Var som helst, när som helst – Per Wolf

Per Wolf har precis startat upp företaget Illvillja Consulting igen efter att ha varit anställd i chefsposition hos en av världens största affiliates sedan maj 2011. Hos oss gästbloggar han med tankar om sin vision om hur man ska jobba. Var som helst, när som helst.

Publicerad: 25 sep 2012 | Ämnen: ,

Enda sedan jag växte upp har jag vetat att jag inte ville vara anställd och gå till kontoret på fasta timmar med någon som säger åt mig vad jag ska göra och när jag ska göra det. Sakta men säkert växte insikten om att jag alltid kunde starta ett eget företag. Jag kunde dock inte föreställa mig hur mycket lägre instegströskeln för att göra det skulle bli tack vare Internet (något bl.a. Erik Bergman gästbloggar om här).

När jag slutligen tog steget och började driva eget för ungefär 7 år sedan så insåg jag snabbt tjusningen (och utmaningarna det medförde) att själv kunna bestämma över tid och plats. Jag bestämde ju själv när jag ville arbeta, och jag visste när jag gjorde det som mest effektivt. Än viktigare var att jag också insåg att så länge jag hade en Internetuppkoppling spelade det ingen roll var jag jobbade.

Därför flyttade jag till den plats som jag fortfarande tycker är bland de vackraste jag upplevt, den bohusländska skärgården och den lilla staden Lysekil. Att det därifrån är långt till i princip allt spelade ju ingen roll, jag hade ju jobbet med mig, hemifrån till en början och så småningom från det lilla kontoret jag för en billig peng kunde hyra centralt i staden. Eftersom jag fick barn tidigt så har jag värdesatt förmånen att inte bara kunna vara nära hemmet mycket, jag har även kunnat styra mina arbetstider så att jag har kunnat tillbringa mer tid med att vara med mina barn.

Jag har enkelt kunna ta en eftermiddag och gå till lekparken och sen ta en fika på ett café, eller en förmiddag och göra bankärenden och annat som man aldrig hinner med. Det senare var något som alltid fick barnens dagmamma att gå i taket om hon fick reda på det. Bara tanken på att vi kanske inte jobbade under tiden som hon passade våra barn var för henne fruktansvärd. Att jag å andra sidan jobbade varenda natt för att kompensera de timmar jag lagt på dagen var lika svårt att greppa för henne, och de allra flesta runtomkring mig. Den enda som förstod och som gjorde likadant var en annan företagare i staden som sedermera blev en god vän. Från övriga var frågan “när ska du skaffa ett riktigt jobb” ett naturligt inslag i många samtal.

Fördelarna slutade dock inte med den extra flexibiliteten på vardagarna, utan om vi ville ut och resa var det ju bara att ta med datorn så länge det fanns en uppkoppling på plats, och om man ville åka upp till fjällen och åka skidor så kunde man ju alltid jobba på kvällarna efteråt. Att åka ut i skärgården på somrarna underlättades när möjligheten till mobila bredband växte. Jag har alltid jobbat hårt (sällan under 60 timmar i veckan), men att ha friheten att själv bestämma var och när är det som gör att jag om jag måste välja alltid vill vara företagare.

Idag efter att ha varit anställd i 1,5 år ser jag fram emot att om en vecka återigen göra det jag gör bäst. Driva eget och utveckla mina egna och andras idéer. Jag bor idag på en helt annan halvö långt ifrån Lysekil, men livet här nere i Gibraltar passar ännu bättre med min vision om hur man ska jobba. Var som helst, när som helst!

Om gästbloggaren
Per Wolf bloggar på sidan wolfmarketing.se och startar precis upp företaget Illvillja Consulting igen efter att ha varit anställd i chefsposition hos en av världens största affiliates sedan maj 2011. Han bor i Gibraltar tillsammans med sin fru och tre barn och utvecklar både sina egna och andras affärsidéer med mottot “anything you can do, I can do better”.

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till .

Läs mer mer vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Sponsring är idag faktiskt den tredje största marknadssatsningen svenska företag gör. Men tror du att all sponsring sker lika genomtänkt som satsningarna i det dyra mediet TV? Eller lika försäljningsdrivande som utbudsannonseringen i radio och dagstidningar?
Genom åren har jag läst många böcker om entreprenörskap och företagande, och de jag minns bäst är de som har givit mig konkret nytta i mitt eget företagande: böcker skrivna av personer som själv har upplevt hur det är att starta, bygga och driva framgångsrika företag.
Det är en fråga som ofta kommer upp idag. Vad ska vi ha och vad är skillnaden? För några år sedan pratades det bara om appar (native) men idag blir det mer och mer mobil webb som kommer på tal.
Har du någonsin googlat ditt eget namn? Hur många träffar fick du och framförallt, vilka träffar fick du?
Oavsett om det handlar om att boka flygbiljetter eller köpa hus så startar det allt som oftast med informationsinhämtning från Google, relevanta webbsidor eller genom rekommendationer via sociala nätverk. Men vilka konkreta metoder kan man då använda sig av för att påverka kundernas köpbeslut och öka sin försäljning online?
Om du läser detta och sedan tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där?
Konkurrensen hårdnar eftersom det blivit ett mode att fotografera och för att det inte längre är så dyrt., se bara hur bra det går för Fotografiska Museet i Stockholm och att var och varannan ungdom bloggar och fotograferar hela dagarna. Är min erfarenhet värd något?
Affiliatebranschen är och har under den senaste tiden varit ett ganska hett samtalsämne och dess olika fördelar och nackdelar och diskuterats ivrigt och högljutt på sina håll. Överlag håller jag med de flesta om både affiliatebranschens postiva och negativa sidor men idag har jag valt att fokusera på det som
På den här webbplatsen delar vi med oss av tips och idéer från vår verksamhet inom telefoni, bredband och webb men vill nu komplettera med fler intressanta artiklar. Därför bjuder vi in gästbloggare som får möjlighet att synas för de omkring 1500 personer som varje vecka besöker vår hemsida.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter