TikTok för företag – hur lyckas man?

TikTok är en av världens mest populära sociala medier med miljarder användare över hela världen. Som företag har du möjligheten att nå en stor och engagerad publik genom att skapa kreativt och underhållande innehåll på plattformen.

5 Tips för att lyckas som företag på Tiktok

Genom att använda TikTok i marknadsföringen kan ni visa ert företags personliga och mänskliga sida, samt skapa en stark koppling till er målgrupp. Utnyttja den unika möjligheten att visa er  företagskultur och produkter på ett roligt och minnesvärt sätt. För att underlätta starten har vi sammanställt några användbara tips.

  1. Se över målgruppen
    Tiktok är som störst bland 00-talister visar svenskarna och internets spaning för 2022 där drygt hälften av dem använder Tiktok dagligen. Dessutom har användandet ökat från föregående år bland 90-talister. Därför Tiktok är ett perfekt tillfälle att bygga relationer med dagens målgrupp men kanske också framtidens målgrupp?
  2. Se över trender och gör research
    Tiktok är mer än bara dansvideos. Vi ser trender i form av maträtter som går virala så hyllor i butiker får slut på tex fetaost, musik som toppar topplistorna, lifehacks med mera. Våga satsa på organiskt innehåll, Våga er på trender, Våga satsa på varumärkesbyggande i form av rörligt innehåll och låt följarna lära känna er med ett mer personligt plan.
  3.  Posta kontinuerligt och skapa engagemang
    Att ha ett kontinuerligt postande på Tiktok skapar relationer med följarna och boostar den organiska räckvidden och engagemang. Att våga satsa som företag på organiskt innehåll är faktiskt att rekommendera då den organiska räckvidden på just Tiktok är fantastisk och gynnande för er som företag. Något som man sedan har användning av om man väljer även att annonsera på plattformen Tiktok.
  4. Influencermarketing
    För att kunna skapa ett ännu mer personligt och relaterbart innehåll så kan man använda sig utav influencers och kända profiler som marknadsför er som företag på deras egna Tiktok-konto. Man kan se en stor spridning av trender av produkter med hjälp av profiler. Ett exemel på företag som trendat i Sverige med hjälp av influencers och profiler är Normal och Lidl.
  5. Sist men inte minst – att ha kul!
    Om ni har kul i ert skapande av Tiktoks och ert rörliga innehåll så ser följarna och de som nås av era tiktoks också det. Det skapar en mer personlig bild av er som företag och gör det lättare att som följare vilja se mer av er som varumärke men också skapa ett förtroende. Som i sin tur kan leda till ett köptillfälle.

Mer om Tiktok

TikTok är en social videoapp där användare kan skapa och dela korta musik- och dansvideoer med en längd på upp till 3 minuter. Appen är populär bland unga människor och har blivit en plattform för trendande musik, memes, dansutmaningar och kreativt innehåll. TikTok ägs av det kinesiska företaget ByteDance. TikTok lanserades först som musikvideoappen Douyin i Kina i september 2016. Den internationella versionen, TikTok, lanserades i september 2017 och har sedan dess blivit en av de mest populära sociala medieapparna i världen.

Ämnen: , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Annonsering på Facebook

Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att Läs mer

Grundkurs i sökmotoroptimering

Lär dig grunderna inom sökmotoroptimering genom en handbok utgiven av Google. Handboken finns att ladda ner som en pdf.

Spam i loggen på facebooksidan

Har du problem med att du får in spamkommentarer i loggen på din facebooksidan. Under landsrestriktioner fyller du i de Läs mer

Hur ska jag utforma mina nyhetsbrev?

Vad är nyttig information för din mottagare och hur ska den presenteras? Detta är viktiga frågor för dig. Med E-postmarknadsföring Läs mer

Vad får mottagaren att öppna och läsa mina nyhetsbrev?

Tre variabler styr hur många som öppnar ditt e-postutskick. Ämnesraden ska locka och beskriva utskickets viktigaste innehåll. Inled med en Läs mer

Pressmeddelande om webbyrån

Vi lanserar nu officiellt vår nya webbyrå. Pressmeddelandet är dels skickat till de lokala mediaföretagen samt via webbtjänsten Mynewsdesk. QuickNet Läs mer