Rapport om e-handel i Norden
Julhandeln för dörren och de nordiska konsumenterna beräknar att de ska e-handla julklappar till ett värde av drygt 11 miljarder SEK.
PostNord följer från och med det första kvartalet 2014 den nordiska utvecklingen inom e-handeln varje kvartal. Undersökningen bygger på konsumenternas uppskattning av hur mycket de har e-handlat för. E-handel i Norden publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsumentundersökning genomförd i Sverige, Danmark, Norge och Finland. I rapporten kan du bland annat läsa att:
- Värdet av nordiska konsumenters e-handel under andra kvartalet 2014 uppgick till cirka 34,5 miljarder SEK.
- Kläder/skor, böcker/media, hemelektronik samt kosmetika, hud- och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under andra kvartalet.
- 33 procent av de nordiska konsumenterna uppskattar att de ska köpa julklappar på internet till ett värde av 11 miljarder SEK.
- Julhandeln på internet kulminerar i slutet på november.
- Den viktigaste orsaken till att konsumenterna i Norden väljer att handla sina julklappar på internet är att det är enkelt och bekvämt.
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.