Obs! Detta enbart är ett exempel på yrkesroll hos oss, se lediga tjänster för aktuella annonser.

SEO-konsult

En SEO-konsult är ansvarig för att optimera webbplatser för att öka synligheten i sökmotorer och förbättra användarupplevelsen för att uppnå högre rankning och ökad trafik.

Ansvarsområden

  • Utföra noggranna webbanalyser för att identifera möjligheter för förbättringar
  • Genomföra on-page SEO såsom keyword research, meta-taggning och innehållsoptimering
  • Genomföra off-page SEO såsom linkbuilding och social media marknadsföring
  • Analysera och rapportera resultaten för att säkerställa framgång och justera strategier därefter
  • Samarbeta med webbutvecklare och marknadsföringsavdelningar för att säkerställa att SEO-strategier är integrerade i hela marknadsföringsbilden

Kvalifikationer

  • Relevant utbildning och/eller erfarenhet inom digital marknadsföring, specifikt SEO
  • Förståelse för sökmotoroptimeringens tekniker och praxis
  • Färdigheter i sökordsanalys och webbanalys
  • Förmåga att samarbeta och kommunicera med olika avdelningar och beslutsfattare
  • Noggrann och analytisk problemlösningsförmåga
  • Duktig på att skriva innehåll
  • Nyfiken på nya tekniker inom fram för allt SEO
  • Kunnig inom javaskript, HTML och CSS för optimering av laddtider

Den här arbetsbeskrivningen är en allmän överblick och detaljerade krav kan variera beroende på företag och kundbehov. På vår sida om sökmotoroptimering kan du läsa mer om hur konsulterna på vår SEO-byrå i Västerås arbetar. Många kunder söker på Google, Duckduckgo eller Bing när de ska samla information om en ny vara eller tjänst de vill köpa. Att din hemsida syns högt upp i sökresultatet på relevanta sökord är därför extremt viktigt för att besökare ska hitta in till din hemsida. Arbetet med att regelbundet justera webbplatsen för att få en så bra placering som möjligt kallas sökmotoroptimering, ibland används även begreppet SEO som är en förkortning av engelskans Search engine optimization.