Sponsring – en gåva eller strategisk marknadsföring – Anders Lindén

Sponsring är idag faktiskt den tredje största marknadssatsningen svenska företag gör. Men tror du att all sponsring sker lika genomtänkt som satsningarna i det dyra mediet TV? Eller lika försäljningsdrivande som utbudsannonseringen i radio och dagstidningar?

Sponsring är idag faktiskt den tredje största marknadssatsningen svenska företag gör. Efter dagspress (12,6%) och internet (10,0%) lägger svenska företag 8,8% av sina marknadspengar på sponsring, precis före TV-reklam på 8,7% (Källa: IRM). Men tror du att all sponsring sker lika genomtänkt som satsningarna i det dyra mediet TV? Eller lika försäljningsdrivande som utbudsannonseringen i radio och dagstidningar? Tyvärr är det nog så att de flesta ser sponsring som ett ”nödvändigt” bidrag till idrotts- eller kulturlivet på orten. Det tycker vi är synd, för det finns stora möjligheter för dig som företag att nå direkt affärsmässig nytta med din sponsring.

Det gäller ju dock att sluta hoppas på att reklamskylten längst upp i hörnet av idrottshallen, eller logotypen i en samlingsannons med övriga 46 silversponsorer, ska generera direkt nytta. Var istället öppen för vad dina affärsmässiga behov faktiskt är, och försöka tajma dessa med de sponsringsförslag som kommer dig tillhanda. Behöver du öka kännedomen om ditt företag eller dina tjänster  – be då den som söker sponsring att ta fram nya, kreativa förslag på hur detta kommer att göras på matcher, utställningar, websidor eller vad de förfogar över. Är ditt behov att skaffa fler affärskontakter – utnyttja då det företagsnätverk som finns kring sponsorobjektet. Men tro inte att bara ditt namn i listan kommer att ge affärer. Nej, var istället lite mer ”amerikansk” och engagera dig verkligen i de människor du träffar på matcher/mingel, ha en uttalad målsättning för din närvaro på sponsorträffar och sätt upp en budget för hur mycket affärer du konkret vill driva in under ett år med sponsorskapet. I USA finns faktiskt sponsornätverk där företagen förbinder sig att omsätta tusentals dollar inom nätverket. Detta för att alls få access till denna värdegemenskap!

Fyrkantiga sponsorpaket gör inte mest nytta

De flesta ideella föreningar i Sverige hanterar sin sponsring genom mycket traditionella  ”guld-, silver- och bronspaket” vilket är förståeligt om man ska hantera flera hundra sponsrande företag. Men om du är ett av företagen som lägger lite mer pengar till föreningen, eller om du tycker du skulle vilja utveckla ditt samarbete med dem så var inte rädd för att ta en djupare diskussion om hur man på bästa sätt skulle kunna generera en ökad gemensam nytta. För får du mer effekt av sponsringen, så är ju incitamentet att stötta motparten i fortsättningen betydligt större. Eller hur?

Vår erfarenhet av dem som säger att ”sponsring inte ger något” eller att ”sponsring inte går att mäta” är att dessa företag mest slarvat med att ha tydliga målsättningar med varför man alls sponsrar. Om man istället lägger lite tid på vilket kommunikationsbehov man har och därefter väljer vem/vilka man ska sponsra utifrån hur väl de kan leverera tillbaka på detta, så ökar chansen dramatiskt att sponsring ska bli det strategiska verktyg det faktiskt förtjänar att vara.

För gömt i botten på sponsringens själ ligger det faktum att alla de saker du som företag erbjuds att sponsra bygger på människors djupa intressen eller till och med passioner. Rätt skött blir detta ett starkt verktyg i dina händer, för dessa intressen påverkar oss alla emotionellt och tränger undan många av de rationella tankar vi från början har vid beslutssituationer. Rätt skött blir din sponsring därför tungan på vågen om varför din målgrupp ska välja ditt företag och inte konkurrentens.

Om gästbloggaren

För Anders Lindén och Tango Sponsring handlar sponsring om kommunikation. Kommunikation är ett affärsstrategiskt verktyg och kommunicerar gör ett företag konstant – såväl internt som externt, såväl genom reklam som genom sitt vardagliga uppträdande. Vill du veta mer om strategisk sponsring – besök oss gärna på www.tangosponsring.se

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till .

Läs mer om vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
Fem böcker med konkret nytta för ditt företagande
– Christian Rudolf
Hur ska vi tänka gällande mobil webb och native appar? – Patrik Järmens
Varför rankar din konkurrent bättre än dig? – Björn Trolin
Förtjäna ditt rykte i Sociala Medier – Lena Nordin-Andersson
6 metoder för att driva försäljning via nätet – Benny Kvist
Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund
Var som helst, när som helst – Per Wolf
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman

Ämnen: ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.

Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg

Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.

Fördelarna med digital analys och datadrivet arbete

Digital analys och datadrivet arbete har idag blivit avgörande för att organisationer och företag ska kunna utnyttja den ständigt växande mängden data effektivt. Genom att analysera data kan du fatta mer informerade beslut, optimera sina processer och skapa bättre resultat.

Poddar om IT & Teknik

Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, inspiration, tips och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. I det här inlägget delar vi med oss av lyssningsvärda poddtips inom IT & Teknik.

Tips för att lyckas med Facebook-annonsering

Utforska potentialen med Facebook-annonser. Lär dig hur du använder Meta Ads Manager för att driva trafik, öka konverteringar, stärka engagemang och bygga varumärkeskännedom. Få tips för att definiera mål, målgrupper, välja annonseringsformat och optimera resultat. Maximera din digitala närvaro och uppnå framgång med våra steg-för-steg-strategier för effektiv Facebook-annonsering.

Tips och verktyg för sociala medier

Vi listar tips och verktyg som underlättar ditt användande av sociala medier.

SGE (Search Generative Experience)

Search Generative Experience innebär att sökmotorerna med hjälp av generativ AI hela tiden berikar sökresultatet med ytterligare information för att ge den som söker hela svaret utan att behöva lämna sökmotorn.