Leverera på LinkedIn
LinkedIn är mer än bara en plattform för jobbsökande – det är en kraftfull kanal för företag att bygga sitt varumärke, skapa affärsmöjligheter och engagera sin målgrupp. Men hur använder man LinkedIn på bästa sätt för att nå rätt personer och få verkliga resultat? I det här inlägget går vi igenom strategier, tips och smarta verktyg som hjälper ditt företag att sticka ut och maximera potentialen på LinkedIn.
- Skapa och optimera företagets LinkedIn-sida
En välutformad företagssida fungerar som navet för er LinkedIn-närvaro – är den komplett och optimerad ökar er trovärdighet och kan locka fler följare, en halvfärdig företagssida ger istället ett oprofessionellt intryck.
Fyll i all relevant information, inklusive en tydlig beskrivning, logotyp och kontaktuppgifter. Använd nyckelord som speglar din bransch för att förbättra sökbarheten. Enligt LinkedIn får företag med en fullständig profil upp till 30% mer besök varje vecka.
Glöm inte att följa relevanta sidor, hashtags och företag. Det ger en indikation på vilken typ av företag ni är, gör det enklare för er att se uppdateringar i er bransch och delta i diskussioner.
Något som ofta glöms bort – särskilt om er sida nyligen skapats, eller vid nyanställning – är att medarbetare lägger till ert företag som sin arbetsgivare på sin personliga profil. Att ha en aktuell och komplett lista med anställda på er företagssida stärker er auktoritet på LinkedIn, och när era medarbetare visar företaget som sin arbetsgivare når ni även ut i deras nätverk.
Det finns möjlighet att lägga till en Call-to-Action direkt på er LinkedIn-sida, vad de kallar en anpassad uppmaningsknapp. Denna syns bredvid följ-knappen på er företagsprofil, och ni får själva namnge och välja URL till knappen – exempelvis kan den användas för att länka till er hemsida, anmäla till nyhetsbrev eller tillfälligt anpassas för att registrera sig för kommande event.
- Dela värdefullt och engagerande innehåll
Dela kontinuerligt innehåll som är relevant för er målgrupp, såsom branschinsikter, företagsuppdateringar eller informativa artiklar. Genom att skapa content som svarar på era följares behov och intressen stärker ni företagets position som en ledande aktör i branschen och ökar engagemanget på er LinkedIn-sida.
Prioritera att dela innehåll som visar på er expertis och relevans inom er bransch. Det kan vara praktiska tips, inspirerande framgångsberättelser eller branschanalyser. Utbildande material, såsom webinar eller guider, är också effektiva för att engagera en professionell målgrupp.
När det kommer till format så får inlägg med visuellt innehåll, såsom foto eller infografik, 98% fler kommentarer än inlägg som bara består av text. Video är särskilt effektivt och får upp till fem gånger så högt engagemang än annat content. Att inkludera en tydlig call-to-action, tagga personer eller sidor som nämns i inlägget, eller skapa en undersökning är effektiva sätt att få feedback och öka engagemanget på era inlägg.
Det rekommenderas också att visa på den mänskliga sidan av ert företag. Det är trots allt andra människor ni riktar er till, och vi föredrar generellt att inte tilltalas från ansiktslösa, opersonliga varumärken. Låt era följare (och deras nätverk) få en titt bakom kulisserna – och visa på genuint intresse att hjälpa er målgrupp.
- Uppmuntra medarbetarnas delaktighet
En studie från 2018 visade att företagsinnehåll som delas vidare av medarbetare får en häpnadsväckande 561% högre räckvidd kontra varumärkets egna kanaler. Samma studie indikerade att 84% av konsumenter litar på rekommendationer från människor de känner, jämfört med 15% som känner tilltro till budskap direkt från företag. Att uppmuntra sina medarbetare att dela företagets innehåll, eller skapa eget som relaterar till sitt arbete, är med detta i åtanke ett i särklass kraftfullt verktyg. De kan vara starka ambassadörer för ert varumärke, som ökar er synlighet och räckvidd, samt bygger förtroende genom autentiska röster.
Betoningen här ligger på uppmuntran, att beordra sina medarbetare att engagera sig med företagets content går direkt emot den äkthet som är framgångsfaktorn. Att publicera arbetsrelaterat innehåll som privatperson kan för vissa kännas skrämmande, och det är viktigt att ni som företag först skapar ett ömsesidigt förtroende. Det kan vara värdefullt att etablera policys och riktlinjer för sociala medier som vägleder i skapande och delande av content som relaterar till företaget eller deras arbete – både för företagets riskhantering, och för att öka förtroendet hos medarbetarna.
- Var aktiv i nätverket
En kvalitativ LinkedIn-närvaro bör inkludera tvåvägskommunikation mellan ert företag och er målgrupp. När personer tar sig tid att lämna kommentarer eller skicka ett DM, se till att ni inte lämnar dem hängande i cyberluften. Det sägs att den första timmen efter ni postat ett inlägg är essentiell. LinkedIns algoritm kollar på det engagemang och trafik ett färskt inlägg får – om det tickar på så ökar spridningen snabbt, men om det är svalt mottagande kommer det troligen inte vända längre fram.
Delta i relevanta konversationer i företagets nätverk, kommentera på inlägg från sidor eller personer som ni följer. Gå även med i grupper inom ert område, och nyttja dem för att utbyta kunskap och bygga relationer. Ställ genomtänkta frågor för att väcka diskussioner. När ni är aktiva i ert nätverk ökar ni ert företags synlighet och etablerar er som en resurs i branschen.
Tillika är chansen stor att när ni interagerar med andra, kommer de vilja återgälda och engagera med det innehåll som ni delar. Detta leder till ökad engagemang på era inlägg, som i sin tur kan ge en skjuts i synlighet och större möjlighet att ert content hamnar framför rätt personer.
- Analysera och justera
För att verkligen optimera ert arbete och få ut det mesta av LinkedIn bör ni ha uppsikt över prestandan på era inlägg och identifiera vilket innehåll som resonerar mest med er publik. Baserat på dessa insikter kan ni finjustera er innehållsstrategi för att maximera engagemang och räckvidd.
LinkedIn har ett eget analysverktyg som har flera kvalitativa rapporter, om ert innehålls prestanda, sidbesökare, följartillväxt, leadsgenerering och konkurrentanalys. Den här artikeln från Buffer ger en djupgående förklaring av de olika rapporterna och deras mätvärden.
Ni kan använda dessa insikter för att tyda hur olika strategier presterar – ifall en viss typ av inlägg får avsevärt högre engagemang än andra, eller om demografin på de besökare och följare ni får stämmer överens med er målgrupp.
Genom att förstå hur er sida och era inlägg presterar, och hur väl ni når ut till er målgrupp, kan ni skapa mer av det innehåll som er publik uppskattar mest. Ju mer ert content resonerar med användare, desto mer kommer de att gilla, kommentera eller dela vidare era inlägg i sina nätverk. Denna typ av engagemang signalerar till algoritmen att ert innehåll är värdefullt, och ökar chanserna att ni syns utanför ert direkta nätverk av följare.
Något som kommer underlätta för ett regelbundet arbete med en aktiv LinkedIn-sida är att ha en strategi. Ni bör ha svar på:
- Vad är målet med er LinkedIn-sida?
- Vad vill ni använda LinkedIn till?
Rekrytering? Leadsgenerering? Att nörda ner er i superspecifika branschämnen som inte flyger på Facebook eller Instagram? - Ska ni köra annonser?
- Vad gör era konkurrenter på LinkedIn, och hur kan ni skapa content som utmärker er?
När ni har satt en strategi blir nästa steg att göra en contentplan, en översikt på:
- Hur ofta ni ska publicera inlägg
- Vilka ämnen som ni ska beröra
- Hur ni kan återbruka befintligt innehåll på LinkedIn
- Om ni ska sammanställa & reposta andras innehåll
Smarta verktyg för LinkedIn
När du delar en länk på LinkedIn visar inlägget en förhandsvisning på landningssidan, och har man haft lite bråttom kanske den inte blir helt som man tänkt sig. Detaljer som bild, rubrik eller ingress plockas upp automatiskt och denna information cachas av plattformarna vid det första delningsförsöket. Märker man då att förhandsvisningen inte ser ut som man önskar tar det tid innan plattformen laddar om och uppdaterar informationen. För LinkedIn finns verktyget post inspector där ni kan förhandsgranska hur inlägget kommer att se ut innan ni delar länken i skarpt läge.
