Obs! Detta enbart är ett exempel på yrkesroll hos oss, se lediga tjänster för aktuella annonser.

Facebook-konsult

En Facebook-konsult är en specialist inom digital marknadsföring som fokuserar på att hjälpa företag och organisationer att nå sina mål via Facebooks plattformar, inklusive Instagram och Messenger. Rollen kombinerar strategisk planering med praktiskt genomförande – med målet att skapa lönsamma kampanjer, ökad synlighet och bättre kommunikation med målgruppen.

Arbetsuppgifter

En Facebook-konsult arbetar ofta både strategiskt och operativt. De vanligaste arbetsuppgifterna inkluderar:

Strategi och planering

  • Analysera företagets affärsmål, målgrupp och konkurrens.
  • Skapa en anpassad annonseringsstrategi utifrån budget, mål och säsong.
  • Välja annonsformat, målgrupper och budskap som passar bäst för syftet – t.ex. ökad trafik, försäljning eller varumärkeskännedom.

Annonskampanjer

  • Skapa, hantera och optimera kampanjer i Meta Ads Manager.
  • Målgruppssegmentering baserat på demografi, intressen, beteenden eller egna kundlistor.
  • A/B-testa olika annonsvarianter (bilder, videos, texter och CTA).
  • Justera budgetar och budstrategier för maximal effekt.

Uppföljning och analys

  • Tolka data från kampanjer (t.ex. klickfrekvens, konverteringar, kostnad per resultat).
  • Analysera vad som fungerar och vad som behöver förbättras.
  • Leverera regelbundna rapporter till kund eller marknadsansvarig.
  • Arbeta med verktyg som Facebook Pixel, Conversions API och Google Analytics.

Teknisk implementering

  • Installera och konfigurera Facebook Pixel eller andra spårningsverktyg.
  • Säkerställa korrekt spårning av händelser (t.ex. köp, formulär, klick).
  • Koppla ihop webbplats, e-handel eller CRM-system med Meta-plattformen.

Organisk närvaro och innehållsstöd

  • Ge råd kring innehållsstrategi och hur företag kan förbättra sin organiska synlighet.
  • Stötta med eller skapa innehåll – t.ex. inlägg, stories eller videos.
  • Planera och publicera innehåll med hjälp av Meta Business Suite.

Utbildning och rådgivning

  • Hålla workshops, utbildningar eller enskild coachning för företag som vill lära sig mer.
  • Vara ett bollplank i frågor om Facebooks annonsregler, kontostruktur, målgrupper m.m.

Vem har nytta av en Facebook-konsult?

Både små och stora företag kan ha stor nytta av en Facebook-konsult – särskilt de som vill nå ut till nya kunder, sälja produkter eller bygga varumärke. Konsulten kan jobba direkt med slutkund, som frilansare, inom en byrå eller som del i ett större marknadsföringsteam.

Den här arbetsbeskrivningen är en allmän överblick och detaljerade krav kan variera beroende på företag och kundbehov. På våra sidor om Facebook, paid social och marknadsföring kan du läsa mer om vilka typer av tjänster gällande Facebook vi erbjuder.