5 framgångsfaktorer för ert företags Facebooksida

Facebook var under 2024 den sociala plattform som hade störst antal regelbundna besökare i Sverige, och en genomarbetad Facebooksida kan sannolikt öka ert företags synlighet och räckvidd. Men hur använder man som företag Facebook på bästa sätt för att boosta sin business?
I detta inlägg går vi igenom strategier och verktyg som hjälper ditt företag att lyckas på plattformen.

photo of iphone x beside macbook

Facebook liknar på många sätt andra sociala medier-plattformar: du kan dela uppdateringar, bilder och video, som på Instagram, TikTok eller LinkedIn.
Men, Facebook utmärker sig genom att ge företag möjligheten att inkludera mängder av praktisk information om ert varumärke - det finns en hel flik på ett företags profil där man kan lägga till kontaktinformation, länkar till hemsida och andra sociala plattformar, och det finns en sektion för recensioner. En företagssida på Facebook ger också tillgång till Meta’s annonsplattform.

Kort och gott; en kanal med potential som ni inte vill gå miste om!

1: Optimera er Facebooksida

Er Facebooksida är som ett gratis digitalt skyltfönster för ert företag. Den bör vara såväl informativ som visuellt tilltalande. Ju mer relevant information ni lägger till, desto bättre är den för både Facebookanvändare och algoritmen.

  • Använd en tydlig och igenkännbar profilbild: Logotyp är vanligt och ger ett tydligt budskap när ni publicerar inlägg eller kommentarer. Tänk på att bilden beskärs till en cirkel, så undvik att viktiga element ligger i utkanten.
  • Skapa en engagerande omslagsbild som speglar ditt varumärke, exempelvis er senaste produktlinje eller ert team. Det är också effektfullt att uppdatera omslagsbilden vid aktuella händelser, som högtider, kommande event eller nya lanseringar.
  • Fyll i alla relevanta fält i “Om”-sektionen med korrekt och aktuell information. Har ni kanske ändrade öppettider på helgdagar? Här är en utmärkt plats att informera era kunder. Tänk igenom vilka nyckelfraser som er målgrupp förknippar med er verksamhet och inkludera dem i er beskrivning, för bättre sökbarhet.
  • Lägga till en CTA-knapp (Call-to-Action) som uppmanar besökare att göra något, till exempel besöka din webbplats, anmäla sig till nyhetsbrev eller göra en bokning.

Vill du skapa en företagssida på Facebook men är lite osäker på hur du går tillväga? Här finns en steg-för-steg beskrivning med både video och text.

2: Publicera engagerande innehåll

Strategi är A och O när det kommer till innehåll, det ska ha ett syfte. Saknar man det så är det ofta bättre att inte posta alls, eftersom algoritmen kommer fånga upp ifall ni ofta publicerar innehåll som får dålig räckvidd och engagemang. Det i sin tur leder till att ert innehåll nedprioriteras bland den enorma volymen av content som varje dag fyller användarnas flöden, och chansen att ni når ut till nya användare minskar.
En studie från 2024 visade att snittet för engagemang på Facebook är 0.063% över alla branscher, och kan vara en bra utgångspunkt att sätta sina mål efter. Så, hur ska man då tänka för att skapa innehåll med bra förutsättningar för engagemang?

  • Variera innehållet: Att hålla en balanserad mix av bilder, videor, länkar och textinlägg kan underlätta för att komma på nya idéer och planeringar. Men variationen ska inte bara gälla formatet, även innehållet i det bör vara omväxlande för att behålla och engagera er publik.
  • Lägg egot åt sidan: Det content ni publicerar handlar inte bara om er – det handlar lika mycket om era mottagare. Ni riskerar att upplevas som repetitiva om alla era inlägg fokuserar på ert varumärke eller produkt, och då blir det svårt att hålla engagemanget uppe. Testa att hoppa på aktuella händelser och trender, samarbeta med andra varumärken, eller dela fun facts om er bransch.
  • Publicera regelbundet: En innehållsstrategi som följer en kalender kan hjälpa dig att hålla en stadig publiceringstakt. Att posta sina inlägg på rätt tider är också avgörande för att de ska nå sin fulla potential. Med det sagt;
  • Kvalitet före kvantitet: Som vi nämnde ovan, varje inlägg ska ha ett syfte. Att försöka trycka ut fem inlägg om dagen kan bli svårt om man ska uppehålla kvaliteten på innehållet. Ni bör etablera hur många inlägg ert team rimligtvis kan posta varje dag eller vecka, och sedan följa det konsekvent utan att tumma på syfte eller strategi.
  • Experimentera: Testa olika format, ämnen, och publiceringstider för att se vad som fungerar bäst för er målgrupp. Glöm bara inte att spåra resultaten och utvärdera dem.

Det kan kännas lockande att försöka driva på engagemang genom att be era följare att gilla, kommentera och dela – men det här är något som Facebook nu flaggar som “engagemangsfiske”. Det vill säga att uttryckligen be om ökat engagemang, och det sänder negativa signaler till algoritmen. Att istället ställa öppna frågor för att skapa en diskussion brukar ändå vara ett mer uppskattat och effektivt sätt att nå samma mål, och som bonus något algoritmen inte ser ner på.

3: Interagera med communityt

Att aktivt interagera med sin community på Facebook är avgörande för att bygga starka kundrelationer, öka varumärkeslojalitet och skapa engagemang. Genom att svara på kommentarer, delta i diskussioner och dela relevant innehåll kan företag stärka sin närvaro, öka synligheten och skapa en känsla av gemenskap. En aktiv dialog med följare bidrar också till ökad kundnöjdhet och kan ge värdefull feedback som kan hjälpa er att utveckla ert varumärke.

  • Svara på kommentarer och meddelanden: när någon tar sig tid att kommentera på ert innehåll, se till att ta er tid att svara. Det är inte bara positivt för engagemang, det visar att ni lyssnar på er publik och uppmuntrar till framtida interaktioner från andra.
  • Uppmuntra till dialog: genom att ställa öppna frågor i dina inlägg. Med öppna frågor menas att ställa frågan så svaret inte är kort och statiskt som ja eller nej. Det kan istället vara att ni ber om deras åsikt, frågar vad de gillar mest med en produkt eller hur de helst skulle använda en tjänst.
  • Skapa Facebook-grupper: Att vara admin för en eller flera grupper relaterade till er bransch är ett utmärkt sätt att bygga en engagerad gemenskap. Det kan bygga förtroende för och lojalitet till ert varumärke, eller utvidga ert nätverk med branschkollegor som ni kan samarbeta med.
  • Använd Facebook Live: Direktsändningar är ett utmärkt sätt att skapa diskussion och interaktion, samt att få direkt feedback. Liveshopping är något som allt fler anammar i dagens digitalt tunga handel – ett utmärkt sätt att visa personerna bakom varumärket, visa nya eller populära produkter, och direkt svara på kundernas frågor. Fundera på hur det skulle kunna anammas för just din verksamhet.
  • Håll en tävling: Gratis är ju ofta gott. Att hålla en utlottning eller tävling är ett  beprövat och effektivt sätt att driva engagemang och utöka sin räckvidd. Det är viktigt att ni känner till och efterföljer de regler som gäller för tävlingar på sociala medier. Om ni känner er osäkra på hur ni ska gå tillväga för att hålla er första tävling kan ni följa en enkel och tydlig guide från Hootsuite.

4: Nå ut med Facebook Ads

Organisk räckvidd har sina begränsningar, så annonsering är ofta nödvändig för att nå fler potentiella kunder. Facebook Ads är ett kostnadseffektivt sätt att utöka er räckvidd. Facebook Ads erbjuder avancerade möjligheter att rikta annonser baserat på demografi, intressen och beteenden, och kan hjälpa er välja rätt annonstyp för era mål och budget.

  • Använd anpassade målgrupper: Att försöka nå ut till så många som möjligt med en och samma annons är ofta att skjuta sig själv i foten. Ett begränsat fokus baserat på det ni vet om er målgrupp ökar chansen att annonsen hamnar framför rätt ögon och ni får en bättre ROI. Ni kan till exempel rikta annonser till personer som redan har interagerat med ert företag, är intresserade av ert verksamhetsområde, eller en specifik demografi.
  • A/B-testa: I Facebook Business Manager finns möjlighet att skapa flera versioner av dina annonser för att se vad som presterar bäst. Det kan vara två versioner av creative, text, målgrupp eller placering. Här hittar ni en tydlig guide för vad som är viktigt att tänka på vid A/B-testning.
  • Håll koll på statistiken: Använd Facebooks analysverktyg för att följa prestationen på era kampanjer, utvärdera resultat och optimera era annonser.
  • Förbättra er annonsering med Meta Dataset: Denna funktion gör det möjligt för er  att konsolidera och övervaka händelsedata som härrör från olika källor, inklusive webbplats, mobilapp, fysisk butik eller chattar – inom en och samma plattform. Även om du inte använder Facebook Ads för tillfället rekommenderar Meta att ändå skapa ett dataset – då det börjar samla in data så fort det aktiveras, och om ni i framtiden ska starta upp annonser via Facebook kommer ni ha ett starkare underlag att utgå ifrån.

Kontakta oss för hjälp med annonsering på Facebook

5: Analysera och optimera

Det räcker inte att bara publicera inlägg – du behöver även analysera resultaten för att förbättra din strategi. All aktivitet på er Facebooksida skapar data som kan analyseras och utvärderas för att optimera hur ni arbetar med plattformen. Exempelvis data på hur många personer interagerade med ert senaste inlägg eller besökte er sida under en dag – denna information avslöjar viktiga insikter om deras beteende; när på dagen de är aktiva, vilket typ av content de föredrar, eller vilka erbjudanden som är mest relevanta för din målgrupp.

  • Facebook Insights: är ett gratis, inbyggt verktyg som samlar essentiell data. Där kan ni hitta insikter på era inlägg, demografi på besökare, prestation på annonser eller boostade inlägg, och övergripande räckvidd på er Facebooksida. Det är dock ett ganska basalt analysverktyg, och känner ni att ni vill ha mer avancerade rapporter så tipsar vi om tredjepartsverktyg längre ner.
  • Få ut mer av ert innehåll: Som sig antyder är det genom analys som ni kommer få insikter i vilket content som gör bäst ifrån sig, och blir mest värt för er att skapa. För att få de insikterna behövs dock att ni testar flera olika format. Mailchimp har en bra lista med förslag på olika typer av innehåll som ni kan pröva, och se vad er målgrupp uppskattar mest.
  • Håll koll på konkurrenterna: Om dina konkurrenter finns på Facebook, ta en titt på deras sida. Det kan vara ett bra sätt att inspireras och få insikt i vad er målgrupp gillar för typ av innehåll. Tänk bara på att inte efterapa en konkurrents strategi rakt av, försäkra er om att ert innehåll är autentiskt och representativt för ert varumärke.

 

Verktyg för Facebook

Facebook har tre inbyggda verktyg för företag som många missar att utnyttja.

Erbjuder ni en tjänst med tidsbokning? Ni kan ge era kunder möjlighet att boka direkt via Facebook. Det här verktyget är extra smidigt om ni använder Facebook Messenger som en kontaktväg, då de interagerar med varandra och skickar automatiska meddelanden med bekräftelse och påminnelse till kunden utan någon extra handpåläggning.

Om ni säljer produkter B2C så kan ni sätta upp en butik direkt på er Facebooksida. Du kan skapa kollektioner för att anpassa din butik och locka kunder. I Commerce Manager kan du ordna, anpassa och namnge dina kollektioner, som måste innehålla minst två produkter. Kollektionerna kan ha olika teman för att hjälpa kunder att hitta rätt produkter. Facebooks butikssida ger en sömlös mobilupplevelse där din butik visas i helskärm i Facebook- eller Instagram-appen på Apple- och Android-enheter.

Alla kan skapa evenemang på Facebook, och företag kan göra det via sina sidor. Evenemang kan användas för att marknadsföra exempelvis konserter, sportevenemang, produktlanseringar och insamlingar. Det är gratis att skapa ett evenemang och ger en större räckvidd genom marknadsföring i flödet och Facebook Local-appen. Det kan också bidra till fler deltagare och högre intäkter genom biljettförsäljning och engagemang.

Ni kan enkelt skapa dynamiskt innehåll på er hemsida med detta plugin från Smashballoon. När ni gör en uppdatering på er Facebooksida så matas den automatiskt till hemsidan. Verktyget har stora anpassningsmöjligheter så att ni kan kurera utvalda inlägg för hemsidan som behåller ert visuella uttryck. Ett utmärkt sätt att driva mer engagemang till Facebook, nå nya följare och visa på socialt engagemang. Basnivån för Facebook-plugin kostar $98 / år, men de har ofta erbjudanden med nedsatt pris.

Om ni ofta arrangerar tävlingar kan Shortstack vara ett hjälpsamt verktyg som låter er administrera tävlingar på flera sociala plattformar och möjlighet att bädda in direkt på er hemsida eller skapa en egen landningssida. Shortstack har färdiga mallar och funktioner som ger proffsigt intryck och roligt deltagande. Det är välutvecklat och sofistikerat med enkelt drag-and-drop verktyg för att utforma och skapa tävlingar, med alternativ för interaktiva tävlingar som quiz, pussel eller fototävlingar. Men smakar det så kostar det, och verktyget har ett lägsta pris på $49 / månaden, då med relativt begränsad funktionalitet.

Ett enklare, men billigare, verktyg specifikt för Facebook är Contests for Pages, med färdiga professionellt designade tävlingar som anpassas efter enhet och skärm. Användargränssnittet är snyggt och intuitivt, och gör det lika enkelt för er att skapa en skräddarsydd tävling som det blir för er målgrupp att delta. De erbjuder 7-dagars gratis provperiod, sedan ligger prislappen på $18 / månaden för annonsfria kampanjer, men det finns även alternativ för engångsköp om ni inte kör tävlingar så ofta.

