Hur ska vi tänka gällande mobil webb och native appar? – Patrik Järmens

Det är en fråga som ofta kommer upp idag. Vad ska vi ha och vad är skillnaden? För några år sedan pratades det bara om appar (native) men idag blir det mer och mer mobil webb som kommer på tal.

Publicerad: 08 okt 2012 | Ämnen: , , , , ,

Det är en fråga som ofta kommer upp idag. Vad ska vi ha och vad är skillnaden? För några år sedan pratades det bara om appar (native) men idag blir det mer och mer mobil webb som kommer på tal.

Mobil webb

Med dagens teknik som html5 kan man komma närmare den riktiga app-känslan på bra formgivna webbplatser. Den stora fördelen med en mobil webb är att den blir tillgänglig för i stort sett vilken mobiltelefon, pekplatta eller dator som används.  Oftast kan det vara billigare men absolut inte ett generellt svar att det är billigare som många hävdar. Sedan slipper man även ta hänsyn till regler som gäller för t.ex Apple och Google och deras native appar.

+ Större räckvidd på slutanvändare
+ Krävs bara utveckling till 1 plattform (webben)
+ Passar bäst på enklare appar

– Begränsningar i grafiken
– Fungera inte offline
– Kan inte utnyttja telefonens inbyggda funktioner som t.ex kameran

Native appar

När det slog igenom för ett par år sedan var det appar man pratade om och då native appar. Native appar är program som är byggda för en specifik plattform, t.ex iOS för iphone/ipad.  Dessa appar använder ofta funktioner som är inbyggda i telefonen som kameran och listor. Den stora fördelen med native appar är om visuell form eller upplevelsen prioriteras. Då är native appar att föredra samt att appar går att använda offline. Exempelvis bilder kan lagras lokalt på telefonen.

Jobbar man med exempelvis listor så finns dessa redan inbyggda i telefonen och används på ett snyggt och smidigt sätt.  Har man att göra med tyngre program som arbetsverktyg så är de oftast bäst att ladda ner som appar.

+ Snyggare
+ Möjlighet att använda telefonens inbyggda funktioner
+ Hanterar tyngre program och grafik bättre
+ Fungerar offline

– Kräver nedladdning
– Flera olika plattformar att utveckla på
– Längre produktionstid (flera plattformar)

(Det finns även idag system som jobbar mot flera plattformar för native appar så den myten om att man alltid måste utveckla till flera plattformar stämmer inte helt längre.)

Så vad ska vi välja till vårt företag?
Det ena utesluter inte det andra. Då det idag säljs mer mobiltelefoner är laptops så bör alla webbplatser anpassas och ha en mobil webb. Det är lika viktigt idag som den hemsida man haft i många år.

Man måste helt enkelt göra en behovsanalys, ska man göra en app så måste man hitta ett mervärde i den. Någon unik funktion eller se det som marknadsföring att finnas representerad i nya kanaler som appstore och google play är. Fler och fler börjar idag släppa appar för kampanjer som en del i deras marknadsföring.

I denna branschen är det många ”experter” som säger att man ska ha det ena eller det andra, att något är borta om ett år o.s.v.  Jag skulle säga att dessa ”experter” inte har fel men att det är ni som sitter med svaret, vad behöver ni! Gå igenom syftet med ert projekt och anpassa valet därefter.  Vad är det viktiga? Är designen sekundärt och det viktiga just nu att nå de som surfar till er webbplats via mobiler? Då är en mobil webb valet för er till en början.

Är projektet mer inriktat på design, har någon unik funktion eller ska nyttja telefonens kamera, kalender eller listor? Då är en native app valet för er.

Om gästbloggaren
Patrik Järmens är Affärsutvecklare på Netzon som är ett ungt expansivt företag med  huvudkontor i Stockholm men även kontor i Nyköping och Davao City (Filippinerna). Agerar på en internationell marknad inom området applikationsutveckling.
www.netzon.se

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till .

Läs mer om vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
Varför rankar din konkurrent bättre än dig? – Björn Trolin
Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson
6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist
Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund
Var som helst, när som helst – Per Wolf
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Att en väldigt stor andel idag använder sin telefon för att söka information är viktigt att tänka på när du skapar en annons på google.
Har du någonsin googlat ditt eget namn? Hur många träffar fick du och framförallt, vilka träffar fick du?
Oavsett om det handlar om att boka flygbiljetter eller köpa hus så startar det allt som oftast med informationsinhämtning från Google, relevanta webbsidor eller genom rekommendationer via sociala nätverk. Men vilka konkreta metoder kan man då använda sig av för att påverka kundernas köpbeslut och öka sin försäljning online?
Om du läser detta och sedan tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där?
Per Wolf har precis startat upp företaget Illvillja Consulting igen efter att ha varit anställd i chefsposition hos en av världens största affiliates sedan maj 2011. Hos oss gästbloggar han med tankar om sin vision om hur man ska jobba. Var som helst, när som helst.
Konkurrensen hårdnar eftersom det blivit ett mode att fotografera och för att det inte längre är så dyrt., se bara hur bra det går för Fotografiska Museet i Stockholm och att var och varannan ungdom bloggar och fotograferar hela dagarna. Är min erfarenhet värd något?
Affiliatebranschen är och har under den senaste tiden varit ett ganska hett samtalsämne och dess olika fördelar och nackdelar och diskuterats ivrigt och högljutt på sina håll. Överlag håller jag med de flesta om både affiliatebranschens postiva och negativa sidor men idag har jag valt att fokusera på det som
På den här webbplatsen delar vi med oss av tips och idéer från vår verksamhet inom telefoni, bredband och webb men vill nu komplettera med fler intressanta artiklar. Därför bjuder vi in gästbloggare som får möjlighet att synas för de omkring 1500 personer som varje vecka besöker vår hemsida.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter
Som certifierade i programmet Google Partner medverkar vi löpande på träffar och webbinarer gällande de senaste trenderna gällande annonsering på Google olika annonsplattformar.