Få ut mer av Google Analytics, del 1

Många använder Google Analytics för att se statistik på sin webbplats. Mängden statistik du kan få ut är enorm men många tittar nästan enbart på diagrammet som visar antalet besökare. Det tycker vi är lite synd och kommer därför i ett antal artiklar ge tips på funktioner som gör att du får ännu mer nytta av verktyget.

Publicerad: 05 dec 2012 | Ämnen:

Många använder Google Analytics för att se statistik på sin webbplats. Mängden statistik du kan få ut är enorm men många tittar nästan enbart på diagrammet som visar antalet besökare. Det tycker vi är lite synd och kommer därför i ett antal artiklar ge tips på funktioner som gör att du får ännu mer nytta av verktyget. Vi kommer blanda mellan grundläggande tips och mer avancerade funktioner. Kontakta oss gärna på webbyra@quicknet.se om det är något du undrar över eller vill att vi skriver om.

Lägga upp och mäta mål

Att lägga upp mål är en av de viktigaste sakerna i analytics och en förutsättning för att dra nytta av de mer avancerade funktionerna. Det första du behöver göra för att kunna lägga upp mål i analytics är att fundera på vad du vill att dina besökare ska göra på din webbplats. Driver du en webbshop är ju ett givet mål att besökaren ska genomföra en beställning. Men även om du inte har någon försäljning på webbsidan så finns det annat som kan vara ett mål.

  • Att besökaren fyller i ett kontaktformulär (Händelse)
  • Att besökaren laddar ner ett produktblad som pdf (Händelse)
  • Att besökaren tittat på fler än 5 sidor (Sida/besök)
  • Att besökaren varit längre än 5 minuter på sin webbplats (Besökets längd)
  • Att besökaren tittar på en viss sida, till exempel kontakt (Webbadressmål)
  • Att besökaren anmält sig till ert nyhetsbrev (Webbadressmål/Händelse)

För att lägga upp mål klickar du på administratör uppe till höger och sedan vidare in på din profil. Där finns det sedan en flik som heter mål. Alla mål utom de av typen händelser kan du skapa direkt där. För typen händelser behöver du lägga in en extra spårningskod på din webbplats. När detta är gjort kan du sedan lägga upp mål för att se hur många som till exempel klickar på en e-postadress på webbplatsen.

Indirekta omvandlingar

Oftast när man mäter vilken trafik in till webbsidan som genererar beställningar, tittar man enbart på det besöket som genererar affären. Men det säger inte alltid hela sanningen om hur besökaren egentligen hittade till din webbplats. Till exempel kan det se ut så här.

  1. Pelle har köpt skoter och behöver en overall. Han googlar då efter skoteroverall och klickar på den betalda annonsen som leder till Företaget AB (Betald trafik).
  2. Efter att ha tittat runt i flera e-butiker bestämmer sig Pelle för att köpa av Företaget AB. Han kommer dock inte ihåg webbadressen så han googlar företagsnamnet och klickar sig sedan in via den vanliga träfflistan (Organisk sökning).

I normala fall ser det ut som ordern kom in via den vanliga träfflistan. Då får annonsen ingen markering på att det var den som först lockade in kunden till butiken. Men med hjälp av indirekta omvandlingar kan du i Google Analytics se flera steg tillbaka i processen.

Du hittar Indirekta omvandlingar under Omvandlingar >> Kanaler med flera kanaler

 

Kanalgrupperingar

Det skapas med automatik en uppsättning av kanalgrupperingar, till exempel Direkt trafik, länk, betald trafik och organisk sökning. I kategorin Organisk sökning hamnar all trafik som kommer från den vanliga resultatlistan på sökmotorerna oberoende av vad de sökt på. Av olika anledningar brukar mycket trafik komma via sökningar på företagsnamnet eller till och med hela domännamnet. För att få en mer rättvis bild av hur mycket trafik som kommer in gör mer generiska sökningar kan de vara en bra idé att flytta över dessa till en egen kanalgruppering eller in i gruppen för direkttrafik.

Innehåll i nästa artikel om analytics

I nästa del kommer vi bland annat gå igenom:

  • Målkanaler för att följa flödet genom till exempel en kassafunktion
  • Skapa egna översikter för snabbt få en överblick av utvalda delar av besökarna
  • Upplysningshändelser
  • Skapa adresser för att spåra anpassade kampanjer

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll
Webbokning till Skottlandsresor

Vi har nu lanserat en funktion för webbokning åt resebyrån Skottlandsresor där du logiskt nog kan boka en rundresa i Läs mer

Spåra e-handel i Google Analytics

Har du försäljning på din webbplats rekommenderar vi varmt att installera Google Analytics samt komplettera med spårningskoderna för e-handel. Du Läs mer

Google Analytics App för Android

Google har nu lanserat en android-app för webbanalysverktyget Google Analytics. Med Google Analytics App ser du mobilanpassade rapporter från ditt Läs mer

Aktuella trender inom e-handeln

Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig Läs mer

Livechat för e-handel

Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara Läs mer

Att fokusera lokalt trots 18 miljarder möjligheter

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, Läs mer

Företagen brister i den sociala dialogen

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ Läs mer

Multipla konton på Instagram

Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och Läs mer

E-handelsguiden

E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både Läs mer

Svensk E-handel har ökat med 10 miljarder på 1 år

Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt Läs mer