Äldre svenskar och internet

Vi har lyft ur en del intressanta punkter ur .SE rapporten Äldre svenskar och Internet 2010 med fokus på äldre svenskars internetvanor.

Publicerad: 30 mar 2011 | Ämnen:

Idag släppte .SE rapporten ”Äldre svenskar och Internet 2010” med fokus på äldre svenskars internetvanor.

Idag är 18 procent av befolkningen över 65 år, vilket motsvarar 1,6 miljoner svenskar och om tio år är 20 procent eller 2 miljoner över 65 år. Således en väsentlig del av befolkningen. Det är också här de flesta som inte använder Internet finns. Hur stort är deras intresse för Internet? Svaret påverkar svaret på frågan om Internet har möjlighet att bli en teknik för alla?

Vi har lyft ur en del intressanta punkter ur rapporten, vill du läsa den i sin helhet så går den att ladda ner på www.internetstatistik.se

Hur mycket tid ägnar de äldre åt Internet?
De äldre internetanvändarna, över femtio år, ägnar sig i genomsnitt en dryg timme dagligen åt Internet i hemmet eller drygt 7 timmar i veckan.

Vad använder de äldre Internet till?
43% av befolkningen i åldern 66-75 år betalar sina räkningar online
53% av internetanvändarna födda på 30-talet läser regelbundet nyheter online
20% av internetanvändarna födda på 40-talet använder sociala nätverk
87% av internetanvändarna födda på 30-talet använder e-post
89% av internetanvändarna födda på 50-talet söker information om resor på nätet

Varför använder de inte internet hemma?
66% Inget intresse
15% Krånglig teknik
12% För dyrt
3% Dator på jobbet
3% Ej tid
2% Funktionshinder

Här kan du ladda ner rapporten Äldre svenskar och Internet 2010

 

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Har roat mig med att plocka ut statistik från Facebook gällande användare i de nordiska länderna samt en del andra kriterier.
Ett begrepp som slog igenom under 2016 och som fortsätter att växa är Influencer Marketing, dvs att företag betalar för att synas på andra personers digitala kanaler. Själva företeelsen att personer med populära bloggar, instagramkonton och youtubekanaler får betalt för att marknadsföra företagets produkter och tjänster har dock förekommit under
Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service. Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till
Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara kundens nöjdhet utan även chansen att de handlar just hos er.
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business hösten 2016 Varje år görs det, i Sverige, hisnande 18 miljarder sökningar på Google, så en bra synlighet där är extremt viktigt för många företag. Sökresultatet kan delas in i tre olika delar. De grönmarkerade textannonserna och produktannonserna
Denna krönika av Tobias Barkskog har även publicerats i Västerås Tidning Business våren 2016 Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram och Google+ är bara några av alternativen för företag som vill möta och kommunicera med sina kunder i den digitala världen. Få använder alla dessa tjänster men min åsikt är att alldeles
Du kan nu lägga till och snabbt byta mellan 5 olika Instagram-konton i appen utan att behöva logga ut och in. Funktionen finns i version 7.15 och senare för iOS och Android.
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter