Google E-E-A-T

Är ett samlingsnamn för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den raknas i sökresultaten.

E-E-A-T är en akronym och står för:

  • Erfarenhet – Webbplatsens eller författaren av innehållet bör ha praktisk kunskap och erfarenhet om ämnet.
  • Expertis – Webbplatsen eller författaren av innehållet bör ha en djup och äkta kunskap om ämnet de skriver om.
  • Auktoritet – Webbplatsens eller författarens pålitlighet och inflytande inom ämnet.
  • Trovärdighet – Webbplatsens tillförlitlighet och pålitlighet om ämnet. Sökmotorer och besökare ska lita på informationens som de läser är korrekt och inte avsiktligen vara missledande.

E-E-A-T är en viktig aspekt inom SEO (sökmotorsoptimering) och är en av de många rankningssingaler som Google använder sig av för att bedöma kvaliteten på webbinnehåll. Det är också viktigt för att ranka högt i sökresultaten.

Särskilt viktigt med E-E-A-T för så kallade YMYL-sidor (Your Money or Your Life), som handlar om medicin, ekonomi, juridik eller nyheter. Då dessa typer av webbplatser har en direkt påverkan på användarnas välbefinnande är det extra viktigt att följa bäst praxis vad gäller SEO med högkvalitativt och tillförlitligt innehåll.

Förbättra din Google E-E-A-T

För att förbättra din webbplatsposition i sökresultaten behöver du tänka på att:

  • Bestämma syftet med din artikel. Är det att informera, övertyga, underhålla eller utbilda din målgrupp?
  • Gör en grundlig research om ämnet. Använd pålitliga källor som har hög E-E-A-T, exempelvis akademiska publikationer, officiella webbplatser eller pålitliga medier.
  • Visa din expertis och auktoritet i ämnet. Skriv om din bakgrund, utbildning, erfarenhet eller andra meriter som gör dig till en trovärdig författare. Använd ett professionellt språk och undvik grammatiska eller stavfel.
  • Bygg förtroende hos din läsare. Var transparent om dina källor, motiveringar och eventuella intressekonflikter. Erbjud bevis, citat, statistik eller andra data som stödjer dina påståenden. Länka till andra relevanta och högkvalitativa webbsidor som ger mer information eller kontext.
  • Anpassa din artikel till din målgrupp. Skriv på ett sätt som är lätt att förstå, engagerande och ansluter till dina läsares behov, intressen eller problem. Använd rubriker, punktlistor, bilder eller andra visuella element för att göra din artikel mer attraktiv och lättläst.

Med dessa råd kan du förbättra din webbplats E-E-A-T och öka dess trovärdighet och position på Google.

Ämnen: , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Använd Google Search Console

Trots kombinationen helt gratis och väldigt användbart är det förvånansvärt många företag som varken känner till eller använder Google Search Console.

5 framgångsfaktorer för ert företags Facebooksida

Facebook var under 2024 den sociala plattform som hade störst antal regelbundna besökare i Sverige, och en genomarbetad Facebooksida kan sannolikt öka ert företags synlighet och räckvidd. Men hur använder man som företag Facebook på bästa sätt för att boosta sin business? I detta inlägg går vi igenom strategier och Läs mer

Leverera på LinkedIn

LinkedIn är mer än bara en plattform för jobbsökande – det är en kraftfull kanal för företag att bygga sitt varumärke, skapa affärsmöjligheter och engagera sin målgrupp. Men hur använder man LinkedIn på bästa sätt för att nå rätt personer och få verkliga resultat? I det här inlägget går vi Läs mer

Under ytan på YouTube

YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos - allra särskilt konkurrenskraftiga sådana Läs mer

Är er webbsida tillgänglighetsanpassad?

Från och med den 28 juni 2025 kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv, som tidigare bara gällt offentlig sektor, även att gälla för privat sektor. Den nya lagen innebär att även privata företag nu måste säkerställa att deras webbplatser och appar är tillgängliga i enlighet med WCAG 2.2.  

Äkthet och trovärdighet inom SEO

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

N-E-E-A-T-T inom SEO

N-E-E-A-T-T (notabilitet, erfarenhet, expertis, auktoritet, trovärdighet och transparens) är ett samlingsnamn inom SEO för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den rankas i sökresultaten.

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.