Aktuella trender inom e-handeln

Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service.
Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till att spåra kundens beteende och att verktygen för kundanpassat innehåll blivit betydligt bättre.

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016

Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service.

Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till att spåra kundens beteende och att verktygen för kundanpassat innehåll blivit betydligt bättre. Att via det som kallas remarkering på webbplatser visa reklam för produkter besökaren tittat på i en webbshop har funnits i många år men nu är det allt vanligare att innehållet i själva webbshopen anpassas efter den aktuella besökarens historik ihop med andra besökares köpmönster. Det gäller även för till exempel nyhetsbrev och kampanjer där budskap och frekvens allt oftare styrs med automatik utifrån kundens beteende.

En annan tydlig trend hos våra e-handlare är att andelen köp som kommer via mobilen konstant ökar och hos många ligger andelen på över 50%. En sak som dock ibland upplevs som ett hinder är att betala online via mobilen. Många har stora förhoppningar till Swish men efter att ha lanserats i juni stängdes e-handelstjänsten på grund av prestandaproblem snabbt ner igen och det senaste jag hörde är att ny lansering tidigast sker i januari.

En teknik som funnits länge men som på senare år fått ett allt större genomslag inom e-handeln är chatten. I en tid när allt fler blir allt otåligare är en rätt använd chattfunktion ett utmärkt sätt att snabbt besvara kundens frågor och skapa en personlig kontakt som leder till ökat förtroende och ökad försäljning. En sak som är väldigt viktigt är att ha en bra plan och tydlighet gällande under vilka tider chatten är bemannad. Tar svaren för lång tid är risken stor att kunden snabbt lämnar för en konkurrent. Många av våra e-handelskunder använder Zendesk som verktyg men det finns även andra som är bra.

Alla som driver en webbplats eller e-butik där besökaren kan känsliga personliga uppgifter som till exempel lösenord eller kortuppgifter behöver noga överväga att skaffa ett SSL-certifikat. Enkelt förklarat är ett SSL-certifikat är en typ av elektronisk legitimation för en webbplats och för besökaren syns det genom att hänglås visas i adressfältet i webbläsaren. Anledning till att det är extra aktuellt just är att Google i sin webbläsare Chrome från och med januari 2017 kommer visa upp en ikon för osäker webbplats för dem som inte har SSL. Jag tror att det efter det bara är en tidsfråga innan motsvarande varning även kommer att visas i sökresultat hos Google.

Ämnen: , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Leverera på LinkedIn

LinkedIn är mer än bara en plattform för jobbsökande – det är en kraftfull kanal för företag att bygga sitt varumärke, skapa affärsmöjligheter och engagera sin målgrupp. Men hur använder man LinkedIn på bästa sätt för att nå rätt personer och få verkliga resultat? I det här inlägget går vi Läs mer

Under ytan på YouTube

YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos - allra särskilt konkurrenskraftiga sådana Läs mer

Är er webbsida tillgänglighetsanpassad?

Från och med den 28 juni 2025 kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv, som tidigare bara gällt offentlig sektor, även att gälla för privat sektor. Den nya lagen innebär att även privata företag nu måste säkerställa att deras webbplatser och appar är tillgängliga i enlighet med WCAG 2.2.  

Äkthet och trovärdighet inom SEO

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

N-E-E-A-T-T inom SEO

N-E-E-A-T-T (notabilitet, erfarenhet, expertis, auktoritet, trovärdighet och transparens) är ett samlingsnamn inom SEO för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den rankas i sökresultaten.

Kommunikations-operatörens roll

Som tjänsteleverantör i bredbandsnäten i Eskilstuna, Västerås, Hallstahammar och Strängnäs har vi en tydlig och specialiserad roll som skiljer sig markant från kommunikationsoperatörens. För att ge en klar bild av hur dessa två roller kompletterar varandra och tillsammans säkerställer en effektiv och pålitlig bredbandsinfrastruktur, vill vi förklara skillnaderna mellan dem.

Internet of Things

Internet of Things (IoT) är ett begrepp som beskriver ett nätverk av fysiska enheter som är anslutna till internet och kan kommunicera med varandra. Dessa enheter, som ofta kallas "smarta" enheter, samlar in och utbyter data, vilket möjliggör automatisering och förbättrad effektivitet i olika aspekter av våra liv och arbete. Läs mer

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer