Det stora genombrottet för mobila betalningar

Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter överstiger 50%. Dessutom säger nästan

Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här:

1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter överstiger 50%. Dessutom säger nästan 6 av 10 av konsumenterna att de gärna sparar sitt kortnummer för att förenkla köp i mobilen.

2. Drygt hälften av de svenska webbutikerna saknar mobilanpassning enligt E-Barometerns årsrapport för 2014. I vår rapport Svensk E-handel 2014 säger 39% av konsumenterna att de avbrutit ett köp på grund av att webbutiken inte varit mobilanpassad. När Google lanserar sin nya sökalgoritm den 21 april kommer mobilanpassade webbplatser få en fördel som sannolikt kommer påskynda på arbetet med att mobilanpassa e-handelssverige.

3. Flera intressanta nyheter är på gång för den som vill betala mobilt. Swedbank, Nordea, SEB, ICA Banken och några till lanserar MasterPass under 2015. I korthet är det fiffiga med Masterpass att konsumenten slipper ange kortnummer och leveransadresss så att köpet går enklare och snabbare.

4. Dessutom jobbar bankerna som ingår i Swish-kollektivet med att göra Swish klart för e-handel. Vi får se om det blir lansering under 2015…

5. Lanseringen av Apple Pay i USA är en succé och nu väntar användare i resten av världen att få möjlighet att betala med sin iPhone. Jag själv har bedömt det som osannolikt att det lanseras i Norden under 2015 men en källa har sagt till mig att jag var lite för snabb med den slutsatsen. Vi får se om jag har rätt eller fel.

DIBS rapport finns att ladda ner här:

Ämnen: , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO/sökmotoroptimering och googleannonsering.

Molnväxel

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Dibs Masterpass

Kortföretaget Mastercard har lanserat tjänsten MasterPass som är utvecklat för att göra det så enkelt som möjligt att betala via Läs mer

Influencer Marketing

Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för Läs mer

Livechat för e-handel

Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara Läs mer

Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, Läs mer

Företagen brister i den sociala dialogen

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ Läs mer

E-handelsguiden

E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både Läs mer