Corporate Social Responsibility

Corporate Social Responsibility (CSR) handlar om att företag ska ta ansvar för hur deras verksamhet påverkar samhället. Genom ett större ansvartagande kan företag öka sin lönsamhet.

Publicerad: 22 maj 2012 | Ämnen: ,

Vad är Corporate Social Responsibility?

Corporate Social Responsibility (CSR) handlar om att företag ska ta ansvar för hur deras verksamhet påverkar samhället, både ur ett ekonomiskt, ett miljömässigt samt ett socialt perspektiv. Genom ett större ansvartagande inom dessa tre områden kan företagets lönsamhet öka.

Det ekonomiska ansvarstagandet handlar bl.a. om affärsetiken. Ett exempel på det är att man som företag ser till att arbetsförhållandena, både på ens egna företag men även hos ev. underleverantörer, är rimliga. Det miljömässiga ansvarstagandet lägger sitt fokus på att företagets arbete är hållbart för miljön, dvs. att man bl.a. ser till att ens resurser utnyttjas på bästa sätt. Det sociala ansvarstagandet handlar bl.a. att man ser till att alla anställda är nöjd och det är en jämn demografisk spridning i verksamheten.

Corporate Social Responsibility som sponsring

CSR är det snabbast växande sponsringsområdet och fler och fler CSR-projekt är idag direkt kopplade till sport. Exponering är inte längre mest prioriterad för sponsorerna, utan det är istället fansens intresse, engagemang och lojalitet med fokus på personligt engagemang och löpande kommunikation som styr projektet. Några exempel på sportinriktade CSR-projekt är Barclays »Spaces for Sports«, »Friends Arena« och »Livestrong Sporting Park«. Dessa tre projekt vilar på samma grund: de är sponsrade av olika företag som är med och bygger arenor och miljöer där olika typer av sporter kan utföras. Det sponsrar något som många har glädje och på så vis blir de positivt uppmärksammade i och med det.

Källa: tangosponsring.se

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Det första kvartalet av 2017 är nu avslutat och inom den digitala marknadsföringen fortsätter utvecklingen i snabb takt. Som alltid i början av ett år presenteras det också en hel del statistik från det föregående året.
Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler. Själva företeelsen att personer med populära bloggar, instagramkonton och youtubekanaler får betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster har dock förekommit under
Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service. Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till
Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara kundens nöjdhet utan även chansen att de handlar just hos er.
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles
Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och in. Funktionen finns i version 7.15 och senare för iOS och Android.
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter