Få ut mer av Google Analytics, del 1

Många använder Google Analytics för att se statistik på sin webbplats. Mängden statistik du kan få ut är enorm men många tittar nästan enbart på diagrammet som visar antalet besökare. Det tycker vi är lite synd och kommer därför i ett antal artiklar ge tips på funktioner som gör att du får ännu mer nytta av verktyget.

Många använder Google Analytics för att se statistik på sin webbplats. Mängden statistik du kan få ut är enorm men många tittar nästan enbart på diagrammet som visar antalet besökare. Det tycker vi är lite synd och kommer därför i ett antal artiklar ge tips på funktioner som gör att du får ännu mer nytta av verktyget. Vi kommer blanda mellan grundläggande tips och mer avancerade funktioner. Kontakta oss gärna på om det är något du undrar över eller vill att vi skriver om.

Lägga upp och mäta mål

Att lägga upp mål är en av de viktigaste sakerna i analytics och en förutsättning för att dra nytta av de mer avancerade funktionerna. Det första du behöver göra för att kunna lägga upp mål i analytics är att fundera på vad du vill att dina besökare ska göra på din webbplats. Driver du en webbshop är ju ett givet mål att besökaren ska genomföra en beställning. Men även om du inte har någon försäljning på webbsidan så finns det annat som kan vara ett mål.

  • Att besökaren fyller i ett kontaktformulär (Händelse)
  • Att besökaren laddar ner ett produktblad som pdf (Händelse)
  • Att besökaren tittat på fler än 5 sidor (Sida/besök)
  • Att besökaren varit längre än 5 minuter på sin webbplats (Besökets längd)
  • Att besökaren tittar på en viss sida, till exempel kontakt (Webbadressmål)
  • Att besökaren anmält sig till ert nyhetsbrev (Webbadressmål/Händelse)

För att lägga upp mål klickar du på administratör uppe till höger och sedan vidare in på din profil. Där finns det sedan en flik som heter mål. Alla mål utom de av typen händelser kan du skapa direkt där. För typen händelser behöver du lägga in en extra spårningskod på din webbplats. När detta är gjort kan du sedan lägga upp mål för att se hur många som till exempel klickar på en e-postadress på webbplatsen.

Indirekta omvandlingar

Oftast när man mäter vilken trafik in till webbsidan som genererar beställningar, tittar man enbart på det besöket som genererar affären. Men det säger inte alltid hela sanningen om hur besökaren egentligen hittade till din webbplats. Till exempel kan det se ut så här.

  1. Pelle har köpt skoter och behöver en overall. Han googlar då efter skoteroverall och klickar på den betalda annonsen som leder till Företaget AB (Betald trafik).
  2. Efter att ha tittat runt i flera e-butiker bestämmer sig Pelle för att köpa av Företaget AB. Han kommer dock inte ihåg webbadressen så han googlar företagsnamnet och klickar sig sedan in via den vanliga träfflistan (Organisk sökning).

I normala fall ser det ut som ordern kom in via den vanliga träfflistan. Då får annonsen ingen markering på att det var den som först lockade in kunden till butiken. Men med hjälp av indirekta omvandlingar kan du i Google Analytics se flera steg tillbaka i processen.

Du hittar Indirekta omvandlingar under Omvandlingar >> Kanaler med flera kanaler

 

Kanalgrupperingar

Det skapas med automatik en uppsättning av kanalgrupperingar, till exempel Direkt trafik, länk, betald trafik och organisk sökning. I kategorin Organisk sökning hamnar all trafik som kommer från den vanliga resultatlistan på sökmotorerna oberoende av vad de sökt på. Av olika anledningar brukar mycket trafik komma via sökningar på företagsnamnet eller till och med hela domännamnet. För att få en mer rättvis bild av hur mycket trafik som kommer in gör mer generiska sökningar kan de vara en bra idé att flytta över dessa till en egen kanalgruppering eller in i gruppen för direkttrafik.

Innehåll i nästa artikel om analytics

I nästa del kommer vi bland annat gå igenom:

  • Målkanaler för att följa flödet genom till exempel en kassafunktion
  • Skapa egna översikter för snabbt få en överblick av utvalda delar av besökarna
  • Upplysningshändelser
  • Skapa adresser för att spåra anpassade kampanjer

Ämnen:

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Använd Google Search Console

Trots kombinationen helt gratis och väldigt användbart är det förvånansvärt många företag som varken känner till eller använder Google Search Console.

5 framgångsfaktorer för ert företags Facebooksida

Facebook var under 2024 den sociala plattform som hade störst antal regelbundna besökare i Sverige, och en genomarbetad Facebooksida kan sannolikt öka ert företags synlighet och räckvidd. Men hur använder man som företag Facebook på bästa sätt för att boosta sin business? I detta inlägg går vi igenom strategier och Läs mer

Leverera på LinkedIn

LinkedIn är mer än bara en plattform för jobbsökande – det är en kraftfull kanal för företag att bygga sitt varumärke, skapa affärsmöjligheter och engagera sin målgrupp. Men hur använder man LinkedIn på bästa sätt för att nå rätt personer och få verkliga resultat? I det här inlägget går vi Läs mer

Under ytan på YouTube

YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos - allra särskilt konkurrenskraftiga sådana Läs mer

Äkthet och trovärdighet inom SEO

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

N-E-E-A-T-T inom SEO

N-E-E-A-T-T (notabilitet, erfarenhet, expertis, auktoritet, trovärdighet och transparens) är ett samlingsnamn inom SEO för flera olika aspekter som Google använder sig av för att bedöma hur bra en webbplats är och hur den rankas i sökresultaten.

Öka försäljningen med digital marknadsföring

Digital marknadsföring är en kraftfull strategi för att nå rätt kunder vid rätt tillfälle, och genom att kombinera Google Ads med riktade nyhetsbrev kan företag maximera sin försäljning och skapa långsiktiga kundrelationer.

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer