Facebook ändrar reglerna för tävlingar

Facebook har nu tagit bort kravet att tävlingar på Facebook endast administreras via appar och det gör att företag nu till exempel kan använda kommenterings- och gillafunktionen.

Publicerad: 27 aug 2013 | Ämnen: ,

Facebook publicerade nu ikväll en nyhet om dom ändringar riktlinjerna för tävlingar på Facebook. Tidigare har det inte varit tillåtet att enbart använda Facebooks egna funktioner för att anordna tävlingarna i form av till exempel i form av ”dela och gilla tävlingar” som ändå används rätt flitigt av en del företag. Facebook har nu tagit bort kravet att tävlingar på Facebook endast administreras via appar och det gör att företag nu till exempel kan använda kommenterings- och gillafunktionen.

Läs Facebooks egna guide för ändringarna (pdf)

Liksom tidigare kan dock företagen inte administrera tävlingar på personliga tidslinjer.
Det krävs också noggrann märkning av tävlingen.

För att upprätthålla riktigheten av sidinnehåll förbjuds nu sidor från att tagga eller uppmuntra folk att tagga sig i innehåll som de inte faktiskt skildras i. Så, till exempel:

  • Det är OK att be folk att lämna förslag på en ny produkt i utbyte mot en chans att vinna ett pris
  • Det är inte OK att be folk tagga sig i bilder av en ny produkt i utbyte mot en chans att vinna ett pris

Facebook hoppas att dessa uppdateringar kommer att möjliggöra fler företag att använda Facebook för att lansera sina tävlingar.

Läs hela riktlinjerna för Facebooksidor

Att tänka på är att den svenska lotterilagen fortfarande gör att det måste vara någon form av skicklighetsmoment inblandat.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll
Webbtävling under Skid-VM

Nu erbjuder vi er att arrangera en tipstävling där ni har möjlighet att utmana kollegor, vänner och bekanta. Tävlingar är Läs mer

Anordna en webbtävling

Eftersom många är sportintresserade och gillar att tävla är en webbtävling ett bra sätt att öka intresset för din webbplats. Läs mer

Facebook och webb till Lobbybaren

Vi har hjälp den nystartade Lobbybaren i Skrapan igång med en webbsida samt även skapat en Facebooksida. Kopplat till Facebooksida Läs mer

Facebooksstatistik för din webbplats

Insights är namnet på Facebooks statistikverktyg, där kan du se statistik över aktiviteten och gillarna. Genom några få klick kan Läs mer

Facebook Paper

Nu kan du med iPhone ladda ned appen Facebook Paper – en personlig blädderbok där du kan se dina vänners Läs mer

Annonsformat på facebook

Det blir allt fler annonsformat tillgängliga på Facebook då den vanliga annonskolumnen till höger nu fått sällskap av ett flertal Läs mer

Musik i Fokus

Vi har tagit fram och lanserat en omprofilering av trubaduren Janke Jönssons nysatsning Musik i Fokus. Projektet har innefattat allt Läs mer

Digital kampanj till Björkmans bil

Tillsammans med Björkmans bil har vi tagit fram en kampanj för att marknadsföra deras stora utbud av 7-sitsiga bilar. Förutom Läs mer

Nya webbplatser till Filip Backlund

Vi har nu lanserat två nya webbplatser till roadracingföraren Filip Backlund från Västerås, svensk mästare i Pro Superbike 2009 och Läs mer

Tävlingar på Facebook

Som vi skrivit om tidigare är det inte tillåtet enligt lotterilagstiftningen att anordna en tävling på Facebook där någon kan Läs mer