Det stora genombrottet för mobila betalningar

Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter överstiger 50%. Dessutom säger nästan

Publicerad: 08 apr 2015 | Ämnen: , , ,

Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här:

1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter överstiger 50%. Dessutom säger nästan 6 av 10 av konsumenterna att de gärna sparar sitt kortnummer för att förenkla köp i mobilen.

2. Drygt hälften av de svenska webbutikerna saknar mobilanpassning enligt E-Barometerns årsrapport för 2014. I vår rapport Svensk E-handel 2014 säger 39% av konsumenterna att de avbrutit ett köp på grund av att webbutiken inte varit mobilanpassad. När Google lanserar sin nya sökalgoritm den 21 april kommer mobilanpassade webbplatser få en fördel som sannolikt kommer påskynda på arbetet med att mobilanpassa e-handelssverige.

3. Flera intressanta nyheter är på gång för den som vill betala mobilt. Swedbank, Nordea, SEB, ICA Banken och några till lanserar MasterPass under 2015. I korthet är det fiffiga med Masterpass att konsumenten slipper ange kortnummer och leveransadresss så att köpet går enklare och snabbare.

4. Dessutom jobbar bankerna som ingår i Swish-kollektivet med att göra Swish klart för e-handel. Vi får se om det blir lansering under 2015…

5. Lanseringen av Apple Pay i USA är en succé och nu väntar användare i resten av världen att få möjlighet att betala med sin iPhone. Jag själv har bedömt det som osannolikt att det lanseras i Norden under 2015 men en källa har sagt till mig att jag var lite för snabb med den slutsatsen. Vi får se om jag har rätt eller fel.

DIBS rapport finns att ladda ner här:

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Kortföretaget Mastercard har lanserat tjänsten MasterPass som är utvecklat för att göra det så enkelt som möjligt att betala via mobil eller surfplatta. Vid betalning med MasterPass, slipper dina kunder ange både kort uppgifter och leveransadress.
Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler. Själva företeelsen att personer med populära bloggar, instagramkonton och youtubekanaler får betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster har dock förekommit under
Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service. Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till
Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara kundens nöjdhet utan även chansen att de handlar just hos er.
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles
Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och in. Funktionen finns i version 7.15 och senare för iOS och Android.
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Som certifierade i programmet Google Partner medverkar vi löpande på träffar och webbinarer gällande de senaste trenderna gällande annonsering på Google olika annonsplattformar.