Sponsring – en gåva eller strategisk marknadsföring – Anders Lindén

Sponsring är idag faktiskt den tredje största marknadssatsningen svenska företag gör. Men tror du att all sponsring sker lika genomtänkt som satsningarna i det dyra mediet TV? Eller lika försäljningsdrivande som utbudsannonseringen i radio och dagstidningar?

Publicerad: 13 Nov 2012 | Ämnen: ,

Sponsring är idag faktiskt den tredje största marknadssatsningen svenska företag gör. Efter dagspress (12,6%) och internet (10,0%) lägger svenska företag 8,8% av sina marknadspengar på sponsring, precis före TV-reklam på 8,7% (Källa: www.irm.se). Men tror du att all sponsring sker lika genomtänkt som satsningarna i det dyra mediet TV? Eller lika försäljningsdrivande som utbudsannonseringen i radio och dagstidningar? Tyvärr är det nog så att de flesta ser sponsring som ett ”nödvändigt” bidrag till idrotts- eller kulturlivet på orten. Det tycker vi är synd, för det finns stora möjligheter för dig som företag att nå direkt affärsmässig nytta med din sponsring.

Det gäller ju dock att sluta hoppas på att reklamskylten längst upp i hörnet av idrottshallen, eller logotypen i en samlingsannons med övriga 46 silversponsorer, ska generera direkt nytta. Var istället öppen för vad dina affärsmässiga behov faktiskt är, och försöka tajma dessa med de sponsringsförslag som kommer dig tillhanda. Behöver du öka kännedomen om ditt företag eller dina tjänster  – be då den som söker sponsring att ta fram nya, kreativa förslag på hur detta kommer att göras på matcher, utställningar, websidor eller vad de förfogar över. Är ditt behov att skaffa fler affärskontakter – utnyttja då det företagsnätverk som finns kring sponsorobjektet. Men tro inte att bara ditt namn i listan kommer att ge affärer. Nej, var istället lite mer ”amerikansk” och engagera dig verligen i de människor du träffar på matcher/mingel, ha en uttalad målsättning för din närvaro på sponsorträffar och sätt upp en budget för hur mycket affärer du konkret vill driva in under ett år med sponsorskapet. I USA finns faktiskt sponsornätverk där företagen förbinder sig att omsätta tusentals dollar inom nätverket. Detta för att alls få access till denna värdegemenskap!

Fyrkantiga sponsorpaket gör inte mest nytta

De flesta ideella föreningar i Sverige hanterar sin sponsring genom mycket traditionella  ”guld-, silver- och bronspaket” vilket är förståeligt om man ska hantera flera hundra sponsrande företag. Men om du är ett av företagen som lägger lite mer pengar till föreningen, eller om du tycker du skulle vilja utveckla ditt samarbete med dem så var inte rädd för att ta en djupare diskussion om hur man på bästa sätt skulle kunna generera en ökad gemensam nytta. För får du mer effekt av sponsringen, så är ju incitamentet att stötta motparten i fortsättningen betydligt större. Eller hur?

Vår erfarenhet av dem som säger att ”sponsring inte ger något” eller att ”sponsring inte går att mäta” är att dessa företag mest slarvat med att ha tydliga målsättningar med varför man alls sponsrar. Om man istället lägger lite tid på vilket kommunikationsbehov man har och därefter väljer vem/vilka man ska sponsra utifrån hur väl de kan leverera tillbaka på detta, så ökar chansen dramatiskt att sponsring ska bli det strategiska verktyg det faktiskt förtjänar att vara.

För gömt i botten på sponsringens själ ligger det faktum att alla de saker du som företag erbjuds att sponsra bygger på människors djupa intressen eller till och med passioner. Rätt skött blir detta ett starkt verktyg i dina händer, för dessa intressen påverkar oss alla emotionellt och tränger undan många av de rationella tankar vi från början har vid beslutssituationer. Rätt skött blir din sponsring därför tungan på vågen om varför din målgrupp ska välja ditt företag och inte konkurrentens.

Om gästbloggaren

Anders Lindén - Tango Sponsring För Anders Lindén och Tango Sponsring handlar sponsring om kommunikation. Kommunikation är ett affärsstrategiskt verktyg och kommunicerar gör ett företag konstant – såväl internt som externt, såväl genom reklam som genom sitt vardagliga uppträdande. Vill du veta mer om strategisk sponsring – besök oss gärna på www.tangosponsring.se

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till .

Läs mer om vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
Fem böcker med konkret nytta för ditt företagande
– Christian Rudolf
Hur ska vi tänka gällande mobil webb och native appar? – Patrik Järmens
Varför rankar din konkurrent bättre än dig? – Björn Trolin
Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson
6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist
Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund
Var som helst, när som helst – Per Wolf
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Kultursponsring debatteras allt som oftast i medierna. Mirelle Andreasson från Tango Sponsring säger att vi kommer se en ökning av den öppna attityden inom kultur- och humanitär-/samhällsorganisationer för att förstå att det krävs mer än enbart kärnverksamheten för att få in de större sponsorerna. Hon säger även att de flesta sponsorer/partners
Sponsring handlade tidigare om att främst söka exponering, men nu har kraven bytts ut och fokus har skiftat till att istället skapa en upplevelse mellan sändare och mottagare och därmed få igång en långsiktig och hållbar dialog.
Anders Lindén från Tango Sponsring och branschorganisationen Sponsrings- och eventföreningen håller ett föredrag och visar med ett antal inspirerande case hur några moderna sponsorer lyft sponsringen från enkel logoexponering till att användas som ett strategiskt och effektivt verktyg.
Oavsett om det handlar om att boka flygbiljetter eller köpa hus så startar det allt som oftast med informationsinhämtning från Google, relevanta webbsidor eller genom rekommendationer via sociala nätverk. Men vilka konkreta metoder kan man då använda sig av för att påverka kundernas köpbeslut och öka sin försäljning online?
Om du läser detta och sedan tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där?
Per Wolf har precis startat upp företaget Illvillja Consulting igen efter att ha varit anställd i chefsposition hos en av världens största affiliates sedan maj 2011. Hos oss gästbloggar han med tankar om sin vision om hur man ska jobba. Var som helst, när som helst.
Konkurrensen hårdnar eftersom det blivit ett mode att fotografera och för att det inte längre är så dyrt., se bara hur bra det går för Fotografiska Museet i Stockholm och att var och varannan ungdom bloggar och fotograferar hela dagarna. Är min erfarenhet värd något?
Affiliatebranschen är och har under den senaste tiden varit ett ganska hett samtalsämne och dess olika fördelar och nackdelar och diskuterats ivrigt och högljutt på sina håll. Överlag håller jag med de flesta om både affiliatebranschens postiva och negativa sidor men idag har jag valt att fokusera på det som
På den här webbplatsen delar vi med oss av tips och idéer från vår verksamhet inom telefoni, bredband och webb men vill nu komplettera med fler intressanta artiklar. Därför bjuder vi in gästbloggare som får möjlighet att synas för de omkring 1500 personer som varje vecka besöker vår hemsida.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter