Pinterest

Pinterest har under de senaste månaderna blivit den nya grejen inom sociala medier. Syftet med sajten är att du kan spara bilder, videor och andra länkar på ett eller flera så kallade »boards«.

Pinterest har under de senaste månaderna blommat upp och har blivit den nya grejen inom sociala medier. Syftet med sajten är att du kan spara bilder, videor och andra länkar på ett eller flera så kallade »boards«, vilket kan liknas med ett slags ett virtuellt kollage. Tack vare sitt gränssnitt gör Pinterest att allt ditt sparade innehåll dessutom organiseras så att det ser snyggt ut och blir lättöverskådligt.

I praktiken innebär det att du skapar ett »board« utifrån ett tema där du sedan lägger upp och publicerar olika typer av innehåll som du vill dela med dig av. Du kan även välja att ”repinna” innehåll från andra användare, vilket innebär att du helt enkelt publicerar det på ditt eget konto. Givetvis så finns även möjligheten att följa andra personer och deras olika »boards«.

För företag som vill börja använda Pinterest kan de exempelvis använda ett »board« för att visa bilder på deras produkter och genom att lägga in priserna under produktbilderna kan deras kunder även tillgång till det. Ett annat förslag är att använda tjänsten mer fritt genom att fokusera på att publicera innehåll som kan fungera som en inspirationskälla, dvs. att du som företag publicerar bilder som riktar sig åt att ge inspiration snarare än att fokusera på några specifika produkter.

En enklare lösning är att lägga till en s.k. »Pin It«-knapp på företagets hemsida bland produkterna och deras bilder. Då kan kunderna själva ”pinna” innehållet till sina egna ”boards”. Det finns även en »Follow«-knapp som gör det enkelt för andra användare att börja följa dig.

Exempel på svenska företag som använder Pinterest:

Kontakta oss om du vill veta mer om hur ditt företag kan använda Pinterest.

// Ellen Gummesson

Ämnen: ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO/sökmotoroptimering och googleannonsering.

Molnväxel

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander

Konkurrensen hårdnar eftersom det blivit ett mode att fotografera och för att det inte längre är så dyrt., se bara Läs mer

Sök med bild på google

En funktion som lanserades tidigare i år och som gör att du kan söka på bilder med liknande innehåll. Kan Läs mer

History Pin

History pin är en webbtjänst där du kan ladda upp och titta på bilder från förr utplacerade på en karta Läs mer

Företagen brister i den sociala dialogen

Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ Läs mer

E-handelsguiden

E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både Läs mer

Svensk E-handel har ökat med 10 miljarder på 1 år

Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt Läs mer