Google Merchant Center
Kortfattat kan man beskriva Google Merchant Center som en samlingsplats där e-handlare kan organisera och hantera sin produktinformation innan de används i Google Shopping och andra digitala annonsformat. F
För företag som driver e-handel är Google Merchant Center ett högst nödvändigt verktyg för att nå en bredare målgrupp, öka synligheten, strukturera produktinformation samt öka försäljningen genom ett bra underlag för välriktade och relevanta annonser. Dvs ett värdefullt verktyg som bör inkluderas som en viktig del av företagets e-handelsstrategi.
Hur kommer jag igång?
- Du behöver skapa ett konto på Google Merchant Center och verifiera din webbplats, företagsinformation och kontaktuppgifter.
- Därefter kan du ladda upp detaljerad produktinformation såsom produktbild, produkttitel, produktbeskrivning, pris, lagerstatus, färg och så vidare. Ditt produktflöde kan laddas upp manuellt men vi rekommenderar att det görs automatiskt via ett XML-flöde från e-butiken. En viktig anledning till att göra det med automatik är att pris och lagersaldo alltid ska stämma med det som står på din webbplats. Om Google märker att det är skillnad på priserna riskerar dina produkter att döljas. Använder du Woocommerce, Magento, Shopify eller liknande som e-handelsplattform finns det färdiga funktioner för att skapa produktflödet. Du får då en webbadress som du anger under flöden i Google Merchant Center.
- När produktinformationen som angetts har laddats upp behöver du verifiera och godkänna dina produkter enligt Googles riktlinjer. Detta för att säkerhetsställa att dina produkter är korrekta och presenterade väl i Google-shopping annonserna.
- För att kunna göra dessa annonser behöver du koppla ihop Google Ads-konto med Google Merchant Center-kontot.
- När dessa konton är ihopkopplande är det fritt fram att skapa kampanjer gör Google Shopping, Google Performance Max och andra annonsformat i Google Ads. Annonserna tar den produktinformationen som du laddat upp i Google Merchant Center när du skapar annonserna.
- Viktigt att kontinuerligt övervaka optimera annonserna i Google Ads för att göra justeringar ifall det behövs för att förbättra resultatet av dina annonser.
Fördelar med att använda Google Merchant Center
Som nämnts tidigare så kan du nå en bredare publik och öka försäljningen av dina produkter. Genom att använda Google Merchant Center till att visa dina produkter kan du öka synligheten för de och med det nå potentiella kunder som söker efter just den produkt som du säljer. Du kan även koppla Google Merchant Center till Google Ads där du kan skapa annonser för dina produkter och på så sätt driver du trafik till din webbplats. Målgruppsinrikta dessa annonser så att du når ut till rätt målgrupp på ett mer effektivt sätt. Och med Google Shopping som är en specifik typ av annonsering som marknadsför olika produkter i sökresultatet utifrån relevans för ett visst sökord. Produkterna listas med bild, pris och kort information.
En annan fördel är att med Google Merchant Center får du möjligheten att lägga till ytterligare information om dina produkter som till exempel produktrecensioner och produktbetyg. Det kan vara till en stor hjälp och fördel när en kund ska fatta beslutet om att köpa produkten. Det förbättras även företagets trovärdighet.
Verktyget har också inbyggd spårning och rapporteringsfunktioner som ger dig möjlighet att spåra resultaten av dina annonser och få insikt om vad som fungera bra/mindre bra. Som du därefter kan optimera dina annonser utefter dina resultat.
I Google Merchant Center kan du även se status på dina produkters listning hos Google och snabbt få varningar när de anser att något bryter mot deras riktlinjer.
Ämnen: e-handel, ehandel, google, kunskap, Marknadsföring
Nära, trygg, personlig
Ord som ligger oss varmt om hjärtat. Ett företag med lokal support och service.