Kunskap

Vi delar med oss av våra kunskaper inom bland annat teknik, säkerhet, digital infrastruktur, marknadsföring, hemsidor och drift.

SPF (Sender Policy Framework)

SPF, eller Sender Policy Framework, är en viktig teknik som hjälper till att förbättra e-postleverans och säkerhet genom att verifiera avsändare av e-postmeddelanden. Genom att implementera SPF på din domän kan du uppnå flera fördelar som ökar pålitligheten och skyddet för din e-postkommunikation.

Tredjepartscookies

Google har beslutat att fasa ut tredjepartscookies under år 2024. Detta kommer att påverka hur vi jobbar med marknadsföring idag. Upptäck hur dessa förändringar kommer att påverkar användare och webbplatsägare.

Vad är Core Web Vitals?

Core Web Vitals är en uppsättning av viktiga prestandamått för webbplatser. Dessa mätvärden bedömer laddningstid, interaktivitet och visuell stabilitet på en webbsida. Optimering av Core Web Vitals hjälper webbplatser att skapa en bättre användarupplevelse och deras ranking i Google-sökresultaten.

SGE (Search Generative Experience)

Search Generative Experience innebär att sökmotorerna med hjälp av generativ AI hela tiden berikar sökresultatet med ytterligare information för att ge den som söker hela svaret utan att behöva lämna sökmotorn.

Parasite SEO

Parasite SEO  är en term inom SEO som berättar om en form av strategi där man utnyttjar existerande högrankande webbplatser eller plattformar för att man ska få en bättre synlighet i sökresultaten för specifika sökord. Denna strategi involverar vanligtvis att man skapa och publicera innehåll på tredjepartswebbplatser eller plattformar som tillåter användargenererat innehåll. På så sätt kan man dra nytta av deras auktoritet och popularitet för att nå ut till fler potentiella besökare.

google merchant center

Google Merchant Center

Kortfattat kan man beskriva Google Merchant Center som en samlingsplats där e-handlare kan organisera och hantera sin produktinformation innan de används i Google Shopping och andra digitala annonsformat. F

Bluesky Social

Bluesky är en social plattform som liknar Mastodon, Twitter/X och Substack Notes. Den befinner sig just nu i beta-versionen där man endast kan bli medlem genom att sätta upp sig på en väntelista eller via inbjudan av en användare. Du kan använda Bluesky på webben eller ladda ner den som en app till mobilen via iOS eller Android.

Perfomance Max

Performance-Max är en kampanjtyp i Google Ads som fokuserar på att optimera annonsering för att maximera resultat och prestanda. Denna typ av kampanj används för att nå målgruppen på olika platser på internet, inklusive sökresultat, Display-nätverket, YouTube, Discover och Appar i Google-Nätverket.

Kontroll av förkortade länkar

Länkförkortningstjänster är bra för att göra långa webbadresser lättare att hantera. En förkortad länk är en webbadress med färre tecken som omdirigerar till en längre måladress. Av säkerhetsskäl är det dock bra att kunna kontrollera förkortade webbadresser för att se vilken som är den egentliga måladressen.

TikTok för företag – hur lyckas man?

TikTok är en av världens mest populära sociala medier med miljarder användare över hela världen. Som företag har du möjligheten att nå en stor och engagerad publik genom att skapa kreativt och underhållande innehåll på plattformen.

Tvåfaktorsautentisering

2-stegsverifiering, även känt som tvåfaktorsautentisering (2FA), är en säkerhetsfunktion som kräver att en användare inte bara anger sitt lösenord för att logga in på ett konto, utan också bekräftar sin identitet genom att ange en ytterligare kod.

WiFi 6

Wi-Fi 6 är en ny standard för trådlöst nätverk som är utformad för att ge högre hastigheter, längre räckvidd och bättre prestanda än tidigare versioner av Wi-Fi. Det gör det möjligt för enheter att kommunicera med varandra på ett mer effektivt sätt, vilket kan leda till snabbare nedladdningar, en mer stabil anslutning och lägre strömförbrukning.

Kontostruktur för sociala kanaler

Facebook, Twitter, Instagram, Google och LinkedIn är bara några av de kanaler som idag används för företagets digitala kommunikation och synlighet. Mycket energi och tid läggs på att skapa innehåll och en bra dialog med följarna. En sak som allt för ofta glöms bort är dock att den grundläggande strukturen gällande ägande och behörigheter är korrekt uppsatt.

AI inom marknadsföringen

Det som gjort att AI tagit steg framåt är den enorma mängd beteendedata som lagras och de tekniska framsteg som gjorts inom bland annat maskininlärning, språkhantering och bildanalys. För att ge exempel på konkreta områden där AI blivit all vanligare kan vi titta på Google Ads och sökmotoroptimering.

USB Datablockerare

En datablockerare för USB ser till så att det inte oavsiktligt förs över någon data via USB när en mobiltelefon eller surfplatta kopplas in i ett USB-uttag. Datablockeraren skyddar alltså mobiltelefonen från virus och intrång vid laddning i publika uttag på till exempel flygplatser, hotell, bussar och tåg.

Logotype i inkorgen hos Gmail

En steg-för-steg-guide som förbättrar synligheten för dina nyhetsbrev och mail till kunder som använder Gmail som e-postsystem. Detta genom att visa din logotype vid dina brev i Gmails inkorg istället för Googles standardbild som består av en färglagd ikon med första bokstaven i ditt bolagsnamn.

Bevaka ditt varumärke

Dagligen publiceras det miljarder med nyhetsartiklar och inlägg på bloggar och sociala medier vilket gör det totalt omöjligt att manuellt hålla koll på vad som skrivs om ditt varumärke. För att underlätta detta arbete finns det ett antal bra verktyg som med automatik övervakar stora delar av den digitala världen och meddelar dig när något nytt skrivs om ditt varumärke.

Skapa bevakning med Google Alerts

Läs här om hur du enkelt och kostnadsfritt kommer igång med att via Google Alerts skapa en automatisk övervakning om vad som skrivs om dig och ditt varumärke. Tjänsten skickar sedan e-post till dig när någon skriver om ditt varumärke på webbsidor, bloggar och sociala medier.

Digitala brevlådor

Med en digital brevlåda får du post från myndigheter och företag digitalt i stället för på papper. Förutom att det ger en säker överföring och lagring av information minskas miljöpåverkan via minskad pappersförbrukning och transport.

Digitala omdömen

Många söker efter omdömen när de letar nya leverantörer och vad de hittar om ditt företag kan kraftigt påverka deras köpbeslut. Det gör arbetet med att löpande övervaka, hantera, föröka och använda företagets digitala omdömen till en viktig del i arbetet med försäljning och marknadsföring.