Digital marknadsföring

SEO hetare än någonsin
Sökmotoroptimering, eller SEO som det vanligtvis förkortats, är enkelt beskrivet det arbete som genomförs med kodförändringar, innehåll, struktur, länkar och laddtider på en webbplats för att ge den så bra förutsättningar som möjligt att visas högt i sökresultatet på Google.
Publicerad: 22 februari, 2022

Vad kan du om Internet?
Tre eller fyra alternativ ges på varje fråga och när du svarat på alla frågor får du direkt se hur många rätt du fick. Ingen registrering krävs för att genomföra testet.
Publicerad: 25 januari, 2022

När grundandes techföretagen?
I detta kunskapstest ska du svara på vilket år sju välkända företag grundandes.
Publicerad: 20 januari, 2022

SEO – hur gör man egentligen
Många kunder hör av sig till oss och vill ha hjälp med att få deras hemsida att ranka högt vid sökningar på Google. En vanlig fråga är, hur gör ni egentligen för att lyckas med det. Svaret är lika långt som komplext, det innebär ofta mycket jobb och envishet för att få en hemsida att ranka högt.
Publicerad: 18 januari, 2022

Logotype i inkorgen hos Gmail
En steg-för-steg-guide som förbättrar synligheten för dina nyhetsbrev och mail till kunder som använder Gmail som e-postsystem. Detta genom att visa din logotype vid dina brev i Gmails inkorg istället för Googles standardbild som består av en färglagd ikon med första bokstaven i ditt bolagsnamn.
Publicerad: 6 april, 2021

Digitala trender
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt. Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året. i den här artikeln har
Publicerad: 2 april, 2017
Influencer Marketing
Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler. Själva företeelsen att personer med populära bloggar, instagramkonton och youtubekanaler får betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster har dock förekommit under många år.
Publicerad: 24 januari, 2017
Livechat för e-handel
Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara kundens nöjdhet utan även chansen att de handlar just hos er.
Publicerad: 23 september, 2016

Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna från Google shopping är betalda
Publicerad: 23 augusti, 2016

Företagen brister i den sociala dialogen
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles för många använder fler kanaler
Publicerad: 14 februari, 2016
E-handelsguiden
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Publicerad: 5 februari, 2016
Svensk E-handel har ökat med 10 miljarder på 1 år
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 – en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Publicerad: 16 september, 2015
Det stora genombrottet för mobila betalningar
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter överstiger 50%. Dessutom säger nästan
Publicerad: 8 april, 2015
Google Partner
Som certifierade i programmet Google Partner medverkar vi löpande på träffar och webbinarer gällande de senaste trenderna gällande annonsering på Google olika annonsplattformar.
Publicerad: 19 mars, 2015
Webbtävling under Skid-VM
Nu erbjuder vi er att arrangera en tipstävling där ni har möjlighet att utmana kollegor, vänner och bekanta. Tävlingar är populära och får stor spridning vilket ger bra synlighet för ert varumärke samt att det er er möjligheten att samla på er e-postadresser för framtida marknadsföring.
Publicerad: 21 januari, 2015
Söktrender på Google 2014
I dag presenterar Google Sverige traditionsenligt topplistorna över årets svenska söktrender. Bland det som präglat 2014 hittar vi sökningar relaterade till supervalåret, fotbolls-VM och Ice Bucket Challenge.
Publicerad: 16 december, 2014
Dibs Masterpass
Kortföretaget Mastercard har lanserat tjänsten MasterPass som är utvecklat för att göra det så enkelt som möjligt att betala via mobil eller surfplatta. Vid betalning med MasterPass, slipper dina kunder ange både kort uppgifter och leveransadress.
Publicerad: 15 december, 2014
Fungerar din webbplats i mobilen?
Surfplattor och mobiler har förändrat vårt sätt att surfa. Det gör att din hemsida måste vara anpassad för datorn, surfplattan och mobilen för att du ska kunna fånga dina kunders intresse.
Publicerad: 1 december, 2014
Annonsering på Twitter
Twitter har nu öppnat upp möjligheten att skapa annonser med inriktning mot svenska twittrare. Det är som alltid vid annonsering i sociala medier viktigt att tänka igenom ordentligt hur du ska formulera dig.
Publicerad: 9 november, 2014
Nya funktioner i nyhetsbrevsverktyget
En genomgång av nyheterna i vårt verktyg för att skicka nyhetsbrev. Bland nyheterna finns bland annat en funktion för dubbel opt-in.
Publicerad: 8 november, 2014
Rapport om e-handel i Norden
Julhandeln för dörren och de nordiska konsumenterna beräknar att de ska e-handla julklappar till ett värde av drygt 11 miljarder SEK.
Publicerad:
Dibs rapport om svensk e-handel
DIBS, som är en av våra betalpartners för e-handel, ger årligen ut rapporten Svensk E-handel om handel på nätet och i mobilen och den har nu kommit ut i en ny utgåva.
Publicerad:
Bannerstorlekar
På webben används det ett stort antal olika format för digitala banners. Vi visar här namnen samt storlekarna som används av Google på deras annonsnätverk.
Publicerad: 27 mars, 2014

