Prezi istället för Powerpoint

Med det nya webbaserade verktyget Prezi får du nya möjligheter för dina presentationer. Genom att jobba på en enda yta med text bild och länkar, kan åhöraren fångas på ett sätt som inte är möjligt med PowerPoint.

Publicerad: 28 Nov 2012 | Ämnen:

Med det webbaserade verktyget Prezi får du nya möjligheter för dina presentationer. Genom att jobba på en enda yta med text bild och länkar, kan åhöraren fångas på ett sätt som inte är möjligt med PowerPoint.

Som rubriken antyder  är Prezi ett nytt sätt att göra presentationer. Verktyget är webbaserat vilket innebär att du inte behöver ladda hem ett program. Du kommer åt dina presentationer från vilken dator som helst, så länge den har en internetuppkoppling och en inloggning på Prezis hemsida.

Den stora skillnaden handlar om själva upplevelsen. I en klassisk PowerPoint-presentation är din berättelse linjär; från bild 1 – 2 – 3 – 4, byggs informationen på. Med Prezi är presentationen uppbyggd ungefär som en tankekarta; en stor yta där du lägger in delar av text, bild och länkar som du sen kan göra nedslag i.

Fördelarna är många. Med pedagogiska och dramaturgiska knep kan du fånga åhöraren genom att exempelvis zooma in och ut på ytan och förflytta dig mellan de olika delarna. På det viset är det lättare för den som tittar att greppa helheten utan att behöva backa tillbaka tio bilder, som ofta blir nödvändigt i vanliga PowerPoints.

Finns det nackdelar? Egentligen inte. Men som alltid när fler möjligheter erbjuds kommer fallgroparna på köpet. Verktyget är inte tekniskt svårt men kräver viss datorvana och goda kunskaper i engelska för att få till ett professionellt utseende på presentationerna. Dessutom kan det vara svårt för den ovane att bygga upp en bra story utan att presentationen blir för rörig.

Här hittar du ett exempel på presentationer vi gjort i Prezi

Kontakta oss om du behöver hjälp med att bygga upp dina prezi-presentationer.

Kom igång med Prezi

Nästa steg

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt. Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året.
Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler. Själva företeelsen att personer med populära bloggar, instagramkonton och youtubekanaler får betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster har dock förekommit under
Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service. Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till
Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara kundens nöjdhet utan även chansen att de handlar just hos er.
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles
Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och in. Funktionen finns i version 7.15 och senare för iOS och Android.
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter