Säkerhet och synlighet på LinkedIn
Rätt utnyttjat är LinkedIn ett fantastiskt verktyg för företag och dess medarbetare då det är det sociala nätverk där jag tycker att företag och medarbetare tätast kan och ska interagera på ett naturligt sätt. Ett vanligt misstag många företag gör är dock att allt innehåll skapas på företagets profil och att inlägget sedan delas vidare av några få anställda.
Krönika i Västerås Tidning Business
Säkerhet och synlighet på LinkedIn
LinkedIn är med sina 774 miljoner medlemmar det största nätverket som inriktar sig på användarnas professionella och yrkesmässiga digitala närvaro. Företagets vision är att skapa ekonomiska möjligheter genom att koppla samman yrkespersoner från hela världen för att främja deras produktivitet och framgång.
Krönikor
Här listar vi ett urval av de krönikor och artiklar som vi bidragit med i Västerås Tidning Business.

Tillgänglighet som konkurrensfördel
Tack vare att EU:s Tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act) börjar gälla den 28 juni 2025 skrivs det mer än någonsin om tillgänglighet på webben. Även om själva direktivet inte gäller alla företag finns det fördelar för alla att tillgänglighetsanpassa sin webbplats.

Använd Google Search Console
Trots kombinationen helt gratis och väldigt användbart är det förvånansvärt många företag som varken känner till eller använder Google Search Console.

Äkthet och trovärdighet inom SEO
Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

AI inom marknadsföring
Krönika av Tobias Barkskog som handlar om AI-policy, upphovsrätt på bilder och filmer, faktagranskning av texter, övervakning av AI-styrda digitala kampanjer och att ny EU-lagstiftning är under utrullning.

WordPress-säkerhet
Många svenska företag använder WordPress som plattform för sin hemsida. Verktygets många teman och tillägg skapar stora möjligheter men också en del säkerhetsrisker. I den här artikeln ger jag några enkla tips för att förbättra skyddet av din webbplats mot potentiella hot och intrång.

LinkedIns Thought-leader Ads
Thought-leader Ads är ett annonsformat på LinkedIn som ger företag möjlighet att via betald marknadsföring skapa extra synlighet för inlägg gjorda på de anställdas personliga profiler.

SGE (Search Generative Experience)
Search Generative Experience innebär att sökmotorerna med hjälp av generativ AI hela tiden berikar sökresultatet med ytterligare information för att ge den som söker hela svaret utan att behöva lämna sökmotorn.

Tips för marketing automation
Allt fler företag tar till sig styrkan i att arbeta med marketing automation som en del av sin digitala marknadsföring. Som så mycket annat av den digitala marknadsföringen finns det mycket att tänka på innan man startar och här ger vi några tips på vad som kan vara bra att tänka på.

Kontostruktur för sociala kanaler
Facebook, Twitter, Instagram, Google och LinkedIn är bara några av de kanaler som idag används för företagets digitala kommunikation och synlighet. Mycket energi och tid läggs på att skapa innehåll och en bra dialog med följarna. En sak som allt för ofta glöms bort är dock att den grundläggande strukturen gällande ägande och behörigheter är korrekt uppsatt.

AI inom marknadsföringen
Det som gjort att AI tagit steg framåt är den enorma mängd beteendedata som lagras och de tekniska framsteg som gjorts inom bland annat maskininlärning, språkhantering och bildanalys. För att ge exempel på konkreta områden där AI blivit all vanligare kan vi titta på Google Ads och sökmotoroptimering.

SEO hetare än någonsin
Sökmotoroptimering, eller SEO som det vanligtvis förkortats, är enkelt beskrivet det arbete som genomförs med kodförändringar, innehåll, struktur, länkar och laddtider på en webbplats för att ge den så bra förutsättningar som möjligt att visas högt i sökresultatet på Google.

Säkerhet och synlighet på LinkedIn
Rätt utnyttjat är LinkedIn ett fantastiskt verktyg för företag och dess medarbetare då det är det sociala nätverk där jag tycker att företag och medarbetare tätast kan och ska interagera på ett naturligt sätt. Ett vanligt misstag många företag gör är dock att allt innehåll skapas på företagets profil och att inlägget sedan delas vidare av några få anställda.

Begrepp inom digital marknadsföring
I de flesta branscher och ämnesområden används en massa ord som känns obegripliga för den oinvigde och ibland även för den invigde. Med begrepp som till exempel MarTech, Marketing automation, Social selling och Pillar page är den digitala marknadsföringen inget undantag.

Ingår Duckduckgo i din digitala kommunikationsplan?
Med strax över 90 procent av den globala sökmarknaden är Google den absolut viktigaste aktören att tänka på gällande företagets synlighet via sökmotoroptimering och betald annonsering. Det betyder dock inte att du helt ska bortse från andra sökmotorer som till exempel Microsofts sökmotor Bing samt den kanske just nu mest spännande utmanaren – Duckduckgo.

Digitala omdömen
Många söker efter omdömen när de letar nya leverantörer och vad de hittar om ditt företag kan kraftigt påverka deras köpbeslut. Det gör arbetet med att löpande övervaka, hantera, föröka och använda företagets digitala omdömen till en viktig del i arbetet med försäljning och marknadsföring.

Ta tag i närvaron på Linkedin
Linkedin är nog den sociala plattform som flest har skapat ett konto på för att sedan inte riktigt veta till vad och hur de ska använda plattformen. Anledningen skiljer sig så klart mellan olika personer men en vanlig anledning tror jag är att nätverkets yrkesmässiga inriktning gör att många har svårt att veta vad de ska skriva om.

Delningsekonomin i Västerås
Med begrepp som Co-working, crowdfunding och Co-living samt bolag som Uber och Airbnb har även Västerås tagit steget in i delningsekonomin. Vi har här gjort en sammanställning av hur det just nu ser ut för projekt och aktörer inom ämnet i Västerås.

Digitala trender
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt. Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året. i den här artikeln har
Influencer Marketing
Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler. Själva företeelsen att personer med populära bloggar, instagramkonton och youtubekanaler får betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster har dock förekommit under många år.
Social selling på LinkedIn
Social selling på LinkedIn är ett kraftfullt sätt att bygga förtroende, skapa relationer och generera affärer utan kalla samtal. Genom att dela värdefullt innehåll, engagera dig i diskussioner och vårda ditt nätverk positionerar du dig som expert och partner snarare än säljare. Det handlar om att möta kunder där de är, förstå deras behov och bygga äkta relationer som leder till långsiktiga samarbeten. Med rätt strategi kan du nå beslutsfattare direkt och korta säljcykeln avsevärt. Vill du ta ditt B2B-sälj till nästa nivå? Börja med social selling på LinkedIn och gör varje kontakt värdefull!
Ämnen: linkedin, Paid social, Social selling, Sociala medier, Västerås tidning business
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.