Letar ni efter ett enkelt men kraftfullt verktyg för att skapa visuellt slående inlägg har Canva många färdiga mallar för Facebooks olika bild- och videoformat. Det finns ett stort bibliotek med stock photos och enklare videoklipp, som ni kan anpassa för att passa er verksamhet. Med premiumversionen är möjligheterna näst intill oändliga, för en årsavgift på $120 för en person, eller $100 per person om ni är tre eller fler.

HubSpot har en kostnadsfri Facebook Ad Copy Generator som besparar er den tråkiga processen med manuellt skapande av annonstexter, och levererar övertygande innehåll snabbt och effektivt. Ni beskriver bara annonsens mål, lägger till sökord, väljer en skrivstil, så kommer generatorn att skapa fängslande annonser. Verktyget använder AI för att skapa riktat innehåll för er publik som följer Facebooks bästa praxis för annonstext. Oavsett om ni önskar engagera tidigare kunder, fånga potentiella nya kunder eller vill konvertera förstagångsbesökare, ges ni möjlighet att skapa annonstexter som talar till er publik.

Skrivkramp? Få fart på fantasin med Facebook Post Generator. Ni får ange kort beskrivning av vad inlägget ska beröra, möjlighet att lägga till nyckelord, och välja bland en uppsjö av tonalitet (som nyfiken, sarkastisk eller dramatisk). När vi testar verktyget fungerar det finfint att skriva in prompt på svenska, men reslutaten är begränsade till engelska, franska, spanska, tyska och italienska – en nöt som snabbt knäcks av ett översättningsverktyg.

Vem använder Facebook?

Facebook användes av 70% av svenskarna under 2024. Besöksfrekvensen är relativt hög, då 6 av 10 är inne på Facebook varje vecka, och 5 av 10 använder plattformen varje dag.

Könsfördelningen är hyfsat jämn, även om kvinnor använder Facebook något mer än män.

Sett till åldersgrupper är användandet av Facebook mycket jämnt fördelat över generationerna, förutom bland 10-talister som föredrar andra plattformar.

Användandet över tid är överlag stabilt frånsett en trend i minskade dagliga besök, som sakta sjunkit de senaste 4 åren.

 

Källa: Svenskarna och internet 2024

 

Sammanfattningsvis är Facebook fortsatt en dominerande plattform i Sverige och ett värdefullt verktyg för företag som vill öka sin synlighet och engagemang. Genom att optimera er företagssida, skapa strategiskt och engagerande innehåll, aktivt interagera med er community, analysera resultat och utnyttja Facebook Ads kan ni maximera er räckvidd och påverkan. Även om den organiska räckvidden har sina begränsningar kan en genomtänkt strategi som kombinerar organiska insatser med betald annonsering ge stora resultat. Eftersom användarbeteenden förändras över tid är det avgörande att vara anpassningsbar och datadriven för att behålla en stark närvaro och fortsatt tillväxt i det digitala landskapet.

Fler tips och verktyg för företag på Facebook

Smart & matnyttigt om att konvertera följare till kunder

En djupdykning i banner bilder

Vår FAQ för annonsering på Facebook

 

Detta är ett gästinlägg av Catherine Pettersson som praktiserar hos oss våren 2025.

Ämnen: , , , ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

5 framgångsfaktorer för ert företags Facebooksida

Facebook var under 2024 den sociala plattform som hade störst antal regelbundna besökare i Sverige, och en genomarbetad Facebooksida kan sannolikt öka ert företags synlighet och räckvidd. Men hur använder man som företag Facebook på bästa sätt för att boosta sin business? I detta inlägg går vi igenom strategier och Läs mer

Leverera på LinkedIn

LinkedIn är mer än bara en plattform för jobbsökande – det är en kraftfull kanal för företag att bygga sitt varumärke, skapa affärsmöjligheter och engagera sin målgrupp. Men hur använder man LinkedIn på bästa sätt för att nå rätt personer och få verkliga resultat? I det här inlägget går vi Läs mer

Under ytan på YouTube

YouTube är en potent plattform för företag som vill öka sin synlighet, visa sin expertis och bygga relationer med sin kundbas. Som med andra sociala medier kräver det strategi och planering för att maximera och dra nytta av sin närvaro på YouTube. Att skapa videos - allra särskilt konkurrenskraftiga sådana Läs mer

Äkthet och trovärdighet inom SEO

Krönika av Tobias Barkskog som handlar om bland annat SEO-begreppen E-E-A-T och N-E-E-A-T-T. och long tail.

Öka försäljningen med digital marknadsföring

Digital marknadsföring är en kraftfull strategi för att nå rätt kunder vid rätt tillfälle, och genom att kombinera Google Ads med riktade nyhetsbrev kan företag maximera sin försäljning och skapa långsiktiga kundrelationer.

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.

Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg

Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.