Annonsformat på facebook

Det blir allt fler annonsformat tillgängliga på Facebook då den vanliga annonskolumnen till höger nu fått sällskap av ett flertal andra varianter där du kan betala för bättre synlighet.

Publicerad: 28 jan 2014 | Ämnen: , , ,

Det blir allt fler annonsformat tillgängliga på Facebook då den vanliga annonskolumnen till höger nu fått sällskap av ett flertal andra varianter där du kan betala för bättre synlighet. Innan du startar arbetet med att skapa annonserna behöver du bestämma vilken målgrupp du vill nå utifrån kriterier som bland annat kön, ålder, intressen, geografi, utbildning och relationsstatus.

Annons för fler gillare av din Facebooksida

Denna annonstyp är anpassat för att skaffa fler relevanta gilla-markeringar på din facebooksida. Ställ in din målgrupp samt skapa annonserna genom att skriva rubrik (25 tecken), text (90 tecken) samt välja upp till 6 olika bilder. Under rubriken kopplingar finns en ruta som gör att annonsen enbart visas för dem som har en vän som redan gillar din sida. Ihop med annonsen finns då texten ”Din vän XX XX gillar [sidnamnet]”. För att den funktion ska fungera bra krävs det dock att din sida har ett antal gillare. Till sist ställer du in slutdatum för kampanjen samt en maxbudget för kampanjen.

Marknadsför inlägg

Funktionen når du genom att klicka på ikonen marknadsför under inläggen på din facebooksida. Du kan då antingen välja att marknadsföra inlägget mot dina befintliga fans + deras vänner eller mot en målgrupp (ålder, kön, intressen och hemort). Ställ sedan in hur många dagar du vill annonsera samt din maxbudget. Fördelen med detta annonsformat är att sannolikheten ökar betydligt för att dina fans ska se inlägget. Vill du automatisera marknadsföringen av inläggen så gör det under annonshanteringen ställa in att det senaste inlägget alltid marknadsförs.

Annons i nyhetsflödet

En annan variant till att annonsera i högerkolumnen är att lägga in en annons i nyhetsflödet. En fördel med det att den även syns i mobila enheter där högerspaltsannonserna inte finns med. Rekommenderad bildstorlek för nyhetsflödet är 600 x 225 pixlar.

Den traditionella högerspalten

Vi har många gånger hört personer säga något i stil med ”jag tittar aldrig på annonserna på Facebook”. Sanningen är dock att det genererar en hel del klick så länge du ställer in en relevant målgrupp. Andelen som klickar, det som kallas CTR, är oftast rätt låg men det finns även ett värde i att personerna i din målgrupp som inte klickar ändå exponeras för ditt varumärke.

Övriga annonsformat på Facebook

Utöver de ovan nämnda annonstyperna finns det specialanpassade varianter för att annonsera för event, Facebookappar, webbplatskonverteringar samt anspråk på erbjudanden.

 Vanliga frågor gällande annonsering på Facebook

Hur betalar jag för annonserna?
Betalning sker vanligtvis genom att du anger dina kortuppgifter och Facebook drar sedan löpande pengar i den takt dina kampanjer förbrukar pengar. För byråer, som till exempel oss, samt stora annonsörer finns det en möjlighet att bli fakturerad.

Vilka format gäller för bilderna?
Facebook anger att den bästa bildstorleken att ladda upp 1200 x 628 pixlar för alla annonser men det är sällen bilderna behöver vara så stora. För bilder till annonser i nyhetsflödet ska bilderna dock vara minst 600 x 225 pixlar. I ett annat inlägg har vi skrivit om bildstorlekarna för tidslinjen.

Har du fler frågor eller vill ha hjälp med annonser på Facebook så kontakta Cathrine eller Tobias

 

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles
Den 7 maj gästas vi av Aitellu som erbjuder enkla och effektiva verktyg för bevakning av de viktigaste sociala medierna som Twitter, Facebook, bloggar och forum.
Vi har hjälp den nystartade Lobbybaren i Skrapan igång med en webbsida samt även skapat en Facebooksida. Kopplat till Facebooksida kommer vi även skapa ett antal annonskampanjer för att snabb och enkelt kunna rikta rätt budskap till rätt målgrupp.
Insights är namnet på Facebooks statistikverktyg, där kan du se statistik över aktiviteten och gillarna. Genom några få klick kan du även utöka statistiken för att även få med information om delning och engagemang för dina webbplatslänkar som sprids över Facebook.
Nu kan du med iPhone ladda ned appen Facebook Paper – en personlig blädderbok där du kan se dina vänners statusar, söka bland intressanta artiklar och skapa bildkataloger över dina favoriter.
Vi har tagit fram och lanserat en omprofilering av trubaduren Janke Jönssons nysatsning Musik i Fokus. Projektet har innefattat allt från logotype till webbplats.
Facebook har nu tagit bort kravet att tävlingar på Facebook endast administreras via appar och det gör att företag nu till exempel kan använda kommenterings- och gillafunktionen.
Tillsammans med Björkmans bil har vi tagit fram en kampanj för att marknadsföra deras stora utbud av 7-sitsiga bilar. Förutom framtagning av idé har vi även hjälpt till med att styra digital annonsering mot rätt målgrupper via Facebook, Google och Bonniers webbplatser.
Vi har nu lanserat två nya webbplatser till roadracingföraren Filip Backlund från Västerås, svensk mästare i Pro Superbike 2009 och 2011. Dels Filips huvudsida som handlar om hans förarkarriär och dels en sida för hans utbildningsdagar Filip Backlund Trackdays.
Som vi skrivit om tidigare är det inte tillåtet enligt lotterilagstiftningen att anordna en tävling på Facebook där någon kan vinna någonting enbart genom att klicka på "gilla" eller "dela". Lotteriinspektionen föreslår dock nu att lagen ska ändras så att enklare gratislotterier ska bli tillåtna.