Företagen brister i den sociala dialogen

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles för många använder fler kanaler

Publicerad: 14 feb 2016 | Ämnen: , , , ,

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016

Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen.

Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles för många använder fler kanaler än vad de klarar av att hantera med kvalité. De vanligaste felen är dels bristen på en tanke för vilket budskap och innehåll som ska publiceras men fram för allt saknas det en plan och bemanning för den sociala dialogen. Att i sociala medier inte svara på frågor är lika otrevligt som att be sina kunder prata in ett meddelande på en telefonsvarare som ingen någonsin lyssnar av.

Att få en bra dialog kräver engagemang och tid för personerna som ska hantera företagets kommunikation. Jag träffar för ofta företag som har startat upp ett konto som de sedan ytterst sällan loggar in på och då missar inkomna frågor. Det mest grundläggande att börja ta tag i är oftast att få in en rutin på att regelbundet kontrollera om det kommit in frågor och då direkt besvara dem. Snabba svarstider ger nöjda kunder och en stark positiv påverkan för varumärket.

I nästa steg blir det riktigt intressant och utmanande men ger ett enormt bra resultat om man gör det rätt. Det är när den sociala dialogen inte skrivs till företaget utan när andra diskuterar om det och dess ämnesområden. Här krävs det en hel del fingertoppskänsla på när och hur man ska gå från att iaktta till att medverka i diskussionen. Att på Twitter till exempel enbart retweeta beröm av företaget skapar ingen trovärdighet, men att med äkta glädje hjälpa till gör det.

Börja planera för en snabb, närvarande och trovärdig dialog på sociala medier.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll
Annonsering på Twitter

Twitter har nu öppnat upp möjligheten att skapa annonser med inriktning mot svenska twittrare. Det är som alltid vid annonsering Läs mer

Frukostmöte om omvärlds­bevakning

Den 7 maj gästas vi av Aitellu som erbjuder enkla och effektiva verktyg för bevakning av de viktigaste sociala medierna Läs mer

Länkstatistik på Twitter

På mikrobloggen Twitter är det relativt vanligt att lägga med en länk i inläggen. Är du intresserad av att se Läs mer

Musik i Fokus

Vi har tagit fram och lanserat en omprofilering av trubaduren Janke Jönssons nysatsning Musik i Fokus. Projektet har innefattat allt Läs mer

Ny webbplats till Västerås City

I förra veckan lanserade vi en ny hemsida uppbyggd i wordpress till Västerås Citysamverkan. På webbplatsen presenteras information om Västerås Läs mer

Nya webbplatser till Filip Backlund

Vi har nu lanserat två nya webbplatser till roadracingföraren Filip Backlund från Västerås, svensk mästare i Pro Superbike 2009 och Läs mer

Twittercensus 2012

Syftet med Twittercensus är att undersöka och kartlägga hur svenskspråkiga Twitter ser ut Deras senaste rapport från år 2012 visar Läs mer

Twittrare i Västerås

En lista med Västeråsare aktiva på Twitter. Tipsa gärna oss om du saknar dig själv eller någon annan Västeråsare.

Korta ner långa webbadresser

Långa adresser till hemsidor kan ibland ställa till det i bland annat vissa mailprogram då det blir radbrytningar i adresserna. Läs mer

Frukostmöte om kommunikation

Vi träffar två Västeråsare som på olika sätt jobbar med kommunikation och tillsammans berättar de om hur man kommunicerar på Läs mer