SEO-byrå i Västerås

SEO är en långsiktig satsning för din marknadsföring på internet.

SEO

Vi har väldigt lång erfarenhet av SEO. Oftast jobbar vi med sökmotoroptimering av webbplatser byggda i wordpress men kan så klart även jobba med andra CMS och e-handelsplattformar. SEO som tjänst tillhandahålls både till dig som sköter din marknadsföring i egen regi och till er som är reklambyrå eller mediabyrå. Förutsättningar, regler och tekniker ändras hela tiden och vi håller oss hela tiden uppdaterade om vad som händer inom ämnet.

Innehåll

Läsvärt, intressant och relevant innehåll är viktigt för SEO men fram för allt för att besökarna ska uppfatta företaget som kunniga inom sina expertområden. Att dela med sig av kunskap är ett av de bästa sätten att bygga förtroende och långa kundrelationer. Tyvärr är det alldeles för vanligt att det på företagens bloggar och nyhetssidor skapas inlägg när webbplatsen lanseras men att det sedan snabbt avtar i frekvens. Det beror oftast på att ingen har det som sin arbetsuppgift och att det då alltid dyker upp något med högre prioritet. För att råda bot på inaktuella sidor har vi en tjänst där vi skapar och publicerar relevanta inlägg efter en förutbestämd frekvens, till exempel en gång per vecka eller en gång per månad.

SEO-rapport

Med tanke på hur viktig trafiken från Google är så är det viktigt att hålla koll på hur din webbplats rankar på viktiga sökord. Google ändrar regelbundet i algoritmen som beräknar din hemsidas position i sökresultatet vilket gör att det tar mycket tid om man manuellt ska hålla koll på placeringen. Med vår tjänst SEO-rapport övervakas er hemsidas position i sökresultatet och en gång per vecka skickas sedan ett mail till er med aktuell position och eventuell förändring från föregående vecka.

Kontakta SEO-Byrån

Vi berättar gärna mer om hur vi arbetar med SEO och hur vi kan hjälpa till med sökmotoroptimering av din webbplats. Kontakta oss via formuläret nedan så besvarar vi dina frågor så snart som möjligt. Vi har vårt kontor i Västerås men kommer gärna på besök till er eller kör ett möte via telefon eller någon digital plattform.

    Kunduppgifter




    Meddelande *

    * = Obligatorisk uppgift

    SEO-Byrån tjänster

    • SEO-anpassade webbplatser
    • Länkstrategier
    • SEO-anpassat innehåll
    • Teknisk SEO
    • SEO för wordpress
    • SEO-guider
    • On page SEO
    • Länkkraft
    • Inköp av länkar
    • Off page SEO
    • SEO-optimering
    • Analys av laddtider
    • Satellitsidor
    • Lokal SEO för Västerås
    • SEO-utbildning
    • Rankingrapport
    • SEO-analys
    • SEO för Woocommerce
    • Länkbyten
    • Sökordsanalys

    Kostnadsfri sökordsanalys

    Rankar du bättre än dina konkurrenter?

    Att via den egna webbläsaren kontrollera hur webbplatsen rankar på utvalda sökord kan vara svårt då resultatet påverkas av din sökhistorik och ditt tidigare klickbeteende. Det kan vara en bra idé att använda ett externt verktyg för att se hur webbplatsen rankar och därmed få ett kvitto på resultatet av sökmotoroptimeringen.

    Bäst är så klart att prenumerera på ett verktyg med automatiska rankingrapporter men som en start kan det vara bra att vid ett enskilt tillfälle kontrollera rankingen för din webbplats och då jämföra med de största konkurrenterna. Fyll i webbadressen till din och dina konkurrenters hemsidor samt vilka sökord du vill att vi kontrollerar så återkommer vi inom kort med en kostnadsfri placeringsrapport.

    Fält märkta med * är obligatoriskt att fylla i för att vi ska kunna genomföra analysen.

      Dina uppgifter

      Konkurrenter


      Sökord




      Nära, trygg, personlig

      Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Vi är en SEO-byrå i Västerås med lokal produktion, support och service.

      Artiklar om SEO

      Läs mer om vad vi skrivit inom SEO. Artiklarna är skrivna av personal på vår SEO-byrå och publicerade både på vår egen webbplats och på andra webbplatser som till exempel Västerås tidning Business.

      Google E-E-A-T

      Är ett samlingsnamn för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den raknas i sökresultaten.

      Vad är Core Web Vitals?

      Core Web Vitals är en uppsättning av viktiga prestandamått för webbplatser. Dessa mätvärden bedömer laddningstid, interaktivitet och visuell stabilitet på en webbsida. Optimering av Core Web Vitals hjälper webbplatser att skapa en bättre användarupplevelse och deras ranking i Google-sökresultaten.

      Parasite SEO

      Parasite SEO  är en term inom SEO som berättar om en form av strategi där man utnyttjar existerande högrankande webbplatser eller plattformar för att man ska få en bättre synlighet i sökresultaten för specifika sökord. Denna strategi involverar vanligtvis att man skapa och publicera innehåll på tredjepartswebbplatser eller plattformar som tillåter användargenererat innehåll. På så sätt kan man dra nytta av deras auktoritet och popularitet för att nå ut till fler potentiella besökare.

      SEO-vänligt innehåll för WordPress

      SEO-vänligt innehåll handlar om att skapa och optimera webbplatsens innehåll för att förbättra synligheten i sökmotorerna. Genom att optimera ditt innehåll kan du öka chanserna att potentiella besökare hittar till din webbplats och interagerar med den.

      Synas på Google

      Att synas på Google är avgörande för att uppnå framgång i dagens digitala era. Google är den mest använda sökmotorn i världen och det är där människor går för att hitta information, produkter och tjänster online. Om ditt företag inte syns på Google riskerar du att förlora potentiella kunder och intäkter till dina konkurrenter som gör det. Att synas högt upp i sökresultaten på Google ökar din synlighet, trovärdighet och förtroende hos potentiella kunder.

      AI inom marknadsföringen

      Det som gjort att AI tagit steg framåt är den enorma mängd beteendedata som lagras och de tekniska framsteg som gjorts inom bland annat maskininlärning, språkhantering och bildanalys. För att ge exempel på konkreta områden där AI blivit all vanligare kan vi titta på Google Ads och sökmotoroptimering.

      Google Analytics Version 4

      Hösten 2020 lanserades version 4 av det populära webbanalysverktyget Google Analytics. Google har meddelat att den första juli 2023 kommer ingen ny data lagras i version 3 så vårt råd är att aktivera den nya versionen om du inte redan gjort det.

      SEO hetare än någonsin

      Sökmotoroptimering, eller SEO som det vanligtvis förkortats, är enkelt beskrivet det arbete som genomförs med kodförändringar, innehåll, struktur, länkar och laddtider på en webbplats för att ge den så bra förutsättningar som möjligt att visas högt i sökresultatet på Google.

      SEO – hur gör man egentligen

      Många kunder hör av sig till oss och vill ha hjälp med att få deras hemsida att ranka högt vid sökningar på Google. En vanlig fråga är, hur gör ni egentligen för att lyckas med det. Svaret är lika långt som komplext, det innebär ofta mycket jobb och envishet för att få en hemsida att ranka högt.

      Pillar page

      Pillar page är ett begrepp som används av sökmotoroptimerare och innefattar en samlingssida med rikligt med bred information och inspiration kring ett ämne. Som namnet antyder byggs innehållet på höjden via olika sektioner och block för att kunna presentera mycket text som ändå blir överskådligt för besökaren.

      Gratis SEO-verktyg

      Vi listar bra gratis verktyg som hjälper ditt arbete med SEO för din webbplats. Övervaka placeringar, länkbyggen och annat som är viktigt för din sökmotoroptimering.

      Begrepp inom digital marknadsföring

      I de flesta branscher och ämnesområden används en massa ord som känns obegripliga för den oinvigde och ibland även för den invigde. Med begrepp som till exempel MarTech, Marketing automation, Social selling och Pillar page är den digitala marknadsföringen inget undantag.

      Googles page experience update

      Efter att ha skjutits upp några gånger ser det nu ut som Google under perioden juni till augusti successivt kommer rulla ut sin uppdatering av rankingsignalen sidupplevelse. En rankingsignal är en del av den algoritm Google använder för att presentera ett relevant resultat vid en sökning på sökmotorn.

      5 bästa böckerna om sökmotoroptimering

      Om du känt dig vilsen, frustrerad eller rentav överväldigad när du försökt skapa en SEO-strategi för ditt företag är du inte ensam. Det finns tusentals SEO-bloggar, artiklar, webbseminarier och videor som täcker alla aspekter av SEO, från den första nyckelordsforskningnen till mer högteknisk SEO-optimering; de gör dock sällan ett bra jobb med att presentera information på ett ordnat format som är lätt att följa.

      Västerås Företagsregister

      Företagsregistret från Invest Västerås innehåller alla aktiva företag och organisationer med fysiskt arbetsställe inom Västerås kommun. I företagsregistret kan du därmed söka bland tusentals företag från Västerås.

      Stöd för WebP i Safari

      Apples webbläsare Safari får nu stöd för bildformatet WebP. Sedan tidigare finns stöd för WebP i webbläsarna Chrome, Firefox, Edge och Opera så det är en bra idé att använda formatet på din hemsida. Använder du wordpress är det enkelt genom att installera ett tillägg som automatiskt konverterar dina bilder från jpg, png och gif till WebP.

      Nyheter inom Sökmotoroptimering

      SEO, eller Sökmotoroptimering, utvecklas ständigt. Google har över 200 algoritmer som håller reda på olika faktorer för hur de ska ranka din hemsida jämfört med dina konkurrenter. Dessa algoritmer justeras och finslipas ofta, allt för att se till att Google kan leverera så bra sökresultat som möjligt.

      Google Medic Update

      Google gör flera gånger i veckan mindre justeringar på den beräkningsalgoritm som används för att räkna ut i vilken ordning webbplatserna ska presenteras i sökresultatet. Om det och en del annat som rör sökmotoroptimering och Google Medic Update har Tobias Barkskog från vår webbyrå skrivit om i en krönika i Västerås Tidning Business.

      Kontakta vår SEO-byrå

      Har du några funderingar gällande SEO eller annan digital marknadsföring så tveka inte att kontakta oss. Vi finns i Västerås och har lång erfarenhet av SEO.

      021-338 00 00

      SEO

      Många kunder söker på Google, Duckduckgo eller Bing när de ska samla information om en ny vara eller tjänst de vill köpa. Att din hemsida syns högt upp i sökresultatet på relevanta sökord är därför extremt viktigt för att besökare ska hitta in till din hemsida. Arbetet med att regelbundet justera webbplatsen för att få en så bra placering som möjligt kallas sökmotoroptimering, ibland används även begreppet SEO som är en förkortning av engelskans Search engine optimization.

      Vi på QuickNet SEO-byrå i Västerås har väldigt lång erfarenhet av sökmotoroptimering då vi började med detta när sökmotorn Altavista fortfarande användes, det vill säga innan Google helt tog över den svenska sökmarknaden. Den lilla marknadsandel som Google inte innehar idag tillhör Microsofts sökmotor Bing som till stor del används av dem som med automatik fått den som förvald sökmotor i sin webbläsare.

      Digital marknadsföring

      Förutom att arbeta med SEO hjälper vi våra kunder med både webbplatser och annan digital marknadsföring. Den finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler alla passar inte till alla företag och branscher. De två kanaler vi arbetar absolut mest med är Facebook och Google men vi hjälper gärna även till med andra kanaler. Vi är sedan väldigt många år certifierade partners för Google Ads som är Googles annonsplattform. Det är ett fåtal webbbyråer i Västerås som är Google-Ads-certifierade. Kontakta oss på QuickNet i Västerås om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring.

      Läs mer om digital marknadsföring

      Mer om SEO

      En stor del i att arbeta med SEO/Sökmotoroptimering är hålla sig uppdaterad om vad Google och andra aktörer genomför för förändringar. Personalen på vår SEO-byrå lägger därför en hel del tid på att läsa bloggar, twitter och forum samt lyssna på poddar och se på videoklipp. En del av det de lär sig omvandlas till blogginlägg och artiklar för att sprida kunskapen vidare till kunder och andra som är intresserade av få sin webbplats att ranka högst upp på sökmotorerna.

      SEO hetare än någonsin
      Sökmotoroptimering, eller SEO som det vanligtvis förkortats, är enkelt beskrivet det arbete som genomförs med kodförändringar, innehåll, struktur, länkar och laddtider på en webbplats för att ge den så bra förutsättningar som möjligt att visas högt i sökresultatet på Google.
      Publicerad februari 2022 i Västerås Tidning Business

      Ditt företags digitala omdömen är viktiga
      Många söker efter omdömen när de letar nya leverantörer och vad de hittar om ditt företag kan kraftigt påverka deras köpbeslut. Det gör arbetet med att löpande övervaka, hantera, föröka och använda företagets digitala omdömen till en viktig del i arbetet med ditt företags SEO, försäljning och digitala marknadsföring.
      Publicerad februari 2020 i Västerås Tidning Business

      Aktuellt inom SEO
      Eftersom förutsättningarna konstant ändras i takt med att sökmotorerna skruvar på sina algoritmer kan det vara bra att regelbundet uppdatera sig med ny information. Under den senaste tiden har det kommit en del nyheter som kan vara bra att ha koll på och därför har jag gjort en sammanställning av några av årets nyheter inom SEO-världen.
      Publicerad 2 okt 2019 i Västerås Tidning Business

      Lokal sökmotoroptimering
      Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Vilka webbplatser som visas i sökresultatet beräknas utifrån en algoritm med hundratals parametrar – allt från titlar och rubriker till webbplatsens laddtid, ålder på domännamn och vart den som söker befinner sig geografiskt.

      Publicerad hösten 2016 i Västerås Tidning Business

      Grundkurs i SEO
      Den här handboken i SEO var från början ett försök att hjälpa arbetsgrupper inom Google men är nu publicerad för webbansvariga som inte har erfarenhet av sökmotoroptimering och som vill förbättra hur deras webbplatser interagerar med både användare och sökmotorer.

      Publicerades på vår SEO-blogg hösten 2010

      Utnyttja den långa svansen

      Eftersom många startar sin informationsinsamling på Google är det viktigt att din webbplats syns i resultatet på sökord som är relaterade till din verksamhet. Förenklat så är de tre olika separata delar som tillsammans avgör hur bra din webbplats rankas på Google.

      Publicerad våren 2018 i Västerås Tidning Business

      Varför har ni en hemsida?
      De absolut flesta företag har idag en egen hemsida. Dessvärre är det många som nöjer sig så och inte tar fram något konkret syfte med den. Det tycker jag är väldigt synd då det ofta gör att hemsidan snabbt efter lanseringen glöms bort och inte hålls uppdaterad.

      Publicerad februari 2018 i Västerås Tidning Business

      Google Medic Update

      Google gör flera gånger i veckan mindre justeringar på den beräkningsalgoritm som används för att räkna ut i vilken ordning webbplatserna ska presenteras i sökresultatet. I början av augusti lanserade dock Google en större algoritmuppdatering och den fick snabbt det inofficiella namnet Medic Update eftersom den främst påverkar webbplatser inom medicin, hälsa och ekonomi.

      Publicerad hösten 2018 i Västerås Tidning Business

      Frågor & svar

      • Vad är sökoptimering?

        Sökoptimering är ett samlingsnamn för allt det arbete som görs för att få en hemsida att ranka bra på Google, Bing, Duckduckgo och andra sökmotorer. Det innefattar bland annat On page SEO, Off page SEO, länkstrategier, SEO-analys och satellitsidor. Eftersom relevant organisk trafik från sökmotorerna är extremt viktig för många verksamheter är en bra och genomtänkt sökoptimering ett måste för de företag som via sin webbplats önskar få in försäljning, leads och kontakter.

      • Vad är On page SEO?

        On page SEO är det arbete inom sökoptimering som görs på den egna webbplatsen. Det kan till exempel vara analys och optimering av laddtider, texter, struktur och internlänkningar.

      • Vad är Off page SEO?

        Off page SEO är det arbete inom sökoptimering som görs utanför den egna webbplatsen. Oftast består arbetet med Off page SEO till stor del av att ta fram och genomföra en länkstrategi för att förbättra webbplatsen länkkraft genom starka och relevanta inlänkningar.

      • Vad är en satellitsida?

        En satellitsida är en webbplats på en egen domän, oftast med sökordet inkluderad i domännamnet, vars primära syfte är att ranka bra på ett enskild sökbegrepp och sedan via länkar leta besökare och länkkraft vidare till den primära webbplatsen.

      • Vad är en rankingrapport?

        En rankingrapport är en automatiserad rapport över på vilken plats en webbplats rankas på de relevanta sökorden. De stora fördelarna med att använda ett SEO-verktyg för övervakningen av placeringar är att det inte påverkas av webbläsarens/användarens sökhistorik och att man får automatiska varningar vid större förändringar i sökresultatet.

      • Vad är teknisk sökoptimering?

        Med teknisk sökoptimering menas oftast det kodarbete som görs för att till exempel optimera laddtider och webbplatsen kodstruktur.

      • Vad är organisk trafik?

        Med organisk trafik menas den trafik som kommer in till en webbplats via den obetalda (organiska) delen av sökresultatet hos Google, Bing, Duckduckgo och andra sökmotorer. Dvs den del av av sökresultatet som styrs av sökmotorernas algoritmer för ranking och inte är betalda placeringar via deras annonsnätverk.

      • Vad är en SEO-byrå?

        En SEO-byrå är antingen ett helt egen verksamhet eller en avdelning på ett större företag med fokus på att hjälpa kunder med att få deras hemsidor att ranka så bra som möjligt på till exempel Google. SEO-byrån är därmed förenklat uttryckt sökoptimeringens motsvarighet till reklambyrån.

      • Vad är lokal SEO?

        Lokal SEO innebär att via olika tekniker koppla en webbplats till ett eller flera geografiska områden. Detta görs bland annat genom att ange relevanta orter som i vårt fall Västerås i innehållet samt genom att ha tydliga adresser både på webbplatsen och i Google my business. Lokal SEO är väldigt viktigt och effektivt då många sökningar görs i stil med sökord + ort, till exempel SEO Västerås.

      • Vad betyder SEM?

        SEM står för Search Engine Marketing, sökordsmarknadsföring på svenska. Detta innebär att man använder sig av både SEO och betalda annonser för att synas i sökresultatet.

      • Vad betyder SEO?

        SEO står för Search Engine Optimization, sökordsoptimering på svenska. Detta innebär att man anpassar sin webbplats samt  innehåll för att ranka högre i organiskt (icke-betalda) sökresultat.

      • Vad betyder CVR?

        CVR står för Conversion Rate, konverteringsgrad på svenska som visar antal procent för de besökare som genomfört en handling på en hemsida.

      • Vad betyder ER?

        ER står för Engagement Rate och är ett nyckeltal som visar antal procent som sett, gillat eller delat ditt inlägg på sociala medier. Alltså, antal procent som engagerat med ditt innehåll.

      • Vad betyder Bounce Rate?

        Bounce Rate, avvisningsfrekvens på svenska är ett nyckeltal som visar den procentuell andel som lämnar din sida utan att interagera med den.

      • Vad betyder SERP?

        SERP står för Search Engine Results Page, sökmotorsresultatsida på svenska. Det är sidan som visas när man gör en sökning på en sökmotor som Google eller Bing. SERP:en kan innehålla olika typer av resultat som organiskt, betalt, lokala eller bildresultat.

      • Vad betyder CRO?

        CRO står för Coversion Rate Optimization och kretsar kring att optimera din webbplats och konverteringsprocessen för att få fler besökare att vidta önskade åtgärder på din webbplats, såsom att köpa en produkt eller fylla i ett formulär. CROs syfte är att förstå dina besökare och vad som driver de till att agera på din webbplats. Det kan handla om allt från att optimera din hemsida för mobilanvändare till att skapa en tydlig “Call to action” som uppmanar till en specifik konvertering.