Webbaserade angrepp ökar

Enligt antivirus- och internetsäkerhetsföretaget Symantecs nyligen släppta rapport Internet Security Threat Report ökade webbaserade angrepp med 36% under år 2011.

Publicerad: 29 maj 2012 | Ämnen: , , ,

Enligt antivirus- och internetsäkerhetsföretaget Symantecs nyligen släppta rapport Internet Security Threat Report ökade de dagliga webbaserade angreppen med 36% under år 2011. Symantec blockerade över 5,5 miljoner angrepp i fjol, vilket är en ökning på 81% jämfört med året innan. Rapporten säger även att skapande och spridandet av unika malwares, dvs. skadliga program, ökade med 41% under år 2011. Under samma år minskade dock spam och spamattacker med över 20%.

Läs rapporten här (PDF)

Riktade angrepp

Riktade angrepp mot företag, organisationer men även specifika personer ökade drastiskt under förra året. 50% av dessa fokuserade på företag med mindre än 2500 anställda och 18% på företag med mindre än 250 anställda. De människorna som blir attackerade i samband med angreppen är inte längre enbart företagens VD:ar eller andra högt uppsatta personer, utan attackerna har även fokusera på personer inom exempelvis försäljning, rekrytering och kommunikation.

Mobila enheter

I och med att försäljningen av smartphones ständigt ökar har även hotet mot dem gjort det enligt Symantec. Samtidigt som mobiltelefonernas operativsystem blir mer avancerade leder det även till att fler och fler faror kan uppkomma. Symantec menar att år 2011 var det första året som de mobila angreppen på allvar ett potentiell hot och att mer och mer skadliga program kan komma att rikta in sig på enbart mobila enheter.

Identitetsstölder

Mer än 232 miljoner identiteter stals och läcktes ut på internet under år 2011. Över 187 miljoner av dem blev kapande genom hackningsattacker. Även stölder av datorer och USB-minnen var en stor orsak till att många identiteter blev stulna.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler. Själva företeelsen att personer med populära bloggar, instagramkonton och youtubekanaler får betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster har dock förekommit under
Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service. Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till
Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara kundens nöjdhet utan även chansen att de handlar just hos er.
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles
Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och in. Funktionen finns i version 7.15 och senare för iOS och Android.
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter
Som certifierade i programmet Google Partner medverkar vi löpande på träffar och webbinarer gällande de senaste trenderna gällande annonsering på Google olika annonsplattformar.