Rapport om e-handel i Norden

Julhandeln för dörren och de nordiska konsumenterna beräknar att de ska e-handla julklappar till ett värde av drygt 11 miljarder SEK.

Publicerad: 08 Nov 2014 | Ämnen:

PostNord följer från och med det första kvartalet 2014 den nordiska utvecklingen inom e-handeln varje kvartal. Undersökningen bygger på konsumenternas uppskattning av hur mycket de har e-handlat för. E-handel i Norden publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsumentundersökning genomförd i Sverige, Danmark, Norge och Finland. I rapporten kan du bland annat läsa att:

  • Värdet av nordiska konsumenters e-handel under andra kvartalet 2014 uppgick till cirka 34,5 miljarder SEK.
  • Kläder/skor, böcker/media, hemelektronik samt kosmetika, hud- och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under andra kvartalet.
  • 33 procent av de nordiska konsumenterna uppskattar att de ska köpa julklappar på internet till ett värde av 11 miljarder SEK.
  • Julhandeln på internet kulminerar i slutet på november.
  • Den viktigaste orsaken till att konsumenterna i Norden väljer att handla sina julklappar på internet är att det är enkelt och bekvämt.

Läs hela rapporten om e-handel i Norden

Nära, trygg, personlig

Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.

Relaterade artiklar

Webbplatsen är byggd i wordpress och fokus är på att göra det enkelt för besökaren att hitta vin som passar det till det aktuella tillfället och maträtten.
Den just nu tydligaste trenden inom e-handeln är att allt mer tid och resurser läggs på att skapa en personlig upplevelse för besökaren. Det gäller allt från innehåll till marknadsföring och service. Anledningen till den tydliga trenden inom innehåll och marknadsföring tror jag är en kombination av ökade möjligheter till
Genom att ge dina besökare möjlighet till direkt kontakt med någon som snabbt kan svara på frågor, ökar inte bara kundens nöjdhet utan även chansen att de handlar just hos er.
E-handelsguiden från Business Sweden innehåller information om relevanta lokala lagar, regelverk, köpbeteenden och trender på runt 20 olika e-handelsmarknader både inom och utanför EU.
Idag publicerade Dibs Svensk E-handel 2015 - en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av e-handelns utveckling med särskilt fokus på mobil handel. I Svensk E-handel 2015 tittar de närmare på hur svenskarna handlar på nätet och via mobilen samt hur nya betalsätt kan komma att påverka marknaden.
Kortföretaget Mastercard har lanserat tjänsten MasterPass som är utvecklat för att göra det så enkelt som möjligt att betala via mobil eller surfplatta. Vid betalning med MasterPass, slipper dina kunder ange både kort uppgifter och leveransadress.
DIBS, som är en av våra betalpartners för e-handel, ger årligen ut rapporten Svensk E-handel om handel på nätet och i mobilen och den har nu kommit ut i en ny utgåva.
Vi har nu lanserat en webbshop till Dynamic Tools som säljer emballeringsmaskiner och tillhörande förbrukningsmaterial som till exempel stålband och plastband.
Vi har nu lanserat en funktion för webbokning åt resebyrån Skottlandsresor där du logiskt nog kan boka en rundresa i Skottland.
Patrik Müller på vår partner DIBS Payment Services har sammanställt 5 skäl till att det stora genombrottet för mobila betalningar är här: 1. Vi använder de mobila enheterna allt mer. Andelen konsumenter som handlat mobilt har ökat med 150 % på två år och allt fler webbutiker rapporterar att andelen trafik från mobila enheter