Företagen brister i den sociala dialogen

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles för många använder fler kanaler

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016

Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen.

Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles för många använder fler kanaler än vad de klarar av att hantera med kvalité. De vanligaste felen är dels bristen på en tanke för vilket budskap och innehåll som ska publiceras men fram för allt saknas det en plan och bemanning för den sociala dialogen. Att i sociala medier inte svara på frågor är lika otrevligt som att be sina kunder prata in ett meddelande på en telefonsvarare som ingen någonsin lyssnar av.

Att få en bra dialog kräver engagemang och tid för personerna som ska hantera företagets kommunikation. Jag träffar för ofta företag som har startat upp ett konto som de sedan ytterst sällan loggar in på och då missar inkomna frågor. Det mest grundläggande att börja ta tag i är oftast att få in en rutin på att regelbundet kontrollera om det kommit in frågor och då direkt besvara dem. Snabba svarstider ger nöjda kunder och en stark positiv påverkan för varumärket.

I nästa steg blir det riktigt intressant och utmanande men ger ett enormt bra resultat om man gör det rätt. Det är när den sociala dialogen inte skrivs till företaget utan när andra diskuterar om det och dess ämnesområden. Här krävs det en hel del fingertoppskänsla på när och hur man ska gå från att iaktta till att medverka i diskussionen. Att på Twitter till exempel enbart retweeta beröm av företaget skapar ingen trovärdighet, men att med äkta glädje hjälpa till gör det.

Börja planera för en snabb, närvarande och trovärdig dialog på sociala medier.

Ämnen: , , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Annonsering på Facebook

Det är dock inte det stora antalet du kan nå via Facebook som gör annonseringen så bra utan möjligheten att Läs mer

Grundkurs i sökmotoroptimering

Lär dig grunderna inom sökmotoroptimering genom en handbok utgiven av Google. Handboken finns att ladda ner som en pdf.

Kortare adress på Facebook

När du skapar en ny profil eller företagssida på facebook får den en väldigt lång adress. Du kan dock enkelt Läs mer

Spam i loggen på facebooksidan

Har du problem med att du får in spamkommentarer i loggen på din facebooksidan. Under landsrestriktioner fyller du i de Läs mer

Hur ska jag utforma mina nyhetsbrev?

Vad är nyttig information för din mottagare och hur ska den presenteras? Detta är viktiga frågor för dig. Med E-postmarknadsföring Läs mer

Vad får mottagaren att öppna och läsa mina nyhetsbrev?

Tre variabler styr hur många som öppnar ditt e-postutskick. Ämnesraden ska locka och beskriva utskickets viktigaste innehåll. Inled med en Läs mer