Obs! Detta enbart är ett exempel på yrkesroll hos oss, se lediga tjänster för aktuella annonser.

Content marketing manager

Som Content marketing manager arbetar du med att skapa innehåll till företagets olika digitala och analoga kanaler.  Det kan ske via till exempel webbplats, nyhetsbrev, google, facebook och andra sociala medier med syfte att marknadsföra företags produkter, tjänster och varumärken.

Exempel på ansvarsområden

  • Utarbeta omfattande strategier för innehållsmarknadsföring som är i linje med de bredare affärsmålen
  • Genomförande av grundliga marknadsundersökningar för att identifiera kundernas behov och trender
  • Skapa högkvalitativt innehåll som når ut till målgruppen, t.ex. blogginlägg, artiklar, fallstudier, vitböcker, webbtexter osv.
  • Optimering av befintligt innehåll i flera digitala kanaler (t.ex. webbplats, e-postkampanjer)
  • Utveckling av en strategi för sociala medier för att öka räckvidden på olika plattformar
  • Säkerställa att allt innehåll uppfyller kvalitetsstandarder och följer företagets riktlinjer för stil
  • Samarbeta nära med andra medlemmar av det kreativa teamet (formgivare, utvecklare) för att ta fram engagerande visuellt material som kompletterar det skrivna materialet
  • Analysera data från Google Analytics för att spåra resultat av innehållsinitiativ och optimera i enlighet med detta övervakning av SEO-trender och identifiering av områden som kan förbättras

Relaterade yrkesroller

  • SEO-specialist
  • Content creator
  • Adwords-expert
  • Digital marknadsförare
  • Copywriter