Var stolt över ditt varumärke! – Tommy Hedlund

Om du läser detta och sedan tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där?

Vi hjälper företag eller organisationer att profilera sitt varumärke eller sin logotype på valda artiklar. Många använder det som giveaways i sin marknadsföring och vissa klär upp sin personal i samband med event, mässor eller annat när man tydligt vill visa var man kommer ifrån.

Varför vill man inte alltid visa upp sig profilerat kan man fråga sig? Om du nu läser detta och sen tittar ut på personalen på ditt arbete, kan du då skilja på besökare och de som jobbar där? Jag är förvånad att man inte profilerar sig tydligare även på arbetsplatsen då det ger besökaren en upplevelse av att här vårdar man sitt varumärke, samtidigt som det ger en tydligare bild av vad företaget står för.

De som arbetar inom hantverk har förstått att en hel, ren och profilerad hantverkare, får mer jobb på grund av detta, då privatpersonen känner en större säkerhet när personalen är uniformerad.

Givetvis förstår vi att avdragsdelen med skyddskläder är klarare för hantverkarna då de måste ha skyddskläder i sitt arbete, men skatteverket har ingenting emot om företagen trycker upp profilerade kläder och drar av denna kostnad som reklam.

Visst förstår jag att det även är förknippat med pengar, men jämför goodwill av detta jämfört med en pappersannons i tidningen så är ju denna reklam tydligare, samt kommer användas över lång, lång tid.

Att profilera upp sin personal med 5 överdelar och en jacka + väska, kan kosta runt 1500 kr/år givetvis men tror fördelarna med synligheten, reklamen man får samtidigt men ÄVEN den samhörighet som skapas hos personalen är viktig.

Hos oss har vi som krav att när man möter kund, så skall det alltid finnas profilerade plagg på säljare eller personal. Efter en enkät som vi gjort bland våra kunder har det upplevts oerhört positivt och tryggt då man vet precis vem man skall fråga efter.

Kan man profilera vad som helst?
Svaret är ja! För en tid sedan så hjälpte vi en större mäklarfirma som vill vara mer synliga på stormiga “husvisningar”.  Det kan ju under några timmars tid komma 50-60 personer samtidigt och man är inte lätt att hitta då. Vi tog fram en jacka med logon tydligt både fram och bak, en fin slips i företagets färger, givetvis husvisningskyltar, men gjorde även en kostym med stor broderad logo på ryggen. Det är ju inte så vanligt att man sätter en stor logo på en kostym, men firman är jättenöjd nu då den dels är avdragsgill (då den förmodligen bara används på arbetet) men även kunder enligt en enkät visste precis vem mäklaren var i detta fall. Kunderna fick en giveaway för 50kr om de svarade på en kort enkät efter visningen.

Detta är ett bra exempel då det gav stor goodwill i synligheten men även gav det mer info till byrån som även använder deras personuppgifter i kommande syften.

Gerillamarknadsföring?
I ett test som utfördes på ca 400 studenter framkom det att vara synlig i storskala på profilklädd människa var bra mycket bättre än den stora reklamplats som syntes stort på 5 ställen. Detta gjordes under en studentdag då alla leverantörer, ca 100 stycken på en studentmässa var klädda i exakt samma plagg i samma färg med samma logotyper.

Samtidigt fanns det 5 stora reklamytor 5×10 meter i en helt annan färg med andra logotyper. Några dagar efter så gjordes en uppföljning och 90 % kom ihåg en eller flera logotyper på plaggen, medan 10 % kom ihåg en eller flera logotyper från reklamytan. Här kan man notera att skylten var dyrare att annonsera på. Vidare kan sägas att man matas med så mycket synintryck idag, så skylten blir en i mängden medan plagget som var i en speciellt synlig färg gav ett större impact.

I NHL så gör man ibland denna typ av gerillamarknadsföring, då alla besökare får en t-shirt som skall användas i introt på matchen för att skapa en enhetlighet och ett härligt tifo. De annonsörer som brukar medverka där är oerhört nöjda med att ca 18000 personer bär deras logotype och förknippas med NHL. Vi har på senare tid även sett detta fenomen på svenska ishockeymatcher, bland annat hade Djurgården i finalserien för något år sedan en liknande tröja.

Om gästbloggaren
Tommy HedlundJag heter Tommy Hedlund och är grundare till TriffiQ Företagsprofilering AB, ett av Sveriges största företag inom profilerade artiklar såsom presentreklam och textil.

Detta var allt från mig, om ni behöver hjälp, tveka ej att höra av er.

Läs mer om TriffiQ Företagsprofilering AB

Är du intresserad av att gästblogga eller har du något tips på skribent så hör gärna av dig till .

Läs mer om vår tanke med gästbloggare.

Tidigare gästbloggare
Var som helst, när som helst – Per Wolf
25 års erfarenhet, vad är det värt? – Pia Nordlander
Det bästa med affiliatebranschen – Erik Bergman

 

Ämnen: ,

digital marknadsföring

Marknadsföring

Det finns idag ett enormt utbud av möjligheter när det gäller digital marknadsföring men alla kanaler passar inte till alla företag och branscher. Kontakta oss om du känner att du behöver hjälp eller rådgivning angående din digitala marknadsföring som till exempel SEO, e-postmarknadsföring och googleannonsering.

Nätverk i Västerås

Nätverk

Vi har stor kunskap i att bygga stabila och högpresterande trådlösa nätverk. Oavsett om du har ett mindre kontor eller en större konferensanläggning kan vi leverera ett kvalitativt trådlöst nätverk till dig. Vi utför även installation och montering inom det mesta kopplat till fiber och nätverk. Våra tekniker har lång erfarenhet och kan hjälpa till med allt från planering och inköp till montering och konfigurering

Hemsidor i Västerås

Hemsidor

Alla företag som tänker på sina kunder behöver ha en bra hemsida. På hemsidan presenterar du ditt företag och berättar om vad du kan göra för dina kunder och varför de ska kontakta just dig. Kontakta oss för att få mer information om hur vi kan skapa en snygg, lättanvänd och sökmotoroptimerad hemsida till ert företag.

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Senaste inläggen

Öka försäljningen med digital marknadsföring

Digital marknadsföring är en kraftfull strategi för att nå rätt kunder vid rätt tillfälle, och genom att kombinera Google Ads med riktade nyhetsbrev kan företag maximera sin försäljning och skapa långsiktiga kundrelationer.

Skicka gratis nyhetsbrev

Liksom de flesta andra leverantörer av nyhetsbrevsverktyg erbjuder vi en kontotyp som är gratis för dig som användare. Det gör att du utan kostnad kan skicka nyhetsbrev till upp till 100 mottagare per månad. Har du behov av att skicka till fler mottagare byter du smidigt och snabbt till ena Läs mer

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 är en uppdatering av Googles hantering av användarsamtycke. Utformad för att följa EU:s dataskyddsregler som GDPR (General Data Protection Regulation) och DMA (Digital Markets Act) gör denna version det möjligt för webbplatser att anpassa datainsamlingen baserat på användarnas samtycken.

Förbättra din webbstategi med Googles analysverktyg

Med avancerade funktioner och ökad flexibilitet erbjuder dessa verktyg nya möjligheter till användarinsikter och spårning. Upptäck hur verktygen kan förvandla din digitala strategi och öka din konkurrenskraft på den digitala marknaden.

Poddar om digital analys

Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, inspiration, tips och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. I det här inlägget delar vi med oss av lyssningsvärda poddtips om digital analys och data visualisering.

Fördelarna med digital analys och datadrivet arbete

Digital analys och datadrivet arbete har idag blivit avgörande för att organisationer och företag ska kunna utnyttja den ständigt växande mängden data effektivt. Genom att analysera data kan du fatta mer informerade beslut, optimera sina processer och skapa bättre resultat.

Poddar om IT & Teknik

Att lyssna på poddar är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad om nyheter, inspiration, tips och förändringar inom de ämnen man är intresserad av. I det här inlägget delar vi med oss av lyssningsvärda poddtips inom IT & Teknik.

Tips för att lyckas med Facebook-annonsering

Utforska potentialen med Facebook-annonser. Lär dig hur du använder Meta Ads Manager för att driva trafik, öka konverteringar, stärka engagemang och bygga varumärkeskännedom. Få tips för att definiera mål, målgrupper, välja annonseringsformat och optimera resultat. Maximera din digitala närvaro och uppnå framgång med våra steg-för-steg-strategier för effektiv Facebook-annonsering.