Hur ska vi tänka gällande mobil webb och native appar? – Patrik Järmens

Det är en fråga som ofta kommer upp idag. Vad ska vi ha och vad är skillnaden? För några år sedan pratades det bara om appar (native) men idag blir det mer och mer mobil webb som kommer på tal.

Det är en fråga som ofta kommer upp idag. Vad ska vi ha och vad är skillnaden? För några år sedan pratades det bara om appar (native) men idag blir det mer och mer mobil webb som kommer på tal.

Mobil webb

Med dagens teknik som html5 kan man komma närmare den riktiga app-känslan på bra formgivna webbplatser. Den stora fördelen med en mobil webb är att den blir tillgänglig för i stort sett vilken mobiltelefon, pekplatta eller dator som används.  Oftast kan det vara billigare men absolut inte ett generellt svar att det är billigare som många hävdar. Sedan slipper man även ta hänsyn till regler som gäller för t.ex Apple och Google och deras native appar.

+ Större räckvidd på slutanvändare
+ Krävs bara utveckling till 1 plattform (webben)
+ Passar bäst på enklare appar

– Begränsningar i grafiken
– Fungera inte offline
– Kan inte utnyttja telefonens inbyggda funktioner som t.ex kameran

Native appar

När det slog igenom för ett par år sedan var det appar man pratade om och då native appar. Native appar är program som är byggda för en specifik plattform, t.ex iOS för iphone/ipad.  Dessa appar använder ofta funktioner som är inbyggda i telefonen som kameran och listor. Den stora fördelen med native appar är om visuell form eller upplevelsen prioriteras. Då är native appar att föredra samt att appar går att använda offline. Exempelvis bilder kan lagras lokalt på telefonen.

Jobbar man med exempelvis listor så finns dessa redan inbyggda i telefonen och används på ett snyggt och smidigt sätt.  Har man att göra med tyngre program som arbetsverktyg så är de oftast bäst att ladda ner som appar.

+ Snyggare
+ Möjlighet att använda telefonens inbyggda funktioner
+ Hanterar tyngre program och grafik bättre
+ Fungerar offline

– Kräver nedladdning
– Flera olika plattformar att utveckla på
– Längre produktionstid (flera plattformar)

(Det finns även idag system som jobbar mot flera plattformar för native appar så den myten om att man alltid måste utveckla till flera plattformar stämmer inte helt längre.)

Så vad ska vi välja till vårt företag?
Det ena utesluter inte det andra. Då det idag säljs mer mobiltelefoner är laptops så bör alla webbplatser anpassas och ha en mobil webb. Det är lika viktigt idag som den hemsida man haft i många år.

Man måste helt enkelt göra en behovsanalys, ska man göra en app så måste man hitta ett mervärde i den. Någon unik funktion eller se det som marknadsföring att finnas representerad i nya kanaler som appstore och google play är. Fler och fler börjar idag släppa appar för kampanjer som en del i deras marknadsföring.

I denna branschen är det många ”experter” som säger att man ska ha det ena eller det andra, att något är borta om ett år o.s.v.  Jag skulle säga att dessa ”experter” inte har fel men att det är ni som sitter med svaret, vad behöver ni! Gå igenom syftet med ert projekt och anpassa valet därefter.  Vad är det viktiga? Är designen sekundärt och det viktiga just nu att nå de som surfar till er webbplats via mobiler? Då är en mobil webb valet för er till en början.

Är projektet mer inriktat på design, har någon unik funktion eller ska nyttja telefonens kamera, kalender eller listor? Då är en native app valet för er.

Om gästbloggaren
Patrik Järmens är Affärsutvecklare på Netzon som är ett ungt expansivt företag med  huvudkontor i Stockholm men även kontor i Nyköping och Davao City (Filippinerna). Agerar på en internationell marknad inom området applikationsutveckling.
www.netzon.se

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till .

Läs mer om vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
Varför rankar din konkurrent bättre än dig? – Björn Trolin
Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson
6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist
Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund
Var som helst, när som helst – Per Wolf
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman

Ämnen: , , , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

N-E-E-A-T-T inom SEO

N-E-E-A-T-T är ett samlingsnamn inom SEO ör flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den raknas i sökresultaten.

Öka försäljningen med digital marknadsföring

Digital marknadsföring är en kraftfull strategi för att nå rätt kunder vid rätt tillfälle, och genom att kombinera Google Ads med riktade nyhetsbrev kan företag maximera sin försäljning och skapa långsiktiga kundrelationer.

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.

Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg

Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.

Fördelarna med digital analys och datadrivet arbete

Digital analys och datadrivet arbete har idag blivit avgörande för att organisationer och företag ska kunna utnyttja den ständigt växande mängden data effektivt. Genom att analysera data kan du fatta mer informerade beslut, optimera sina processer och skapa bättre resultat.

Poddar om IT & Teknik

Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, inspiration, tips och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. I det här inlägget delar vi med oss av lyssningsvärda poddtips inom IT & Teknik.

Tips för att lyckas med Facebook-annonsering

Utforska potentialen med Facebook-annonser. Lär dig hur du använder Meta Ads Manager för att driva trafik, öka konverteringar, stärka engagemang och bygga varumärkeskännedom. Få tips för att definiera mål, målgrupper, välja annonseringsformat och optimera resultat. Maximera din digitala närvaro och uppnå framgång med våra steg-för-steg-strategier för effektiv Facebook-annonsering.