Tillgänglighet som konkurrensfördel
Tack vare att EU:s Tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act) börjar gälla den 28 juni 2025 skrivs det mer än någonsin om tillgänglighet på webben. Även om själva direktivet inte gäller alla företag finns det fördelar för alla att tillgänglighetsanpassa sin webbplats.
Krönika i Västerås Tidning Business
Tillgänglighet handlar om medmänsklighet
Tillgänglighet handlar inte bara om att bocka av ett krav. Det handlar om medmänsklighet, det vill säga att alla som vill ta del av din information också faktiskt ska kunna göra det. Det handlar även om ren affärsnytta då Statens offentliga utredning på ämnet kom fram till att runt 20% av den svenska befolkningen har nytta av anpassningarna som berörs av direktivet.
Krönikor
Här listar vi ett urval av de krönikor och artiklar som vi bidragit med i Västerås Tidning Business.

Tillgänglighet som konkurrensfördel
Tack vare att EU:s Tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act) börjar gälla den 28 juni 2025 skrivs det mer än någonsin om tillgänglighet på webben. Även om själva direktivet inte gäller alla företag finns det fördelar för alla att tillgänglighetsanpassa sin webbplats.

Använd Google Search Console
Trots kombinationen helt gratis och väldigt användbart är det förvånansvärt många företag som varken känner till eller använder Google Search Console.

Äkthet och trovärdighet inom SEO
Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

AI inom marknadsföring
Krönika av Tobias Barkskog som handlar om AI-policy, upphovsrätt på bilder och filmer, faktagranskning av texter, övervakning av AI-styrda digitala kampanjer och att ny EU-lagstiftning är under utrullning.

WordPress-säkerhet
Många svenska företag använder WordPress som plattform för sin hemsida. Verktygets många teman och tillägg skapar stora möjligheter men också en del säkerhetsrisker. I den här artikeln ger jag några enkla tips för att förbättra skyddet av din webbplats mot potentiella hot och intrång.

LinkedIns Thought-leader Ads
Thought-leader Ads är ett annonsformat på LinkedIn som ger företag möjlighet att via betald marknadsföring skapa extra synlighet för inlägg gjorda på de anställdas personliga profiler.

SGE (Search Generative Experience)
Search Generative Experience innebär att sökmotorerna med hjälp av generativ AI hela tiden berikar sökresultatet med ytterligare information för att ge den som söker hela svaret utan att behöva lämna sökmotorn.

Tips för marketing automation
Allt fler företag tar till sig styrkan i att arbeta med marketing automation som en del av sin digitala marknadsföring. Som så mycket annat av den digitala marknadsföringen finns det mycket att tänka på innan man startar och här ger vi några tips på vad som kan vara bra att tänka på.

Kontostruktur för sociala kanaler
Facebook, Twitter, Instagram, Google och LinkedIn är bara några av de kanaler som idag används för företagets digitala kommunikation och synlighet. Mycket energi och tid läggs på att skapa innehåll och en bra dialog med följarna. En sak som allt för ofta glöms bort är dock att den grundläggande strukturen gällande ägande och behörigheter är korrekt uppsatt.

AI inom marknadsföringen
Det som gjort att AI tagit steg framåt är den enorma mängd beteendedata som lagras och de tekniska framsteg som gjorts inom bland annat maskininlärning, språkhantering och bildanalys. För att ge exempel på konkreta områden där AI blivit all vanligare kan vi titta på Google Ads och sökmotoroptimering.

SEO hetare än någonsin
Sökmotoroptimering, eller SEO som det vanligtvis förkortats, är enkelt beskrivet det arbete som genomförs med kodförändringar, innehåll, struktur, länkar och laddtider på en webbplats för att ge den så bra förutsättningar som möjligt att visas högt i sökresultatet på Google.

Begrepp inom digital marknadsföring
I de flesta branscher och ämnesområden används en massa ord som känns obegripliga för den oinvigde och ibland även för den invigde. Med begrepp som till exempel MarTech, Marketing automation, Social selling och Pillar page är den digitala marknadsföringen inget undantag.

Digitala omdömen
Många söker efter omdömen när de letar nya leverantörer och vad de hittar om ditt företag kan kraftigt påverka deras köpbeslut. Det gör arbetet med att löpande övervaka, hantera, föröka och använda företagets digitala omdömen till en viktig del i arbetet med försäljning och marknadsföring.

Ta tag i närvaron på Linkedin
Linkedin är nog den sociala plattform som flest har skapat ett konto på för att sedan inte riktigt veta till vad och hur de ska använda plattformen. Anledningen skiljer sig så klart mellan olika personer men en vanlig anledning tror jag är att nätverkets yrkesmässiga inriktning gör att många har svårt att veta vad de ska skriva om.

Delningsekonomin i Västerås
Med begrepp som Co-working, crowdfunding och Co-living samt bolag som Uber och Airbnb har även Västerås tagit steget in i delningsekonomin. Vi har här gjort en sammanställning av hur det just nu ser ut för projekt och aktörer inom ämnet i Västerås.
Vad är WCAG?
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) är internationella riktlinjer för hur digitalt innehåll, som t.ex. webbplatser ska utformas för att vara tillgängliga för alla, inklusive personer med funktionsnedsättning. Riktlinjerna används som en standard i många länder och är indelade i tre nivåer: A, AA och AAA, där nivå AA är den som oftast krävs enligt lag. Att följa WCAG gör digitala tjänster mer användbara och inkluderande, i många fall också juridiskt nödvändigt.
Läs mer om WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)
Ämnen: Tillgänglighet, Västerås tidning business, WCAG
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.