Obs! Detta enbart är ett exempel på yrkesroll hos oss, se lediga tjänster för aktuella annonser.

SEM-Konsult

En SEM-konsult är ansvarig för att genomföra sökordsanalyser, skapa och optimera annonskampanjer och övervaka resultatet för att uppnå kundens mål på ett kostnadseffektivt sätt.

Ansvarsområden

  • Utföra sökordsanalyser för att identifiera lämpliga söktermer för annonskampanjer
  • Skapa och optimera annonskampanjer på sökmotorer som Google Ads och Bing Ads
  • Följa upp och analysera annonskampanjernas resultat för att justera och förbättra prestanda
  • Arbeta tätt med kunden för att förstå deras mål och förväntningar och säkerställa att deras behov tillgodoses
  • Ständigt hålla sig uppdaterad med nya trender och utvecklingar inom SEM-branschen

Kvalifikationer

  • Relevant utbildning och/eller erfarenhet inom digital marknadsföring, specifikt SEM
  • Starka färdigheter i sökordsanalys, annonsskapande och optimering
  • Förmåga att arbeta självständigt samt i team
  • Utmärkt problemlösnings- och analytiska färdigheter
  • God kommunikationsförmåga och kundfokus

Den här arbetsbeskrivningen är en allmän överblick och detaljerade krav kan variera beroende på företag och kundbehov.

Läs mer om annonsering på Google, Bing, Facebook och LinkedIn