Google Performance Max

Google Performance Max är en avancerad kampanjtyp som använder artificiell intelligens och automatisering för att optimera dina annonser över flera av Googles plattformar och nå en bredare målgrupp samtidigt.

Vad är Google Performance Max?

Det är en kampanjtyp som bygger på AI (artificiell intelligens) och automatisering för att maximera online-annonsering prestanda i Googles annonskanaler såsom sökresultatet, Display, Discover, Shopping, Gmail och Youtube i en och samma kampanj. Denna kampanjtyp använder sig av all text-, bild- och videoannonser vi skapat för att sedan anpassa detta till de konverteringsmål vi angivit. Denna data och algoritmer används sedan för att på ett enklare sätt nå en bredare målgrupp, öka synligheten och synas på flera platser samtidigt.

Hur fungerar Google Performance Max?

Kampanjen är målbaserad, med det menas att algoritmerna arbetar utifrån de konverteringsmål du angivit genom att optimera buden i realtid och över flera kanaler. Google anpassar också annonserna och visar olika typer av annonser till olika potentiella kunder, beroende på var i kundresan de befinner sig. På grund av detta är det viktigt att sätta upp tydliga mål för Google att optimera mot.

Skapa en kampanj

För att köra en Performance Max-kampanj måste du göra några enkla steg. Du behöver skapa några annonser som passar din kampanj ange den totala budgeten för din kampanj. Google hjälper dig sedan att hjälper dig att fördela din budget på bästa sätt över olika nätverk och platser där din annons kan synas.

Därefter behöver du klargöra vilket mål du har med din kampanj, till exempel att få fler konverteringar, besökare eller andra typer av engagemang från kunderna på din webbplats.

Du behöver inte oroa dig för att skriva olika annonstexter för olika enheter, eftersom Google med den data vi gett anpassar dem automatiskt till mobil, dator eller surfplatta för att maximera din kampanjs effektivitet.

Fördelar vs Nackdelar

Fördelarna med Performance Max får du hjälp av maskininlärning att hitta rätt publik för dina annonser. Du kan nå ut till potentiella konverterade kunder som är intresserade av det du erbjuder och få mer uppmärksamhet för ditt varumärke.

Den största fördelen är att dina annonser visas på flera olika ställen över alla Googles nätverk och plattformar i en och samma kampanj. Detta kan öka din synlighet och ger dig mer räckvidd och möjlighet att träffa potentiella kunder där de är aktiva.

Du kan också dra nytta av automatisk budgivning. Performance Max justerar dina bud i realtid för att maximera din avkastning på investeringen. Du slipper lägga tid på manuell optimering och kan använda din budget smartare.

Sparar tid gör du också då du inte behöver sköta så mycket detaljer utan kan lägga mer fokus på din övergripande strategi och utvärdering av dina resultat. Detta gör att du kan arbeta mer effektivt och förbättra din digitala marknadsföring.

Nackdelarna med en automatiserad kampanj är att du har mindre direkt kontroll över kampanjen. Det kan dessutom ta tid att förstå hur man faktiskt optimerar kampanjerna för att få bäst resultat. För mindre företag kan kostnaden vara hög. Därav passar denna kampanj företag med som specifik vill ha en bredare synlighet över Googles nätverk och plattformar.

Också viktigt att komma ihåg att Performance Max-kampanjer är starkt automatiserade och bygger på Googles maskininlärningsalgoritmer. Du bör ha en grundläggande förståelse för hur kampanjen fungerar och vara redo att göra strategiska beslut när det behövs.

Ämnen: ,

Google Performance Max

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.

Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg

Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.

Poddar om digital analys

Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, inspiration, tips och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. I det här inlägget delar vi med oss av lyssningsvärda poddtips om digital analys och data visualisering.

Fördelarna med digital analys och datadrivet arbete

Digital analys och datadrivet arbete har idag blivit avgörande för att organisationer och företag ska kunna utnyttja den ständigt växande mängden data effektivt. Genom att analysera data kan du fatta mer informerade beslut, optimera sina processer och skapa bättre resultat.

Alternativ till Google Analytics

Integritet och sekretess är centrala bekymmer för många användare, och Google Analytics samlar omfattande data om användarbeteenden. Vissa alternativa verktyg erbjuder en mer restriktiv hantering av användardata, vilket resulterar i förbättrat integritetsskydd.

Google E-E-A-T

Är ett samlingsnamn för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den raknas i sökresultaten.

Tredjepartscookies

Google har beslutat att fasa ut tredjepartscookies under år 2024. Detta kommer att påverka hur vi jobbar med marknadsföring idag. Upptäck hur dessa förändringar kommer att påverkar användare och webbplatsägare.