Att skriva på nätet

Det finns en uppsjö av artiklar om att det är bra att skriva kort på nätet. Men är det verkligen så? Och i så fall, varför? Vi skriver om några tips som du kan tänka på när du skriver dina texter för webben.

Publicerad: 06 Dec 2010 | Ämnen:

Det finns en uppsjö av artiklar om att det är bra att skriva kort på nätet. Men är det verkligen så? Och i så fall, varför?

Mycket har förstås att göra med informationsbruset som omsluter vår vardag. För att ta ett exempel är det sagt att i en veckas publicerade ”New York Times”-tidningar finns mer information än vad en person på 1900-talet möter under en hel livstid. Ha sedan i åtanke att vi läser ca 20% långsammare när vi sitter framför en datorskärm! Vi människor har därför utvecklat ett behov av att sålla för att enbart ta in det som är viktigt för oss.

Det är sant att du bara har några få sekunder att fånga läsaren, men en variabel som sällan nämns är hur villig din målgrupp är att läsa. Om du som företagare har kunder som är oerfarna läsare på nätet, finns det ett motstånd att rulla texten på sidan (att scrolla). Då måste du ju skriva kort. Har du däremot en erfaren nätläsare som målgrupp, kanske du har råd att exprimentera med texterna på exempelvis hemsidan. Ungefär som vi på QuickNet gör nu, med en artikelblogg. Mycket kan vinnas på att bena ut företagets typläsare!

Som tidigare nämnt läser vi långsammare vid skärmen, men i takt med att människan vant sig vid det datoriserade samhället läser vi allt snabbare. Därför är inte denna faktor lika viktig att ta hänsyn till som den var förr. Desto viktigare är det att skriva lättläst och konkret. Vi kommer således in på vikten av att disponera den text du faktiskt har, kort som lång. Innan du sätter dig ner för att skriva, tänk igenom vad du vill berätta. Det är ännu viktigare när du skriver på nätet, eftersom läsarna har kortare tålamod. Och hur vill du disponera texterna? Enligt ett tema? Hierarkiskt?

Här kommer några råd:

  • Försök få en uppfattning om vilken målgrupp du vill skriva till.
  • Skriv kärnfullt utifrån syftet. Skriv lättläst!
  • Tänk över strukturen av texterna och låt alla texter följa samma mall. På det viset känner läsaren igen sig i och tar in innehållet snabbare.
  • Ta hjälp med att designa hemsidan om det känns övermäktigt. En sida utan god menystrukur och tydlig design är att kasta innehållet i sjön.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt. Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året.
Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler. Själva företeelsen att personer med populära bloggar, instagramkonton och youtubekanaler får betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster har dock förekommit under
Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service. Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till
Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara kundens nöjdhet utan även chansen att de handlar just hos er.
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles
Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och in. Funktionen finns i version 7.15 och senare för iOS och Android.
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter