Pinterest

Pinterest har under de senaste månaderna blivit den nya grejen inom sociala medier. Syftet med sajten är att du kan spara bilder, videor och andra länkar på ett eller flera så kallade »boards«.

Publicerad: 17 apr 2012 | Ämnen: ,

Pinterest har under de senaste månaderna blommat upp och har blivit den nya grejen inom sociala medier. Syftet med sajten är att du kan spara bilder, videor och andra länkar på ett eller flera så kallade »boards«, vilket kan liknas med ett slags ett virtuellt kollage. Tack vare sitt gränssnitt gör Pinterest att allt ditt sparade innehåll dessutom organiseras så att det ser snyggt ut och blir lättöverskådligt.

I praktiken innebär det att du skapar ett »board« utifrån ett tema där du sedan lägger upp och publicerar olika typer av innehåll som du vill dela med dig av. Du kan även välja att ”repinna” innehåll från andra användare, vilket innebär att du helt enkelt publicerar det på ditt eget konto. Givetvis så finns även möjligheten att följa andra personer och deras olika »boards«.

För företag som vill börja använda Pinterest kan de exempelvis använda ett »board« för att visa bilder på deras produkter och genom att lägga in priserna under produktbilderna kan deras kunder även tillgång till det. Ett annat förslag är att använda tjänsten mer fritt genom att fokusera på att publicera innehåll som kan fungera som en inspirationskälla, dvs. att du som företag publicerar bilder som riktar sig åt att ge inspiration snarare än att fokusera på några specifika produkter.

En enklare lösning är att lägga till en s.k. »Pin It«-knapp på företagets hemsida bland produkterna och deras bilder. Då kan kunderna själva ”pinna” innehållet till sina egna ”boards”. Det finns även en »Follow«-knapp som gör det enkelt för andra användare att börja följa dig.

Exempel på svenska företag som använder Pinterest:

Kontakta oss om du vill veta mer om hur ditt företag kan använda Pinterest.

// Ellen Gummesson

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Konkurrensen hårdnar eftersom det blivit ett mode att fotografera och för att det inte längre är så dyrt., se bara hur bra det går för Fotografiska Museet i Stockholm och att var och varannan ungdom bloggar och fotograferar hela dagarna. Är min erfarenhet värd något?
En funktion som lanserades tidigare i år och som gör att du kan söka på bilder med liknande innehåll. Kan till exempel användas av fotografer för att kolla om någon använt deras bilder på någon annan hemsida.
History pin är en webbtjänst där du kan ladda upp och titta på bilder från förr utplacerade på en karta och med möjlighet att välja bilder från ett visst år.
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles
Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och in. Funktionen finns i version 7.15 och senare för iOS och Android.
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter
Som certifierade i programmet Google Partner medverkar vi löpande på träffar och webbinarer gällande de senaste trenderna gällande annonsering på Google olika annonsplattformar.