Rapport från Google Engage

I onsdags var jag och Cathrine i Stockholm för en heldag med Google Engage, dvs programmet för deras återförsäljare av adwordsannonser. Föreläsare var AdWords-experterna David Booth och Nick Iyengar från Cardinal Path.

Publicerad: 30 mar 2012 | Ämnen: ,

I onsdags var jag och Cathrine i Stockholm för en heldag med Google Engage, dvs. programmet för deras återförsäljare av adwordsannonser. Föreläsare var AdWords-experterna David Booth och Nick Iyengar från Cardinal Path.

Fokus under föreläsningarna låg på nyttan med att använda annonstillägg, remarketing, varianter, testning genom AdWords Campaign Experiments samt uppföljning via Google Analytics.

AdWords Campaign Experiments
AdWords Campaign Experiments är en väldigt användbar funktion där du kan testa dig fram för att förbättra en annons. Du kan bland annat testa nya nyckelord, annonstexter och bud genom att ställa in en procentsats (10%-90%) på hur ofta testet ska visas i förhållande till den ordinarie annonsen och under hur lång tidsperiod. Du kan sedan välja om du vill överföra experimentet till den skarpa annonsen.
Läs mer om AdWords Campaign Experiments

Annonstillägg
Med annonstilläggen kan du komplettera din annons med ytterligare information för att det vid din annons ska visas telefonnummer, karta samt upp till sex länkar till undersidor på din webbplats. Det gör din annons mer synbar och kommer ge dig en betydligt bättre klickfrekvens vilket i sin tur leder till att du behöver betala mindre per klick.

Adwords Remarketing
Funktionen används för att genom webbplatserna i Googles annonsnätverk nå besökare som tidigare varit på din webbplats. Ett tänkbart scenario är att du vill nå besökare som tidigare varit in på din hemsida och läst om en speciell produkt men sedan inte gjort någon beställning. Mot dem kan du sedan till exempel rikta en annons med en säljande produktbeskrivning och då erbjuda dem 10 % rabatt. Annonserna visas på de webbplatser som använder Adsense vilket är väldigt många så du kommer inom en kort tid kunna visa din annons för den tilltänkta målgruppen.

Företagssida på Google +
I Sverige används Google+ främst av de som jobbar inom webb/media och den stora frågan är fortfarande om Google ska lyckas locka över de stora massorna från Facebook. Förutom de vanliga funktionerna med att kunna lägga upp inlägg, bilder och filmer finns det bland annat möjlighet att starta en videokonferens (hangout) dit dina besökare kan ansluta. En annan bra funktion är att du som sidägare kan skapa undergrupper som sedan blir valbara för besökaren och som gör att du kan visa inlägg för endast en undergrupp (krets). Om du till exempel äger en friluftbutik kan du ha kretsarna cykling, alpint, längdskidor och vandring. När du sedan lägger upp en cykelnyhet kan du välja att enbart visa den för cykelgruppen. En stor anledning till att lägga upp en företagssida på Google+ är att Googles ökade integration mellan olika tjänster gör att dina insamlade kan få dina sökresultat att synas bättre.
Läs mer om fördelarna med Google+ och +1-knapp

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Google gör flera gånger i veckan mindre justeringar på den beräkningsalgoritm som används för att räkna ut i vilken ordning webbplatserna ska presenteras i sökresultatet. Om det och en del annat som rör sökmotoroptimering och Google Medic Update har Tobias Barkskog från vår webbyrå skrivit om i en krönika i
I dag presenterar Google Sverige traditionsenligt topplistorna över årets svenska söktrender. Bland det som präglat 2014 hittar vi sökningar relaterade till supervalåret, fotbolls-VM och Ice Bucket Challenge.
På webben används det ett stort antal olika format för digitala banners. Vi visar här namnen samt storlekarna som används av Google på deras annonsnätverk.
Allt fler använder Googles kalender i datorn, mobilen eller surfplattan. Som standard visas varken svenska helgdagar eller veckonummer men det går att aktivera.
Vår webbyrå har idag lanserat en ny hemsida till företaget Mälarlift som har kontor i Västerås, Stockholm, Uppsala och Gävle. Hemsidan är byggd i wordpress och för att förenkla administrationen av alla lifttyper har vi byggt en produktkatalog där alla fakta om respektive lift hanteras.
Tillsammans med Björkmans bil har vi tagit fram en kampanj för att marknadsföra deras stora utbud av 7-sitsiga bilar. Förutom framtagning av idé har vi även hjälpt till med att styra digital annonsering mot rätt målgrupper via Facebook, Google och Bonniers webbplatser.
Google har nu lanserat funktionen för hotellsök på svenska. Som vanligt då det gäller google så är sökfunktionen genomtänkt och tillsammans med kartöverblicken är det enkelt att hitta ett hotell i ett visst område.
Att rangera i Google är viktigt kanske viktigare än någonsin då vi går mer och mer mot digital försäljning. Säljer du inte online så kommer vi att söka information om din produkt eller tjänst innan vi bestämmer oss för vad och vem vi ska handla av, göra affärer med.
Google har nu lanserat en android-app för webbanalysverktyget Google Analytics. Med Google Analytics App ser du mobilanpassade rapporter från ditt konto på Google Analytics.
Genom att gå in på Google nya sajt Good To Know (Bra att veta) kan du lära dig hur du kan skydda dig på nätet, hur din information används av Google och andra tips på hur du kan göra för att höja din upplevelse på nätet.