AuthoredUp har gratisverktyg med många användbara funktioner för att formatera text till inlägg på LinkedIn. Förutom fetstil, kursiv och andra texteffekter finns också möjlighet att lägga till emojis, punktlistor eller göra en så kallad “text-trappa”, som ger ett enkelt men effektfullt designelement åt vanliga textinlägg. En iögonfallande layout kan vara det som får scrollaren att stanna upp, läsa och interagera med ert inlägg.
För att fånga upp all formatering ska texten kopieras från förhandsgranskningen.
Carousel generator är ett AI-verktyg där du skriver in en prompt med ditt ämne, då genereras en karusell med rubriker och kortare text som relaterar till ämnet. Alla bilder går att redigera direkt i verktyget för att skriva om texterna. Verktyget ger ett urval av bakgrundsdesign och färgpaletter, med möjlighet att använda egna färgkoder om så föredras.
Har fantasin kört fast eller fingrarna fått skrivkramp? Den något kaxigt benämnda viral post generator kanske kan hjälpa er att skaka loss lite idéer för nya inlägg. Verktyget från Tapilo är en AI-driven generator där du får skriva in vad du gjorde idag, eventuellt inspirerande budskap, välja “cringe level” – och voilà så skriver den ett inlägg åt dig! Våra testrundor med verktyget skapade både högt och lågt innehåll (ofta med en del kreativa friheter kring vad man faktiskt menade med sin prompt) – men är ett roligt påhitt som kan vara till hjälp för att sätta fart på geniknölarna.
I verktyget post booster (inte att förväxla med LinkedIns egna Boost-funktion) kan du klistra in ett inlägg och få ett AI-genererat förslag på hur det kan boostas – exempelvis formulera om texten, ändra layout och lägga till call-to-action. Baksidan av myntet är att även när du skriver in ett inlägg på svenska så genereras resultatet på engelska.
Känner ni att arbetet med LinkedIn börjar bli en tidstjuv? Det är ni inte ensamma om, och det finns mängder av verktyg där ute som är gjorda just för att frigöra tid utan att tumma på kvalitet. Sprout Social har listat automationsverktyg i kategorierna leadsgenerering, ökat engagemang, analys och schemaläggning, som kan vara värda en fundering ifall ni hellre lägger arbetstimmarna på annat.
För tips på video- och bildverktyg se vårt inlägg om YouTube.
Vem använder LinkedIn?
LinkedIn som plattform är inte särskilt välbesökt ställt mot de andra sociala nätverken, endast 6% av svenskarna är dagliga användare. 1 av 10 besöker LinkedIn varje vecka, och 3 av 10 var någon gång under 2024 inne på sajten.
60- till 90-talister står för den största besöksvolymen, och könsfördelningen är väldigt jämn. Det blir också intressant att kolla på sektor och arbetsområde, där tjänstemän och privat sektor har ett klart övertag.
De gångna fyra åren så har användandet legat väldigt stabilt, med en liten ökning hos de mindre frekventa besökarna.
Källa: Svenskarna och internet 2024
Vi hoppas att dessa råd och verktyg kan hjälpa ert företag att nyttja LinkedIns fulla potential. Genom att optimera er företagssida, dela värdefullt innehåll, engagera era medarbetare och aktivt delta i nätverket kan ni bygga en stark och trovärdig närvaro på LinkedIn. Glöm inte kontinuerlig analys och anpassning av er strategi så att ni kan maximera ert genomslag och skapa meningsfulla relationer med er målgrupp. Ta tillvara på möjligheterna LinkedIn erbjuder – var konsekventa, autentiska och engagerade, så kommer ert företag att synas, växa och göra intryck där det verkligen räknas!
Klicka på länkarna nedan för att läsa mer
LinkedIns Business Owners Guide
LinkedIn Best Practices för att driva en företagssida
LinkedIns action plan för företagssidor
Detta är ett gästinlägg av Catherine Pettersson som praktiserar hos oss våren 2025.
Ämnen: kunskap, linkedin, Marknadsföring, sociala medier, start
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.