Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna från Google shopping är betalda

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016

Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag.

Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna från Google shopping är betalda annonsplatser. Utöver dessa visas det i vissa sökresultat en faktaruta med information från Google+ eller Wikipedia. Den sista delen, och det den här artikeln kommer att handla om, är det organiska sökresultatet.

Vilka webbplatser som visas i sökresultatet beräknas utifrån en algoritm med hundratals parametrar – allt från titlar och rubriker till webbplatsens laddtid, ålder på domännamn och vart den som söker befinner sig geografiskt. Den sista punkten är en väldigt viktig del som tyvärr många missar. Min erfarenhet är att många företag har en stor andel av sina kunder inom en lokalt begränsad räckvidd även om de kan sälja sina produkter och tjänster globalt. Trots det faktum att nätet är globalt så görs många sökningar fortfarande lokalt där man letar efter företag i sin närhet. Mitt råd är därmed att i sitt arbete med sökmotoroptimering börja med att få bra synlighet på lokala sökningar och därefter sikta nationellt och internationellt. En bra start i det arbetet är att regelbundet nämna hemorten i innehållet på webbplatsen och att se till att ha en validerad företagssida på Google My Business.

Att välja rätt sökord är generellt viktigt när det gäller sökmotoroptimering. Det är extremt vanligt att tankemässigt fastna i ord som enbart används inom branschen. Ett bra tips är att fråga dina kunder vad dem söker på när de letar efter dina produkter och tjänster. Jag lovar att du kommer bli förvånad.

Håll koll på AMP

En nyhet gällande sökmotoroptimering som inte är lokalt kopplad, men som jag tror kommer påverka mest inom det närmaste året, är AMP. Förkortningen AMP står för Accelerated Mobile Pages och kan enkelt beskrivas som begränsad html för webbsidor. Bakom projektet (som lanserades den 24 februari i år) står Google och huvudsyftet enligt dem är att korta ner laddtiderna i mobila enheter. Vid lansering låg fokus på nyhetssajter och bloggar men utvecklingen sker snabbt och funktioner för till exempel e-handel är på väg ut. Det är fortfarande alldeles för tidigt att göra en bedömning av hur spritt AMP blir men med Googles enorma dominans på sökmarknaden är det absolut värt att hålla ämnet under bevakning.

 

Ämnen: , , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Annonsering på Facebook

Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att Läs mer

Grundkurs i sökmotoroptimering

Lär dig grunderna inom sökmotoroptimering genom en handbok utgiven av Google. Handboken finns att ladda ner som en pdf.

Spam i loggen på facebooksidan

Har du problem med att du får in spamkommentarer i loggen på din facebooksidan. Under landsrestriktioner fyller du i de Läs mer

Hur ska jag utforma mina nyhetsbrev?

Vad är nyttig information för din mottagare och hur ska den presenteras? Detta är viktiga frågor för dig. Med E-postmarknadsföring Läs mer

Vad får mottagaren att öppna och läsa mina nyhetsbrev?

Tre variabler styr hur många som öppnar ditt e-postutskick. Ämnesraden ska locka och beskriva utskickets viktigaste innehåll. Inled med en Läs mer

Pressmeddelande om webbyrån

Vi lanserar nu officiellt vår nya webbyrå. Pressmeddelandet är dels skickat till de lokala mediaföretagen samt via webbtjänsten Mynewsdesk. QuickNet Läs mer