Digital marknadsföring


Länkstatistik på Twitter

På mikrobloggen Twitter är det relativt vanligt att lägga med en länk i inläggen. Är du intresserad av att se hur många som klickar på länken så är Bitly en bra tjänst att använda.

Publicerad: 13 januari, 2014

Utbildning i e-postmarknadsföring i Stockholm

Den 11 mars arrangerar vi en kostnadsfri utbildningsdag i vårt verktyg för e-postmarknadsföring, event och undersökningar.

Publicerad: 8 januari, 2014

Utbildning i e-postmarknadsföring

Den 9 december arrangerar vi en utbildningsdag i vårt verktyg för e-postmarknadsföring, event och undersökningar.

Publicerad: 26 november, 2013

Webbfonter

Ibland vill man ha något snyggare och mer unikt typsnitt på sin webbplats och ett sätt är att lösa detta är använda en tjänst som tillhandahåller webbfonter.

Publicerad: 1 november, 2013

Annonsera på DN Mobilt

Från och med nästa vecka kommer det bli möjligt att via Matchad annonsera på den mobila versionen av DN.

Publicerad: 24 oktober, 2013

Förbättrat nyhetsbrevsverktyg

En ny förbättrad version av vårt nyhetsbrevsverktyg lanserades förra veckan. Tack vare en ny version av editorn är det nu ännu enklare att bygga upp snygga och strukturerade nyhetsbrev som fungerar bra i olika klienter.

Publicerad: 23 oktober, 2013

Frukostmöte om nyhetsbrev

Efter en skön och varm sommar är det nu åter dags för ett frukostmöte. Talare är Camilla Carlgren Berg som ger konkreta tips och råd för hur du lyckas med nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Publicerad: 30 september, 2013

Facebook ändrar reglerna för tävlingar

Facebook har nu tagit bort kravet att tävlingar på Facebook endast administreras via appar och det gör att företag nu till exempel kan använda kommenterings- och gillafunktionen.

Publicerad: 27 augusti, 2013

Video på Instagram

Instagram har nu öppnat möjligheten att även lägga upp video. För att få tillgång den nya videofunktionen måste du uppdatera till den senaste versionen som finns att ladda ner via Apple App Store och Google Play.

Publicerad: 20 juni, 2013

Mobilannonsering via Matchad

Annonsnätverket Matchad lanseras nu även mobilt och vi är glada över att vara en av de utvalda webbyråerna som redan från starten får möjlighet att skapa mobila annonser. Precis som tidigare styrs annonsvisningen mot relevant innehåll och geografisk position.

Publicerad: 10 juni, 2013

Tävlingar på Facebook

Som vi skrivit om tidigare är det inte tillåtet enligt lotterilagstiftningen att anordna en tävling på Facebook där någon kan vinna någonting enbart genom att klicka på “gilla” eller “dela”. Lotteriinspektionen föreslår dock nu att lagen ska ändras så att enklare gratislotterier ska bli tillåtna.

Publicerad: 3 januari, 2013

Få ut mer av Google Analytics, del 1

Många använder Google Analytics för att se statistik på sin webbplats. Mängden statistik du kan få ut är enorm men många tittar nästan enbart på diagrammet som visar antalet besökare. Det tycker vi är lite synd och kommer därför i ett antal artiklar ge tips på funktioner som gör att du får ännu mer nytta av verktyget.

Publicerad: 5 december, 2012

E-handeln via smarta telefoner ökar

Företaget DIBS gör varje år en undersökning om e-handel. Resultaten är baserade på 9000 intervjuer med internetanvändare i Europa. Tydligt är att e-handeln fortsätter vara stark och att inköp via smarta telefoner ökar.

Publicerad: 4 december, 2012

Prezi istället för Powerpoint

Med det webbaserade verktyget Prezi får du nya möjligheter för dina presentationer. Genom att jobba på en enda yta med text bild och länkar, kan åhöraren fångas på ett sätt som inte är möjligt med PowerPoint.

Publicerad: 28 november, 2012

Google Hotellsök på svenska

Google har nu lanserat funktionen för hotellsök på svenska. Som vanligt då det gäller google så är sökfunktionen genomtänkt och tillsammans med kartöverblicken är det enkelt att hitta ett hotell i ett visst område.

Publicerad: 27 november, 2012

Sponsring – en gåva eller strategisk marknadsföring – Anders Lindén

Sponsring är idag faktiskt den tredje största marknadssatsningen svenska företag gör. Men tror du att all sponsring sker lika genomtänkt som satsningarna i det dyra mediet TV? Eller lika försäljningsdrivande som utbudsannonseringen i radio och dagstidningar?

Publicerad: 13 november, 2012

Fem böcker med konkret nytta för ditt företagande – Christian Rudolf

Genom åren har jag läst många böcker om entreprenörskap och företagande, och de jag minns bäst är de som har givit mig konkret nytta i mitt eget företagande: böcker skrivna av personer som själv har upplevt hur det är att starta, bygga och driva framgångsrika företag.

Publicerad: 5 november, 2012

Hur ska vi tänka gällande mobil webb och native appar? – Patrik Järmens

Det är en fråga som ofta kommer upp idag. Vad ska vi ha och vad är skillnaden? För några år sedan pratades det bara om appar (native) men idag blir det mer och mer mobil webb som kommer på tal.

Publicerad: 8 oktober, 2012

Varför rankar din konkurrent bättre än dig? – Björn Trolin

Att rangera i Google är viktigt kanske viktigare än någonsin då vi går mer och mer mot digital försäljning. Säljer du inte online så kommer vi att söka information om din produkt eller tjänst innan vi bestämmer oss för vad och vem vi ska handla av, göra affärer med.

Publicerad: 4 oktober, 2012

Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson

Har du någonsin googlat ditt eget namn? Hur många träffar fick du och framförallt, vilka träffar fick du?

Publicerad: 3 oktober, 2012

6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist

Oavsett om det handlar om att boka flygbiljetter eller köpa hus så startar det allt som oftast med informationsinhämtning från Google, relevanta webbsidor eller genom rekommendationer via sociala nätverk. Men vilka konkreta metoder kan man då använda sig av för att påverka kundernas köpbeslut och öka sin försäljning online?

Publicerad: 1 oktober, 2012

Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund

Om du läser detta och sedan tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där?

Publicerad: 28 september, 2012

Var som helst, när som helst – Per Wolf

Per Wolf har precis startat upp företaget Illvillja Consulting igen efter att ha varit anställd i chefsposition hos en av världens största affiliates sedan maj 2011. Hos oss gästbloggar han med tankar om sin vision om hur man ska jobba. Var som helst, när som helst.

Publicerad: 25 september, 2012

Ny erbjudandefunktion på Facebook

Facebook har nu släppt ut erbjudandefunktionen även till mindre företag. Tidigare var man tvungen att ansöka om att få tillgång till funktionen men nu finns den tillgängliga för alla som har fler än 400 fans.

Publicerad: 24 september, 2012

25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander

Konkurrensen hårdnar eftersom det blivit ett mode att fotografera och för att det inte längre är så dyrt., se bara hur bra det går för Fotografiska Museet i Stockholm och att var och varannan ungdom bloggar och fotograferar hela dagarna. Är min erfarenhet värd något?

Publicerad:

Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman

Affiliatebranschen är och har under den senaste tiden varit ett ganska hett samtalsämne och dess olika fördelar och nackdelar och diskuterats ivrigt och högljutt på sina håll. Överlag håller jag med de flesta om både affiliatebranschens postiva och negativa sidor men idag har jag valt att fokusera på det som jag tycker är det bästa med att vara just affiliate.

Publicerad: 12 september, 2012

Gästbloggare

På den här webbplatsen delar vi med oss av tips och idéer från vår verksamhet inom telefoni, bredband och webb men vill nu komplettera med fler intressanta artiklar. Därför bjuder vi in gästbloggare som får möjlighet att synas för de omkring 1500 personer som varje vecka besöker vår hemsida.

Publicerad: 10 september, 2012

Visa ditt företag för utländska turister

Visitsweden.com är Sveriges officiella webbplats för utländska besökare och har hög trovärdighet.. Den grundläggande registreringen är kostnadsfri och görs direkt på webben.

Publicerad:

Svenska affiliatenätverk

Det finns idag ett relativt stort antal svenska affiliatenätverk. Ett affiliatenätverk är ett system där annonsörer, oftast e-butiker, som vill öka sin försäljning paras ihop med webbplatsägare som vill öka sina annonsintäkter. Varje annonsör skapar ett eget affiliateprogram i systemet som sedan blir tillgängliga för de anslutna annonsplatserna. Vanligen sker annonsering via banners och texter som

Publicerad: 19 juli, 2012

Google Analytics App för Android

Google har nu lanserat en android-app för webbanalysverktyget Google Analytics. Med Google Analytics App ser du mobilanpassade rapporter från ditt konto på Google Analytics.

Publicerad: 3 juli, 2012

Google Places blir Google+ Local

För ett tag sedan valde Google att flytta över alla Places-konton till något som de kallar för Google+ Local. Från att ha enbart funnits på Google Maps finns numera alla platser även på Google+.

Publicerad: 14 juni, 2012

TV: Frukostmöte om webb-TV.

Klockan 8.00 den 13/6 startar sändningen från vårt frukostmöte om film på nätet. På frukostmötet berättar Daniel Brodén från Shoomedia och Erik Eklund från VSK Fotboll om sina erfarenheter av filmproduktion för nätet. Shoomedia ligger bakom bland annat Igor-TV och VSK Fotboll förmedlar via VSK-TV intervjuer och matchbilder till fansen. Följ vår Webb-TV här

Publicerad: 13 juni, 2012

Marknadsför dina inlägg på Facebook

Vill du öka chansen att de som gillar din facebooksida ser ditt inlägg finns det nu en möjlighet att ytterligare marknadsföra dina inlägg. När du marknadsför ett inlägg visas det i nyhetsflödena hos fler av de personer som gillar din sida än du skulle nå normalt. Du kan marknadsföra statusuppdateringar, foton, filmklipp och frågor genom

Publicerad: 8 juni, 2012

Modern kultursponsring

Kultursponsring debatteras allt som oftast i medierna. Mirelle Andreasson från Tango Sponsring säger att vi kommer se en ökning av den öppna attityden inom kultur- och humanitär-/samhällsorganisationer för att förstå att det krävs mer än enbart kärnverksamheten för att få in de större sponsorerna. Hon säger även att de flesta sponsorer/partners inte främst kommer att vara

Publicerad: 7 juni, 2012

Konvertera ett personligt konto till en sida på Facebook

Såhär gör du för att konvertera ett personligt konto (en profil) till en sida på Facebook.

Publicerad: 4 juni, 2012

Schemalägg dina inlägg på din Facebook-sida

Facebook har släppt en funktion som numera gör det möjligt att schemalägga dina inlägg på ditt företags Facebook-sida.

Publicerad: 1 juni, 2012

Administratörsroller på Facebook

Facebook har nu lagt till möjligheten att ge olika roller med olika behörigheter till administratörer för en och samma sida.

Publicerad:

Frukostmöte om film på nätet

Den 13 juni håller QuickNet i ett frukostmöte om film på nätet. Daniel Brodén från Shoomedia och Erik Eklund från VSK Fotboll berättar om sina erfarenheter av filmproduktion för nätet.

Publicerad: 28 maj, 2012

Google Good To Know

Genom att gå in på Google nya sajt Good To Know (Bra att veta) kan du lära dig hur du kan skydda dig på nätet, hur din information används av Google och andra tips på hur du kan göra för att höja din upplevelse på nätet.

Publicerad: 25 maj, 2012

Corporate Social Responsibility

Corporate Social Responsibility (CSR) handlar om att företag ska ta ansvar för hur deras verksamhet påverkar samhället. Genom ett större ansvartagande kan företag öka sin lönsamhet.

Publicerad: 22 maj, 2012

Marknadsför din mobilapp via Google AdWords

Vill du öka antalet nerladdningar av din mobilapp kan Google AdWords vara ett bra alternativ. Det finns två olika varianter för göra detta: du kan antingen göra ett mobilappstillägg till en befintlig annonskampanj eller göra en anpassad ”klicka för at hämta”-annons.

Publicerad: 21 maj, 2012

Trender inom sponsring

Sponsring handlade tidigare om att främst söka exponering, men nu har kraven bytts ut och fokus har skiftat till att istället skapa en upplevelse mellan sändare och mottagare och därmed få igång en långsiktig och hållbar dialog.

Publicerad: 15 maj, 2012

Adobe Creative Cloud

Tidigt i morse lanserade företaget Adobe sin nya tjänst Creative Cloud. Creative Cloud är en molnbaserad tjänst som består av Adobes mjukvarupaket CS6 samt ett antal andra program som Adobe har utvecklat.

Publicerad: 11 maj, 2012

Issuu – bläddringsbara PDF:er

Issuu är en publiceringstjänst där du kan ladda upp PDF-filer av exempelvis tidningar, böcker och andra typer av tryckt material som sedan läggs upp i ett lättläst och användarvänligt tillika snyggt gränssnitt.

Publicerad: 10 maj, 2012

Twittercensus 2012

Syftet med Twittercensus är att undersöka och kartlägga hur svenskspråkiga Twitter ser ut Deras senaste rapport från år 2012 visar att fler och fler svenskar använder sig av Twitter.

Publicerad: 9 maj, 2012

Google+ Hangouts On Air

Igår lanserade Google sin nya tjänst Hangouts On Air som är en vidareutveckling av videofunktionen Hangouts som finns på Google+. Vi beskriver Hangouts On Airs funktioner och jämför tjänsten med en annan populär streamingtjänst: Bambuser.

Publicerad: 8 maj, 2012

Statistik om Youtube

Vi presenterar statistik om hur stor Youtubes spridning är och på så vis vilka möjligheter det finns att nå ut med sitt budskap till sin tilltänkta målgrupp.

Publicerad: 2 maj, 2012

Facebook Statistik

Med hjälp av Facebooks funktion Statistik kan du lära dig mer om ditt företags Facebook-sida och hur den ska kunna fungera effektivt utifrån företagets förutsättningar.

Publicerad: 30 april, 2012

Google lanserar lagringstjänsten Drive

I går lanserade Google sin nya lagringstjänst Drive. Det är en s.k. molntjänst i stil med Dropbox och Box.net där du får tillgång till 5 GB fritt utrymme för att kunna förvara dina egna filer och dokument.

Publicerad: 25 april, 2012

Pinterest

Pinterest har under de senaste månaderna blivit den nya grejen inom sociala medier. Syftet med sajten är att du kan spara bilder, videor och andra länkar på ett eller flera så kallade »boards«.

Publicerad: 17 april, 2012


Om Digital marknadsföring

Digital marknadsföring är en form av marknadsföring som använder digital teknik för att främja och marknadsföra produkter och tjänster. Den har blivit en viktig del av modern marknadsföring eftersom den erbjuder ett mer målinriktat och effektivt sätt att nå ut till konsumenterna. Dessutom är digital marknadsföring mer kostnadseffektiv än traditionella marknadsföringsmetoder och gör det möjligt för företag att följa upp hur deras kampanjer lyckas mer exakt.