Marknadsföring på LinkedIn

Annonsering, rådgivning och innehåll för LinkedIn

LinkedIn

LinkedIn är ett socialt nätverk inriktat mot personer och företag som vill skapa och underhålla kontakter, få och förmedla kunskap samt förstärka sitt varumärke. Företaget grundades 2002 i Kalifornien och ägs sedan 2016 av Microsoft. Att ha en bra närvaro och synlighet på LinkedIn är viktigt både för det personliga varumärket och för ditt företaget. Vi kan hjälpa till med allt från innehåll och annonsering till rådgivning och utbildningar.

Blogg om LinkedIn

I vår blogg skriver vi regelbundet om LinkedIn men även andra aktuella ämnen inom hemsidor, sökmotoroptimering, domäner och annat som rör digital marknadsföring samt Västerås, Eskilstuna, Strängnäs och Hallstahammar.

Tips och verktyg för sociala medier

Vi listar tips och verktyg som underlättar ditt användande av sociala medier.

LinkedIns Thought-leader Ads

Thought-leader Ads är ett annonsformat på LinkedIn som ger företag möjlighet att via betald marknadsföring skapa extra synlighet för inlägg gjorda på de anställdas personliga profiler.

Kontostruktur för sociala kanaler

Facebook, Twitter, Instagram, Google och LinkedIn är bara några av de kanaler som idag används för företagets digitala kommunikation och synlighet. Mycket energi och tid läggs på att skapa innehåll och en bra dialog med följarna. En sak som allt för ofta glöms bort är dock att den grundläggande strukturen gällande ägande och behörigheter är korrekt uppsatt.

Poddar om sociala medier

Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, förbättringar, idéer och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. Vi tipsar här om poddar inom sociala medier som vi tycker är värda att lyssna på. Lär dig mer om marknadsföring och närvaro på bland annat Facebook, Instagram, TikTok och LinkedIn.

Säkerhet på LinkedIn

Liksom på alla andra sociala kanaler finns det på LinkedIn en del saker att tänka på gällande säkerheten för både enskilda konton och företagssidor. Vi har här sammanställt en del tips som gör din närvaro på LinkedIn lite säkrare och mer strukturerad.

Begrepp inom digital marknadsföring

I de flesta branscher och ämnesområden används en massa ord som känns obegripliga för den oinvigde och ibland även för den invigde. Med begrepp som till exempel MarTech, Marketing automation, Social selling och Pillar page är den digitala marknadsföringen inget undantag.

LinkedIn kompetenstest

Ett sätt att få din profil att sticka ut är att genomföra de tester på LinkedIn där dina kunskaper inom teknik, design och affärer bedöms. Om ditt resultat är bland de 30% bästa av de som gjort testet får du ett kompetensmärke som visas på din profil och i rekryteringssökningar.

Bildstorlekar på Linkedin

För din företagssida på LinkedIn ska se så bra ut som möjligt är det viktigt att storlek och proportioner är rätt på dina bilder och filmer.

Podd om LinkedIn

Använder du LinkedIn och gillar att lyssna på poddar är LinkedInpodden ett bra tips till prenumerationslistan i din poddspelare. Podden ges ut frekvent och är fullmatad med nyheter och tips som du direkt får användning av i din närvaro på LinkedIn.

LinkedIn Social Selling Index

Social Selling Index (SSI) på LinkedIn mäter hur effektiv du är på att etablera ditt professionella varumärke, hitta rätt personer, engagera dig och bygga relationer. Social Selling Index består av fyra olika värden och uppdateras dagligen.

Ta tag i närvaron på Linkedin

Linkedin är nog den sociala plattform som flest har skapat ett konto på för att sedan inte riktigt veta till vad och hur de ska använda plattformen. Anledningen skiljer sig så klart mellan olika personer men en vanlig anledning tror jag är att nätverkets yrkesmässiga inriktning gör att många har svårt att veta vad de ska skriva om.

Frågor & svar

  • Vad är LinkedIn-annonsering?

    Annonsering på LinkedIn är en marknadsföringslösning som låter företag nå ut till LinkedIn-användare med annonser i olika format, som textannonser, bildannonser och videoannonser.

  • Vem kan marknadsföra på LinkedIn?

    LinkedIn är en plattform för företag och organisationer som vill nå ut till en kvalificerad målgrupp. Genom att skapa en företagsprofil kan du annonsera din verksamhet eller dina tjänster till personer som är intresserade av din bransch, yrkesgrupp eller arbetsplats. Du kan också anpassa dina annonser efter olika faktorer faktorer som arbetsplats. yrkesgrupp, bransch och intressen.

  • Vilken målgrupp kan man rikta in sig på med LinkedIn-annonsering?

    LinkedIn-annonsering tillåter riktning mot en rad olika målgrupper baserat på yrke, bransch, utbildning, företag och intressen.

  • Vad är fördelarna med annonsering på LinkedIn?

    Eftersom att LinkedIn är en plattform främst för företag och organisationer ger annonsering där företag möjligheten att nå ut till en professionell publik och skapa mer riktade och relevanta kampanjer baserat på kriterier som yrke, bransch, utbildning och intressen.

  • Vad kostar det att annonsera på LinkedIn?

    Kostnaden för annonsering på LinkedIn varierar på en rad olika faktorer som målgrupp, annonsformat och konkurrens. Du kan själv bestämma maxbeloppet för hela kampanjen samt sätta en dagsbudget. Det går även att betala per klick, visning eller intryck.

  • Finns det någon rapportering och analys av LinkedIn-annonsering?

    Ja, LinkedIn Campaign Manager-verktyget erbjuder en omfattande rapporteringsfunktion som gör det möjligt att spåra annonsprestanda och resultat, inklusive antal klick, visningar och konverteringar.

     

  • Vilka annonsformat finn på LinkedIn?

    LinkedIn erbjuder en rad olika annonsformat som till exempel bildannonser, videoannonser, karusellannonser, textannonser och jobbannonser.

  • Kan jag använda LinkedIn-annonser för rekrytering?

    Ja, LinkedIn erbjuder jobbannonser som är speciellt utformade för att hjälpa arbetsgivare att hitta kvalificerade kandidater. Du kan rikta in dina jobbannonser mot en specifik målgrupp och använda LinkedIn:s sökfunktioner för att hitta passande kandidater.