Rapport om e-handel i Norden
Julhandeln för dörren och de nordiska konsumenterna beräknar att de ska e-handla julklappar till ett värde av drygt 11 miljarder SEK.
PostNord följer från och med det första kvartalet 2014 den nordiska utvecklingen inom e-handeln varje kvartal. Undersökningen bygger på konsumenternas uppskattning av hur mycket de har e-handlat för. E-handel i Norden publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsumentundersökning genomförd i Sverige, Danmark, Norge och Finland. I rapporten kan du bland annat läsa att:
- Värdet av nordiska konsumenters e-handel under andra kvartalet 2014 uppgick till cirka 34,5 miljarder SEK.
- Kläder/skor, böcker/media, hemelektronik samt kosmetika, hud- och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under andra kvartalet.
- 33 procent av de nordiska konsumenterna uppskattar att de ska köpa julklappar på internet till ett värde av 11 miljarder SEK.
- Julhandeln på internet kulminerar i slutet på november.
- Den viktigaste orsaken till att konsumenterna i Norden väljer att handla sina julklappar på internet är att det är enkelt och bekvämt.
Läs hela rapporten om e-handel i Norden
Ämnen: e-handel
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.