Facebooksstatistik för din webbplats
Insights är namnet på Facebooks statistikverktyg, där kan du se statistik över aktiviteten och gillarna. Genom några få klick kan du även utöka statistiken för att även få med information om delning och engagemang för dina webbplatslänkar som sprids över Facebook.
Publicerad: 20 februari, 2014
Nya toppdomäner
I en rätt hög takt blir nu allt fler nya toppdomäner öppnade för registrering, anledningen till den just nu höga takten är den regeländring som i fjol gjorde det möjligt för alla med tillräckligt stor vilja, kunskap och plånbok kan skapa en egen toppdomän.
Publicerad: 5 februari, 2014

Facebook Paper
Nu kan du med iPhone ladda ned appen Facebook Paper – en personlig blädderbok där du kan se dina vänners statusar, söka bland intressanta artiklar och skapa bildkataloger över dina favoriter.
Publicerad: 4 februari, 2014
Annonsformat på facebook
Det blir allt fler annonsformat tillgängliga på Facebook då den vanliga annonskolumnen till höger nu fått sällskap av ett flertal andra varianter där du kan betala för bättre synlighet.
Publicerad: 28 januari, 2014
Spåra e-handel i Google Analytics
Har du försäljning på din webbplats rekommenderar vi varmt att installera Google Analytics samt komplettera med spårningskoderna för e-handel. Du får då tillgång en hel del extra statistik för att analysera dina kunders väg till köpet.
Publicerad: 26 januari, 2014
Länkstatistik på Twitter
På mikrobloggen Twitter är det relativt vanligt att lägga med en länk i inläggen. Är du intresserad av att se hur många som klickar på länken så är Bitly en bra tjänst att använda.
Publicerad: 13 januari, 2014
Utbildning i e-postmarknadsföring i Stockholm
Den 11 mars arrangerar vi en kostnadsfri utbildningsdag i vårt verktyg för e-postmarknadsföring, event och undersökningar.
Publicerad: 8 januari, 2014
Utbildning i e-postmarknadsföring
Den 9 december arrangerar vi en utbildningsdag i vårt verktyg för e-postmarknadsföring, event och undersökningar.
Publicerad: 26 november, 2013
Webbfonter
Ibland vill man ha något snyggare och mer unikt typsnitt på sin webbplats och ett sätt är att lösa detta är använda en tjänst som tillhandahåller webbfonter.
Publicerad: 1 november, 2013
Annonsera på DN Mobilt
Från och med nästa vecka kommer det bli möjligt att via Matchad annonsera på den mobila versionen av DN.
Publicerad: 24 oktober, 2013
Förbättrat nyhetsbrevsverktyg
En ny förbättrad version av vårt nyhetsbrevsverktyg lanserades förra veckan. Tack vare en ny version av editorn är det nu ännu enklare att bygga upp snygga och strukturerade nyhetsbrev som fungerar bra i olika klienter.
Publicerad: 23 oktober, 2013
Frukostmöte om nyhetsbrev
Efter en skön och varm sommar är det nu åter dags för ett frukostmöte. Talare är Camilla Carlgren Berg som ger konkreta tips och råd för hur du lyckas med nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.
Publicerad: 30 september, 2013
Facebook ändrar reglerna för tävlingar
Facebook har nu tagit bort kravet att tävlingar på Facebook endast administreras via appar och det gör att företag nu till exempel kan använda kommenterings- och gillafunktionen.
Publicerad: 27 augusti, 2013
Video på Instagram
Instagram har nu öppnat möjligheten att även lägga upp video. För att få tillgång den nya videofunktionen måste du uppdatera till den senaste versionen som finns att ladda ner via Apple App Store och Google Play.
Publicerad: 20 juni, 2013
Mobilannonsering via Matchad
Annonsnätverket Matchad lanseras nu även mobilt och vi är glada över att vara en av de utvalda webbyråerna som redan från starten får möjlighet att skapa mobila annonser. Precis som tidigare styrs annonsvisningen mot relevant innehåll och geografisk position.
Publicerad: 10 juni, 2013
Tävlingar på Facebook
Som vi skrivit om tidigare är det inte tillåtet enligt lotterilagstiftningen att anordna en tävling på Facebook där någon kan vinna någonting enbart genom att klicka på ”gilla” eller ”dela”. Lotteriinspektionen föreslår dock nu att lagen ska ändras så att enklare gratislotterier ska bli tillåtna.
Publicerad: 3 januari, 2013
Få ut mer av Google Analytics, del 1
Många använder Google Analytics för att se statistik på sin webbplats. Mängden statistik du kan få ut är enorm men många tittar nästan enbart på diagrammet som visar antalet besökare. Det tycker vi är lite synd och kommer därför i ett antal artiklar ge tips på funktioner som gör att du får ännu mer nytta av verktyget.
Publicerad: 5 december, 2012
E-handeln via smarta telefoner ökar
Företaget DIBS gör varje år en undersökning om e-handel. Resultaten är baserade på 9000 intervjuer med internetanvändare i Europa. Tydligt är att e-handeln fortsätter vara stark och att inköp via smarta telefoner ökar.
Publicerad: 4 december, 2012
Prezi istället för Powerpoint
Med det webbaserade verktyget Prezi får du nya möjligheter för dina presentationer. Genom att jobba på en enda yta med text bild och länkar, kan åhöraren fångas på ett sätt som inte är möjligt med PowerPoint.
Publicerad: 28 november, 2012
Google Hotellsök på svenska
Google har nu lanserat funktionen för hotellsök på svenska. Som vanligt då det gäller google så är sökfunktionen genomtänkt och tillsammans med kartöverblicken är det enkelt att hitta ett hotell i ett visst område.
Publicerad: 27 november, 2012
Sponsring – en gåva eller strategisk marknadsföring – Anders Lindén
Sponsring är idag faktiskt den tredje största marknadssatsningen svenska företag gör. Men tror du att all sponsring sker lika genomtänkt som satsningarna i det dyra mediet TV? Eller lika försäljningsdrivande som utbudsannonseringen i radio och dagstidningar?
Publicerad: 13 november, 2012
Fem böcker med konkret nytta för ditt företagande – Christian Rudolf
Genom åren har jag läst många böcker om entreprenörskap och företagande, och de jag minns bäst är de som har givit mig konkret nytta i mitt eget företagande: böcker skrivna av personer som själv har upplevt hur det är att starta, bygga och driva framgångsrika företag.
Publicerad: 5 november, 2012
Hur ska vi tänka gällande mobil webb och native appar? – Patrik Järmens
Det är en fråga som ofta kommer upp idag. Vad ska vi ha och vad är skillnaden? För några år sedan pratades det bara om appar (native) men idag blir det mer och mer mobil webb som kommer på tal.
Publicerad: 8 oktober, 2012
Varför rankar din konkurrent bättre än dig? – Björn Trolin
Att rangera i Google är viktigt kanske viktigare än någonsin då vi går mer och mer mot digital försäljning. Säljer du inte online så kommer vi att söka information om din produkt eller tjänst innan vi bestämmer oss för vad och vem vi ska handla av, göra affärer med.
Publicerad: 4 oktober, 2012
Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson
Har du någonsin googlat ditt eget namn? Hur många träffar fick du och framförallt, vilka träffar fick du?
Publicerad: 3 oktober, 2012

6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist
Oavsett om det handlar om att boka flygbiljetter eller köpa hus så startar det allt som oftast med informationsinhämtning från Google, relevanta webbsidor eller genom rekommendationer via sociala nätverk. Men vilka konkreta metoder kan man då använda sig av för att påverka kundernas köpbeslut och öka sin försäljning online?
Publicerad: 1 oktober, 2012
Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund
Om du läser detta och sedan tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där?
Publicerad: 28 september, 2012
Marknadsföring på internet.