25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander

Konkurrensen hårdnar eftersom det blivit ett mode att fotografera och för att det inte längre är så dyrt., se bara hur bra det går för Fotografiska Museet i Stockholm och att var och varannan ungdom bloggar och fotograferar hela dagarna. Är min erfarenhet värd något?

Publicerad: 24 sep 2012 | Ämnen: , , , ,

Jag skaffade min första egna kamera när jag var elva år. Det var en Nikon FM utan speciella finesser, perfekt nybörjarkamera när man ska lära sig allt om slutartider och bländare. Skärpan fick man ställa in manuellt och oftast fotograferade jag med svart-vit Tri-X film eftersom den gick bra att pressa upp något ASA-tal. Min pappa vara fotograf på Dagbladet i Sundsvall och jag bokstavligen växte upp på tidningen. Pappa försåg mig med film och fotopapper som jag kopierade på i hans garagelabb när jag var där varannan helg. Det var en lyx, för allt detta kostade naturligtvis en hel del pengar och fotografering var en dyr hobby som många i min ålder aldrig hade en chans att utöva.

Jag startade mitt företag för 25 år sedan, då var jag 19 år, allting ser helt annorlunda ut idag. Dagens nya, unga fotografer får stora ögon när jag berättar hur vi hade det förr. Usch, så gammal man känner sig då 😉 Men det är i alla fall roligt att man fått vara med om denna stora fotografiska revolution. Det man kan undra över nu är vad som kommer härnäst?

Vi varit med och betalat den stora, digitala utvecklingen i massor av år. Kameror som hela tiden blir bättre, därför måste vi köpa det senaste och bästa. Bildfilerna blir tyngre och tyngre, så vi måste uppgradera hela datorparken. Allt material måste sparas på ett säkert sätt, först som CD-skivor och numera på hårddiskar med uppdateringsprogram. Listan kan göras lång på dyra investeringar.

Men det är en spännande värld vi lever i, och den nya tekniken är ju trots allt rätt rolig. Det gäller att hänga med, fast nu känns det ändå som att just på kamerafronten har vi nått ett mål på bästa kvalité. Det behöver faktiskt inte bli mycket bättre, det är inte nödvändigt att fotografera med mellanformat längre. Vårt första digitala bakstycke till Hasselbladskameran kostade 250 000 kr för mer än tolv år sedan, det var en spännande och vågad investering för oss.

Samtidigt hårdnar konkurrensen, eftersom det blivit ett mode att fotografera och för att det inte längre är så dyrt. Var och varannan ungdom bloggar och fotograferar hela dagarna, jag följer några bloggare och förundras över all kreativitet. Kul att just fotografering blivit så stort, se bara hur bra det går för Fotografiska Museet i Stockholm.

Så, är min erfarenhet värd något?

Ja, jag tror faktiskt det. Jag får mer och mer jobb som kräver mycket erfarenhet av att ta hand om den man ska fotografera. Mer kameravana och fotograferingsrutin så att all fokus kan vara på objektet medan tekniken bara finns där. Hitta lösningar i alla väder och alla ljusförhållanden. Jag har ett stort nätverk som jag fått genom åren och som är bra när det ska fixas saker, och jag känner mig hemma i de flesta miljöer. Det känns tryggt att ha jobbat så länge som jag gjort nu. Men det är också spännande att se vad som händer sen…..

// Pia Nordlander, fotograf på BildN

Om BildN
Bilder är vår passion. Vi är två fotografer med lång erfarenhet av uppdragsfotografering. Med över 25 år i yrket åtar vi oss uppdrag inom reklam, reportage, industri och studiofotograferingar. Vi engagerar oss och försöker alltid ge det lilla extra för att få skapa bilder som lyfter just ditt budskap. Vi kompletterar varandra, den ena som porträttfotograf och den andra som produktfotograf. Vi är dessutom duktiga på retusch och bildbehandlingar. “Den bästa bilden? Den är inte fotad än.”
www.bildn.se

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till . Läs mer mer vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Välgörenhetsinitiativet Skyhöga favoriter stödjer barn och ungdomar i Västmanland som vill idrotta men som utan ekonomiskt stöd kanske inte har möjlighet att göra det fullt ut. Vi på QuickNet fick förtroendet att skapa webbplatsen med tillhörande system för hantering av ansökningar och bidragsgivare.
Google gör flera gånger i veckan mindre justeringar på den beräkningsalgoritm som används för att räkna ut i vilken ordning webbplatserna ska presenteras i sökresultatet. Om det och en del annat som rör sökmotoroptimering och Google Medic Update har Tobias Barkskog från vår webbyrå skrivit om i en krönika i
Webbplatsen är byggd i wordpress och fokus är på att göra det enkelt för besökaren att hitta vin som passar det till det aktuella tillfället och maträtten.
Vår webbyrå har nu lanserat en ny webbplats åt VSK Fotboll. Webbplatsen är byggd i wordpress och kodad med en responsiv design för att fungera bra i både datorer, surfplattor och mobiltelefoner.
Vi listar några nyttiga affärsnätverk för bl.a. företagare som är verksamma i Västerås. Tipsa oss gärna om du saknar ditt egna affärsnätverk i listan eller något annat som du är medlem i.
Att använda bra bilder kommer göra din närvaro på webben både enklare och mer framgångsrik. Förutom att det ger ert företag en mer seriös image ger det er mer uppmärksamhet i till exempel sociala medier då bra bilder uppskattas och sprids vidare.
Vår webbyrå har nu lanserat en ny webbplats åt Bra-AW. Ett nytt välgörenhetsprojekt med matvandringar, kulturevenemang, dryckesprovningar, träningspass, föreläsning eller idrottsevenemang. Vad-som-helst-trevligt efter jobbet alltså.
Den 30 mars är vi samarbetspartner till Powerboozt som arrangeras av VIKverket på AROS Congress Center Västerås. Powerboozt är en dag som kommer att fylla dig med både kunskap och inspiration.
Vår webbyrå har nu lanserat en ny webbplats åt Västerås Summer Meet. Bilträffen som fyllt tomrummet efter Powermeet i Västerås.
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna