Annonsformat på facebook

Det blir allt fler annonsformat tillgängliga på Facebook då den vanliga annonskolumnen till höger nu fått sällskap av ett flertal andra varianter där du kan betala för bättre synlighet.

Det blir allt fler annonsformat tillgängliga på Facebook då den vanliga annonskolumnen till höger nu fått sällskap av ett flertal andra varianter där du kan betala för bättre synlighet. Innan du startar arbetet med att skapa annonserna behöver du bestämma vilken målgrupp du vill nå utifrån kriterier som bland annat kön, ålder, intressen, geografi, utbildning och relationsstatus.

Annons för fler gillare av din Facebooksida

Denna annonstyp är anpassat för att skaffa fler relevanta gilla-markeringar på din facebooksida. Ställ in din målgrupp samt skapa annonserna genom att skriva rubrik (25 tecken), text (90 tecken) samt välja upp till 6 olika bilder. Under rubriken kopplingar finns en ruta som gör att annonsen enbart visas för dem som har en vän som redan gillar din sida. Ihop med annonsen finns då texten “Din vän XX XX gillar [sidnamnet]”. För att den funktion ska fungera bra krävs det dock att din sida har ett antal gillare. Till sist ställer du in slutdatum för kampanjen samt en maxbudget för kampanjen.

Marknadsför inlägg

Funktionen når du genom att klicka på ikonen marknadsför under inläggen på din facebooksida. Du kan då antingen välja att marknadsföra inlägget mot dina befintliga fans + deras vänner eller mot en målgrupp (ålder, kön, intressen och hemort). Ställ sedan in hur många dagar du vill annonsera samt din maxbudget. Fördelen med detta annonsformat är att sannolikheten ökar betydligt för att dina fans ska se inlägget. Vill du automatisera marknadsföringen av inläggen så gör det under annonshanteringen ställa in att det senaste inlägget alltid marknadsförs.

Annons i nyhetsflödet

En annan variant till att annonsera i högerkolumnen är att lägga in en annons i nyhetsflödet. En fördel med det att den även syns i mobila enheter där högerspaltsannonserna inte finns med. Rekommenderad bildstorlek för nyhetsflödet är 600 x 225 pixlar.

Den traditionella högerspalten

Vi har många gånger hört personer säga något i stil med “jag tittar aldrig på annonserna på Facebook”. Sanningen är dock att det genererar en hel del klick så länge du ställer in en relevant målgrupp. Andelen som klickar, det som kallas CTR, är oftast rätt låg men det finns även ett värde i att personerna i din målgrupp som inte klickar ändå exponeras för ditt varumärke.

Övriga annonsformat på Facebook

Utöver de ovan nämnda annonstyperna finns det specialanpassade varianter för att annonsera för event, Facebookappar, webbplatskonverteringar samt anspråk på erbjudanden.

 Vanliga frågor gällande annonsering på Facebook

Hur betalar jag för annonserna?
Betalning sker vanligtvis genom att du anger dina kortuppgifter och Facebook drar sedan löpande pengar i den takt dina kampanjer förbrukar pengar. För byråer, som till exempel oss, samt stora annonsörer finns det en möjlighet att bli fakturerad.

Vilka format gäller för bilderna?
Facebook anger att den bästa bildstorleken att ladda upp 1200 x 628 pixlar för alla annonser men det är sällen bilderna behöver vara så stora. För bilder till annonser i nyhetsflödet ska bilderna dock vara minst 600 x 225 pixlar. I ett annat inlägg har vi skrivit om bildstorlekarna för tidslinjen.

Har du fler frågor eller vill ha hjälp med annonser på Facebook så kontakta Cathrine eller Tobias

 

Ämnen: , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.

Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg

Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.

Fördelarna med digital analys och datadrivet arbete

Digital analys och datadrivet arbete har idag blivit avgörande för att organisationer och företag ska kunna utnyttja den ständigt växande mängden data effektivt. Genom att analysera data kan du fatta mer informerade beslut, optimera sina processer och skapa bättre resultat.

Poddar om IT & Teknik

Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, inspiration, tips och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. I det här inlägget delar vi med oss av lyssningsvärda poddtips inom IT & Teknik.

Tips för att lyckas med Facebook-annonsering

Utforska potentialen med Facebook-annonser. Lär dig hur du använder Meta Ads Manager för att driva trafik, öka konverteringar, stärka engagemang och bygga varumärkeskännedom. Få tips för att definiera mål, målgrupper, välja annonseringsformat och optimera resultat. Maximera din digitala närvaro och uppnå framgång med våra steg-för-steg-strategier för effektiv Facebook-annonsering.

Tips och verktyg för sociala medier

Vi listar tips och verktyg som underlättar ditt användande av sociala medier.

SGE (Search Generative Experience)

Search Generative Experience innebär att sökmotorerna med hjälp av generativ AI hela tiden berikar sökresultatet med ytterligare information för att ge den som söker hela svaret utan att behöva lämna sökmotorn.