Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund

Om du läser detta och sedan tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där?

Vi hjälper företag eller organisationer att profilera sitt varumärke eller sin logotype på valda artiklar. Många använder det som giveaways i sin marknadsföring och vissa klär upp sin personal i samband med event, mässor eller annat när man tydligt vill visa var man kommer ifrån.

Varför vill man inte alltid visa upp sig profilerat kan man fråga sig? Om du nu läser detta och sen tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där? Jag är förvånad att man inte profilerar sig tydligare även på arbetsplatsen då det ger besökaren en upplevelse av att här vårdar man sitt varumärke, samtidigt som det ger en tydligare bild av vad företaget står för.

De som arbetar inom hantverk har förstått att en hel, ren och profilerad hantverkare, får mer jobb på grund av detta, då privatpersonen känner en större säkerhet när personalen är uniformerad.

Givetvis förstår vi att avdragsdelen med skyddskläder är klarare för hantverkarna då de måste ha skyddskläder i sitt arbete, men skatteverket har ingenting emot om företagen trycker upp profilerade kläder och drar av denna kostnad som reklam.

Visst förstår jag att det även är förknippat med pengar, men jämför goodwill av detta jämfört med en pappersannons i tidningen så är ju denna reklam tydligare, samt kommer användas över lång, lång tid.

Att profilera upp sin personal med 5 överdelar och en jacka + väska, kan kosta runt 1500 kr/år givetvis men tror fördelarna med synligheten, reklamen man får samtidigt men ÄVEN den samhörighet som skapas hos personalen är viktig.

Hos oss har vi som krav att när man möter kund, så skall det alltid finnas profilerade plagg på säljare eller personal. Efter en enkät som vi gjort bland våra kunder har det upplevts oerhört positivt och tryggt då man vet precis vem man skall fråga efter.

Kan man profilera vad som helst?
Svaret är ja! För en tid sedan så hjälpte vi en större mäklarfirma som vill vara mer synliga på stormiga ”husvisningar”.  Det kan ju under några timmars tid komma 50-60 personer samtidigt och man är inte lätt att hitta då. Vi tog fram en jacka med logon tydligt både fram och bak, en fin slips i företagets färger, givetvis husvisningskyltar, men gjorde även en kostym med stor broderad logo på ryggen. Det är ju inte så vanligt att man sätter en stor logo på en kostym, men firman är jättenöjd nu då den dels är avdragsgill (då den förmodligen bara används på arbetet) men även kunder enligt en enkät visste precis vem mäklaren var i detta fall. Kunderna fick en giveaway för 50kr om de svarade på en kort enkät efter visningen.

Detta är ett bra exempel då det gav stor goodwill i synligheten men även gav det mer info till byrån som även använder deras personuppgifter i kommande syften.

Gerillamarknadsföring?
I ett test som utfördes på ca 400 studenter framkom det att vara synlig i storskala på profilklädd människa var bra mycket bättre än den stora reklamplats som syntes stort på 5 ställen. Detta gjordes under en studentdag då alla leverantörer, ca 100 stycken på en studentmässa var klädda i exakt samma plagg i samma färg med samma logotyper.

Samtidigt fanns det 5 stora reklamytor 5×10 meter i en helt annan färg med andra logotyper. Några dagar efter så gjordes en uppföljning och 90 % kom ihåg en eller flera logotyper på plaggen, medan 10 % kom ihåg en eller flera logotyper från reklamytan. Här kan man notera att skylten var dyrare att annonsera på. Vidare kan sägas att man matas med så mycket synintryck idag, så skylten blir en i mängden medan plagget som var i en speciellt synlig färg gav ett större impact.

I NHL så gör man ibland denna typ av gerillamarknadsföring, då alla besökare får en t-shirt som skall användas i introt på matchen för att skapa en enhetlighet och ett härligt tifo. De annonsörer som brukar medverka där är oerhört nöjda med att ca 18000 personer bär deras logotype och förknippas med NHL. Vi har på senare tid även sett detta fenomen på svenska ishockeymatcher, bland annat hade Djurgården i finalserien för något år sedan en liknande tröja.

Om gästbloggaren
Tommy HedlundJag heter Tommy Hedlund och är grundare till TriffiQ Företagsprofilering AB, ett av Sveriges största företag inom profilerade artiklar såsom presentreklam och textil.

Detta var allt från mig, om ni behöver hjälp, tveka ej att höra av er.

Läs mer om TriffiQ Företagsprofilering AB

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till webbyra@quicknet.se.

Läs mer om vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
Var som helst, när som helst – Per Wolf
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman

 

Ämnen: , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO/sökmotoroptimering och googleannonsering.

Molnväxel

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

The Wine Room

Webbplatsen är byggd i wordpress och fokus är på att göra det enkelt för besökaren att hitta vin som passar Läs mer

Ilter Clinic Medspa

Vår webbyrå har nu lanserat en ny webbplats åt Ilter Clinic Medspa. Webbplatsen är byggd i wordpress och kodad med Läs mer

Ny hemsida till Mälarlift

Vår webbyrå har idag lanserat en ny hemsida till företaget Mälarlift som har kontor i Västerås, Stockholm, Uppsala och Gävle. Läs mer

Ny hemsida till Boulangerie Blue

Vi har i många år hjälpt ICA Stop i Täby med deras hemsida, kundklubb och nyhetsbrev. Nu när de utökat Läs mer

Ny webb till the Beverage Group

Vi har nu lanserat en ny hemsida till the Beverage Group som importerar och säljer viner på den svenska marknaden.

Årets marknadsförare?

Vi är stolta över att tillsammans med Pingdom och Atrium Ljungberg blivit nominerade till Guldstänk som årets marknadsförare 2010.