderar vi varmt att installera Google Analytics samt komplettera med spårningskoderna för e-handel. Du får då tillgång en hel del extra statistik för att analysera dina kunders väg till köpet.

Publicerad: 26 januari, 2014

Utbildning i e-postmarknadsföring i Stockholm

Den 11 mars arrangerar vi en kostnadsfri utbildningsdag i vårt verktyg för e-postmarknadsföring, event och undersökningar.

Publicerad: 8 januari, 2014

Utbildning i e-postmarknadsföring

Den 9 december arrangerar vi en utbildningsdag i vårt verktyg för e-postmarknadsföring, event och undersökningar.

Publicerad: 26 november, 2013

Webbfonter

Ibland vill man ha något snyggare och mer unikt typsnitt på sin webbplats och ett sätt är att lösa detta är använda en tjänst som tillhandahåller webbfonter.

Publicerad: 1 november, 2013

Video på Instagram

Instagram har nu öppnat möjligheten att även lägga upp video. För att få tillgång den nya videofunktionen måste du uppdatera till den senaste versionen som finns att ladda ner via Apple App Store och Google Play.

Publicerad: 20 juni, 2013

Få ut mer av Google Analytics, del 1

Många använder Google Analytics för att se statistik på sin webbplats. Mängden statistik du kan få ut är enorm men många tittar nästan enbart på diagrammet som visar antalet besökare. Det tycker vi är lite synd och kommer därför i ett antal artiklar ge tips på funktioner som gör att du får ännu mer nytta av verktyget.

Publicerad: 5 december, 2012

Google Hotellsök på svenska

Google har nu lanserat funktionen för hotellsök på svenska. Som vanligt då det gäller google så är sökfunktionen genomtänkt och tillsammans med kartöverblicken är det enkelt att hitta ett hotell i ett visst område.

Publicerad: 27 november, 2012

Hur ska vi tänka gällande mobil webb och native appar? – Patrik Järmens

Det är en fråga som ofta kommer upp idag. Vad ska vi ha och vad är skillnaden? För några år sedan pratades det bara om appar (native) men idag blir det mer och mer mobil webb som kommer på tal.

Publicerad: 8 oktober, 2012

Varför rankar din konkurrent bättre än dig? – Björn Trolin

Att rangera i Google är viktigt kanske viktigare än någonsin då vi går mer och mer mot digital försäljning. Säljer du inte online så kommer vi att söka information om din produkt eller tjänst innan vi bestämmer oss för vad och vem vi ska handla av, göra affärer med.

Publicerad: 4 oktober, 2012

Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson

Har du någonsin googlat ditt eget namn? Hur många träffar fick du och framförallt, vilka träffar fick du?

Publicerad: 3 oktober, 2012

6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist

Oavsett om det handlar om att boka flygbiljetter eller köpa hus så startar det allt som oftast med informationsinhämtning från Google, relevanta webbsidor eller genom rekommendationer via sociala nätverk. Men vilka konkreta metoder kan man då använda sig av för att påverka kundernas köpbeslut och öka sin försäljning online?

Publicerad: 1 oktober, 2012

Fria surfzoner i Västerås

Tillsammans med Mälarenergi upprepar vi det uppskattade initiativet från förra året och erbjuder även denna sommar fria surfzoner på flera platser i Västerås.

Publicerad: 5 juli, 2012

Google Analytics App för Android

Google har nu lanserat en android-app för webbanalysverktyget Google Analytics. Med Google Analytics App ser du mobilanpassade rapporter från ditt konto på Google Analytics.

Publicerad: 3 juli, 2012

Google Places blir Google+ Local

För ett tag sedan valde Google att flytta över alla Places-konton till något som de kallar för Google+ Local. Från att ha enbart funnits på Google Maps finns numera alla platser även på Google+.

Publicerad: 14 juni, 2012

Podcasts

Podcasts, eller poddradio och poddsändningar som det även kallas, är i korthet en metod för att lägga ut och prenumerera på ljudfiler eller videoklipp via webben.

Publicerad: 7 juni, 2012

Google Good To Know

Genom att gå in på Google nya sajt Good To Know (Bra att veta) kan du lära dig hur du kan skydda dig på nätet, hur din information används av Google och andra tips på hur du kan göra för att höja din upplevelse på nätet.

Publicerad: 25 maj, 2012

Marknadsför din mobilapp via Google AdWords

Vill du öka antalet nerladdningar av din mobilapp kan Google AdWords vara ett bra alternativ. Det finns två olika varianter för göra detta: du kan antingen göra ett mobilappstillägg till en befintlig annonskampanj eller göra en anpassad ”klicka för at hämta”-annons.

Publicerad: 21 maj, 2012

Google+ Hangouts On Air

Igår lanserade Google sin nya tjänst Hangouts On Air som är en vidareutveckling av videofunktionen Hangouts som finns på Google+. Vi beskriver Hangouts On Airs funktioner och jämför tjänsten med en annan populär streamingtjänst: Bambuser.

Publicerad: 8 maj, 2012

Google lanserar lagringstjänsten Drive

I går lanserade Google sin nya lagringstjänst Drive. Det är en s.k. molntjänst i stil med Dropbox och Box.net där du får tillgång till 5 GB fritt utrymme för att kunna förvara dina egna filer och dokument.

Publicerad: 25 april, 2012

Rapport från Google Engage

I onsdags var jag och Cathrine i Stockholm för en heldag med Google Engage, dvs programmet för deras återförsäljare av adwordsannonser. Föreläsare var AdWords-experterna David Booth och Nick Iyengar från Cardinal Path.

Publicerad: 30 mars, 2012

Se vad Google lagrar om dig

Med anledning av Googles ändring av sekretesspolicy och användarvillkor diskuteras det nu flitigt i media angående vad folk tycker om att Google övervakar dem.

Publicerad: 30 januari, 2012

Aktuellt från Google

Jag hade äran att som enda svensk inbjuden av Google närvara vid deras event i London förra veckan. Eventet var fokuserat på google adwords och visade en hel del tips och tricks gällande det men även en hel del andra projekt presenterades.

Publicerad: 29 november, 2011

Google +

Med Google+ hoppas Google att det blir fjärde gången gillt för att bli stora inom sociala medier efter misslyckanden med Open Social, Google Wave och Google Buzz.

Publicerad:

Mobilanpassade annonser och landningssidor

Att en väldigt stor andel idag använder sin telefon för att söka information är viktigt att tänka på när du skapar en annons på google.

Publicerad: 28 november, 2011

Adwords remarketing

Adwords remarketing används för att genom webbplatserna i Googles annonsnätverk nå besökare som tidigare varit på din webbplats.

Publicerad:

Google Analytics V5

Nyligen lanserades version fem av det populära statistikverktyget Google Analytics. Den nya versionen är omkodad från grunden och förutom att den är betydligt snabbare än den tidigare finns det en hel del nya funktioner.

Publicerad:

AdWords Express

Google AdWords Express har nyligen lanserats i Storbritaninen och kommer till Sverige någon gång under våren 2012. Tanken är att AdWords Express ska vara en enkel start för företag som vill komma igång snabbt med annonseringen på Google.

Publicerad:

Sök med bild på google

En funktion som lanserades tidigare i år och som gör att du kan söka på bilder med liknande innehåll. Kan till exempel användas av fotografer för att kolla om någon använt deras bilder på någon annan hemsida.

Publicerad:

History Pin

History pin är en webbtjänst där du kan ladda upp och titta på bilder från förr utplacerade på en karta och med möjlighet att välja bilder från ett visst år.

Publicerad:

Google art project

På Google art project kan du med hjälpa av samma teknik som används i Google street wiew gå runt i 17 av världen mest kända museum.

Publicerad:

Företagssida på Google +

Google meddelar nu att de senare i höst skapa släppa en funktion för att skapa företagssidor på google+. För tillfället är google plus enbart tillgänglig för personliga konton.

Publicerad: 5 oktober, 2011

Förhandsvisning på Google

Google har lanserat Instant Previews i sökresultaten på googleGoogle har lanserat Instant Previews i sökresultaten på google.se. Det gör att du bredvid rubriken för varje sökträff har ett förstoringsglas som du kan klicka på för att få en förhandstitt på webbplatsen med en innehållet relaterat till din sökning markerat med en gul ruta..se

Publicerad: 10 november, 2010

Reklamkoder för googleannonsering

Vi delar nu med oss av några reklamkoder som ger dig möjlighet att testa googleannonsering. Reklamkoden ger dig 750 kronor i budget för klick på dina annonser. Vill du ha hjälp med att skapa din annons så hjälper vi självklart till med det för en mindre kostnad.

Publicerad: 27 oktober, 2010

Grundkurs i sökmotoroptimering

Lär dig grunderna inom sökmotoroptimering genom en handbok utgiven av Google. Handboken finns att ladda ner som en pdf.

Publicerad: 5 oktober, 2010


Google är den helt dominerande sökmotorn på den svenska marknaden. Förutom själva sökmotorn har Google en massa digitala verktyg och tjänster som kan vara bra att känna till och använda.

Google Ads/Adwords, SEO och annat rörande Google

Artiklar om Google Ads/Adwords, SEO och annat rörande Google från QuickNet i Västerås. Google är den överlägset populäraste sökmotorn i Sverige. Vår webbyrå hjälper företag i främst Västerås och Eskilstuna med deras synlighet på Google via både Google Ads och SEO.

Vad är SEO?

SEO är en förkortning av den engelska begreppet Search Engine Optimization som på venska motsvaras av sökmotoroptimering. Dvs arbetet som görs för att få en webbplats att visas högst upp i sökresultaten på Google vid relevanta sökningar.

Vad är Google Ads?

Google Ads, hette tidigare Google Adwords, är Google annonseringsverktyg och det är den vägen det går att betala för att få synlighet i sökresultatet. Vi är certifierad partner till Google gällande Google Ads.

Google Ads Partner Västerås