Google E-E-A-T

Är ett samlingsnamn för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den raknas i sökresultaten.

E-E-A-T är en akronym och står för:

  • Erfarenhet – Webbplatsens eller författaren av innehållet bör ha praktisk kunskap och erfarenhet om ämnet.
  • Expertis – Webbplatsen eller författaren av innehållet bör ha en djup och äkta kunskap om ämnet de skriver om.
  • Auktoritet – Webbplatsens eller författarens pålitlighet och inflytande inom ämnet.
  • Trovärdighet – Webbplatsens tillförlitlighet och pålitlighet om ämnet. Sökmotorer och besökare ska lita på informationens som de läser är korrekt och inte avsiktligen vara missledande.

E-E-A-T är en viktig aspekt inom SEO (sökmotorsoptimering) och är en av de många rankningssingaler som Google använder sig av för att bedöma kvaliteten på webbinnehåll. Det är också viktigt för att ranka högt i sökresultaten.

Särskilt viktigt med E-E-A-T för så kallade YMYL-sidor (Your Money or Your Life), som handlar om medicin, ekonomi, juridik eller nyheter. Då dessa typer av webbplatser har en direkt påverkan på användarnas välbefinnande är det extra viktigt att följa bäst praxis vad gäller SEO med högkvalitativt och tillförlitligt innehåll.

Förbättra din Google E-E-A-T

För att förbättra din webbplatsposition i sökresultaten behöver du tänka på att:

  • Bestämma syftet med din artikel. Är det att informera, övertyga, underhålla eller utbilda din målgrupp?
  • Gör en grundlig research om ämnet. Använd pålitliga källor som har hög E-E-A-T, exempelvis akademiska publikationer, officiella webbplatser eller pålitliga medier.
  • Visa din expertis och auktoritet i ämnet. Skriv om din bakgrund, utbildning, erfarenhet eller andra meriter som gör dig till en trovärdig författare. Använd ett professionellt språk och undvik grammatiska eller stavfel.
  • Bygg förtroende hos din läsare. Var transparent om dina källor, motiveringar och eventuella intressekonflikter. Erbjud bevis, citat, statistik eller andra data som stödjer dina påståenden. Länka till andra relevanta och högkvalitativa webbsidor som ger mer information eller kontext.
  • Anpassa din artikel till din målgrupp. Skriv på ett sätt som är lätt att förstå, engagerande och ansluter till dina läsares behov, intressen eller problem. Använd rubriker, punktlistor, bilder eller andra visuella element för att göra din artikel mer attraktiv och lättläst.

Med dessa råd kan du förbättra din webbplats E-E-A-T och öka dess trovärdighet och position på Google.

Ämnen: , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Grundkurs i sökmotoroptimering

Lär dig grunderna inom sökmotoroptimering genom en handbok utgiven av Google. Handboken finns att ladda ner som en pdf.

Förhandsvisning på Google

Google har lanserat Instant Previews i sökresultaten på googleGoogle har lanserat Instant Previews i sökresultaten på google.se. Det gör att Läs mer

Företagssida på Google +

Google meddelar nu att de senare i höst skapa släppa en funktion för att skapa företagssidor på google+. För tillfället Läs mer

Google art project

På Google art project kan du med hjälpa av samma teknik som används i Google street wiew gå runt i Läs mer

History Pin

History pin är en webbtjänst där du kan ladda upp och titta på bilder från förr utplacerade på en karta Läs mer

Sök med bild på google

En funktion som lanserades tidigare i år och som gör att du kan söka på bilder med liknande innehåll. Kan Läs mer