Dibs rapport om svensk e-handel

DIBS, som är en av våra betalpartners för e-handel, ger årligen ut rapporten Svensk E-handel om handel på nätet och i mobilen och den har nu kommit ut i en ny utgåva.

Publicerad: 08 Nov 2014 | Ämnen: , ,

DIBS, som är en av våra betalpartners för e-handel ger årligen ut rapporten Svensk E-handel om handel på nätet och i mobilen.  Vi har här gjort några korta utdrag från rapporten och den finns att läsa i sin helhet via en länk längre ner på sidan.

E-handeln i Sverige omsätter 81 miljarder kronor

Det är 5,3 miljarder (7 procent) mer än förra året. På två år har e-handeln ökat med 15 procent. Siffrorna är baserade på faktisk ökning hos ca 15 000 webbutiker.

4 av 10 handlar i mobilen

Förra året handlade 26 procent av svenska konsumententer i smartphone eller på surfplatta. I år är siffran 37 procent. Mobilshoppandet ökar stort i alla åldersgrupper. Det avtar så småningom med åldern, men faktum är att det är i åldersgruppen 55-64 år som mobilshoppingen ökar mest.

Många prenumererar på video och musik

Nästan hälften av konsumenterna har fortfarande inte prenumererat på en tjänst online. Den andra halvan handlar regelbundet desto fler varor och tjänster, framför allt TV/video, strömmande musik och tidningar eller tidskrifter.

Läs hela rapporten Svensk E-handel 2014 här

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Vi har nu lanserat en ny webbplats med tillhörande system för hantering av event och nyhetsbrev till Marknadsföreningen i Västerås.
Företaget DIBS gör varje år en undersökning om e-handel. Resultaten är baserade på 9000 intervjuer med internetanvändare i Europa. Tydligt är att e-handeln fortsätter vara stark och att inköp via smarta telefoner ökar.
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Kortföretaget Mastercard har lanserat tjänsten MasterPass som är utvecklat för att göra det så enkelt som möjligt att betala via mobil eller surfplatta. Vid betalning med MasterPass, slipper dina kunder ange både kort uppgifter och leveransadress.
Julhandeln för dörren och de nordiska konsumenterna beräknar att de ska e-handla julklappar till ett värde av drygt 11 miljarder SEK.
Vi har nu lanserat en webbshop till Dynamic Tools som säljer emballeringsmaskiner och tillhörande förbrukningsmaterial som till exempel stålband och plastband.
Vi har nu lanserat en funktion för webbokning åt resebyrån Skottlandsresor där du logiskt nog kan boka en rundresa i Skottland.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter
Som certifierade i programmet Google Partner medverkar vi löpande på träffar och webbinarer gällande de senaste trenderna gällande annonsering på Google olika annonsplattformar.